کتابخانه ملی ایران80 ساله شد

در بزنگاه داستان تاریخ و کتاب

کتاب که عمری تاریخ را در خود به ثبت رسانده، تاریخی دارد قابل ثبت؛ زمانی تک نسخه و دردانه بود و دوره‌ای به آتش کشیده شد و با سوختنش بخش‌هایی از تاریخ خاکستر شد و با بادها رفت.
کد خبر: ۱۱۲۶۱۱۶

قصه پر اوج و فرود کتاب، حالا در این سرزمین به نقطهای رسیده که کتاب صاحب خانه است و جشن هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی برگزار میشود و از روزگار تازه کتاب
حکایت میکند.

روز گذشته مراسم اختتامیه هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی بعد از یک هفته برپایی جشن و برنامههای متعدد در کتابخانه ملی برگزار شد. وقتی چنین جشنی برگزار میشود یعنی سالهاست که روزگار غربت کتاب تمام شده و اثبات ارزشهایش دیگر نیازمند چانهزنی نیست، یعنی کتاب صاحب تاریخ شده و به بخشی از مستندات تاریخی تعلق پیدا کرده است.

شکوه خانهای برای کتاب

در یکی از بهترین مناطق پایتخت ، ساختمانی به کتابخانه ملی اختصاص داده شده که زیبایی فرمی و معنایی را توامان دارد، اشاراتی از سبک معماری ایرانی را میتوان در آن دید و شکوه و جلالش در این است که همانندی، ماندگاری و پایداری را تداعی میکند.

سلسله مراتب فضایی این بنا، حضور نمادین هشتی و ایوان و سایر عناصر فضایی معماری ایرانی در طراحی آن و ارتباط معناداری که شمایل این ساختمان بین فرهنگ دیروز و امروز این سرزمین ایجاد کرده، گواهی است بر ارج و قرب کتاب نزد ایرانیان این عصر و زمانه.

قضاوت تاریخ

در کتابخانه ملی برای هر مکتوبی، نسخهای وجود دارد و برای بسیاری از دانشآموختگان و فارغالتحصیلان رشتههای مختلف دانشگاهی عضویت در این کتابخانه اتفاقی خوشایند یا حتی آرزویی بزرگ است.

دسترسی به منابع مختلف و استفاده مستمر از هر بخش برای همه فراهم نیست، اما این کتابخانه مقصد و ماوای هرکسی است که جویای دانش است و اهل پژوهش.

هفت روز و دهها جشن

برگزاری جشن هشتاد سالگی کتابخانه یک هفته ادامه داشت و صبح دیروز با دورهمی کارکنان این کتابخانه و اشرف بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی به پایان رسید.

از دستاوردهای این جشن برگزاری نمایشگاه «برگی از نفایس ایران زمین» بود و تاسیس پنج کتابخانه بزرگ در 12 شعبه استانی. برای اولین بار رئیس ایفلا (فدراسیون بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری) و رئیس کتابخانه ملی مالزی مهمان ما بودند.

برنامه «پنجره رو به فردا» برگزار شد و نمایشگاه «اوراق زرین» در هفته هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی تاسیس شد که دومی را مرکز نسخ خطی کتابخانه ملی برگزار کرده بود. 19 عنوان کتاب جدید و یک کتاب تجدید چاپ و حدود 10 برنامه رادیویی و تلویزیونی از دیگر اقدامات این جشن یک هفتهای بود.

و البته در جشن هشتاد سالگی کتابخانه ملی، پیوندی برقرار شد بین جهان کتاب و فضای مجازی و راهاندازی کانال این کتابخانه مد نظر قرار گرفت. قصه ما و کتاب به اینجا رسیده، جایی که اشرف بروجردی، هر اقدامی در کتابخانه ملی را تاثیرگذار در تاریخ میداند و معتقد است آیندگان از تمام این اقدامات به نیکی یاد خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها