سامانه تامین ارز تجار فعلا دلار ندارد

در جریان ساماندهی بازار ارز، بانک مرکزی بتازگی سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را راه‌اندازی کرد تا متقاضیان اصلی دریافت ارز بویژه تجار و بازرگانان بتوانند از این کانال، ارز مورد نظر خود را تأمین کنند.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲۷

به گزارش ایسنا، در حال حاضر واردکنندگان و متقاضیان اصلی ارز (افراد غیر دلال) عمدتا از طریق بازار آزاد و صرافیها ارز مورد نیاز خود را تامین میکنند. هرچند طبق دستورالعمل سال گذشته بانک مرکزی امکان فروش ارز در بانکها به نرخ آزاد نیز فراهم شده ولی چندان اجرایی نشد و اکنون عمدتا در صرافیها و صرافیهای بانکها انجام میشود. البته در کنار این مشمولان ارز مبادلهای نیز میتوانند بخشی را از طریق مرکز مبادلات ارزی تأمین کنند.

اما بتازگی و با اعلام رئیسکل بانک مرکزی، سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تأمین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تأمین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد. با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام میکنند. در این سامانه واردکنندگان برای تأمین ارز کالای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز و تمام صرافیها به عنوان فروشنده ارز بازیگران اصلی محسوب میشوند.

در فاز نخست، ثبت درخواستها برای ارزهای یورو و یوآن امکانپذیر است و فعلا برای تأمین دلار نیست. البته بانک مرکزی اعلام کرده در گامهای بعدی امکان درخواست برای دیگر ارزها نیز فراهم میشود. درباره نحوه پرداخت وجوه (تسویه) میان بازرگان و صرافها نیز باید یادآور شد که روی این سامانه، امکان پرداخت الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده است، اما در حال حاضر از سامانه ساتنا با توجه به حجم بالای تراکنشها و بالا بودن مبالغ استفاده میشود.

سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی فعلا به طور آزمایشی فعالیت میکند و آنطور که مدیران بانک مرکزی اعلام کردهاند باتوجه به اطمینانی که نسبت به صرافی بانکها وجود دارد، این طرح با صرافی بانکها آغاز شده و در ادامه با فراهم آوردن شرایط لازم، صرافیهای غیربانکی نیز به این سامانه اضافه خواهند شد.

راهاندازی سامانه نیما یکی از سیاستهای بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز به شمار میرود و در این جریان اخیرا اقداماتی نیز در راستای جذب نقدینگی در بانکها از جمله انتشار اوراق گواهی سپرده در دستور کار قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها