ارزش‌های فاطمی برای دختران امروزی

ما عشق را پشت در این خانه دیدیم...

وقتی صحبت از سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و بررسی الگوهای مرتبط با این سبک به میان می‌آید، برخی جوانان بی‌درنگ با گارد بسته به موضوع می‌نگرند و این که مقصود این است که با همان وسایل، روش‌ها و به طور کلی مختصات 1400 سال قبل زندگی کنیم در حالی که این نگاه به هیچ عنوان مورد نظر ما نیست.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۲۵

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، ارزش‌ها است؛ ارزش‌هایی که زمان و مکان نمی‌شناسند و بسیاری از آنها با فطرت پاک انسانی، ‌ذات‌خیرخواهانه بشر و کمال‌گرایی پیوندی ناگسستنی و همیشگی دارند. این روزها مصادف با ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) است، فرصتی که می‌توان از آن بهره برد و چند نکته درباره نگاه امروزی و سبک زندگی فاطمی با محوریت همین ارزش‌های پایدار در تمام زمان‌ها عنوان کرد.

از خودگذشتگی در زندگی مشترک و خانواده

از جمله اصول مهم در زندگی بخصوص زندگی مشترک زوج‌ها از خودگذشتگی است. رهبر معظم انقلاب نقل قول مشهوری از امام راحل دارند که حضرت امام(ره) هنگام خواندن خطبه عقد زوجی در انتها به آن دختر و پسر به‌عنوان توصیه می‌فرمایند: «بروید و با هم بسازید» این ساختن با هم بدون ازخودگذشتگی امکان پذیر نیست، حالا می‌خواهم همین ارزش را در زندگی حضرت زهرا(س) با هم مرور کنیم. در زندگی ایشان نیز ایثار موج می‌زند. احترامی که این بانوی گرامی اسلام برای پدر خود قائل بودند در نوع خود بی‌نظیر است. بگذارید مثالی بزنم، هنگامی که حضرت علی(ع) برای خواستگاری فاطمه(س) آمده بودند، حضرت زهرا(س) به پدر خود فرمودند: «پدر، نظر شما بر نظر من اولی‌تر است» و این یعنی احترام و تعامل یک دختر با پدر در سبک زندگی اسلامی در حالی که امروزه متاسفانه در مواردی می‌بینیم دختر و پسر بدون توجه و مشورت خانواده و بزرگترها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند و اغلب با گذشت زمان پشیمانی هم به همراه می‌آورد.

یکی از حلقه‌های گم شده بین نسل امروز و والدین همین ارتباط عاطفی بین دختران و پدران است که در این روزها می‌توانیم در این زمینه با مستندات تاریخی، آموزه‌های خوبی برای والدین به ویژه پدران صاحب دختران جوان داشته باشیم.

ارتباط عاطفی عمیق میان مادر و فرزندان

حضرت زهرا(س) هنگام ورود فرزندان به منزل، ارتباطی قلبی و چهره به چهره با آنها برقرار می‌کردند. ارتباطی که امروز مادران اغلب شاغل کمتر به آن توجه می‌کنند: چراکه اصلا در منزل نیستند که بخواهند این لحظه و این ارتباط را دریابند. می‌خواهم بگویم زندگی بانوی نمونه اسلام حتی برای جزئی‌ترین موارد هم نکات آموزشی فراوانی در خود دارد که باید با تدبر و تفحص از لابه‌لای صفحات درخشانش استخراج کرد.

در یکی از روایات مشهور داریم که امام‌حسن(ع) درباره دعای شبانه مادر در حق همسایگان پرسش می‌کنند، این روایت گواهی می‌دهد که در خانه زهرای اطهر(س) سوال از سوی فرزندان شیوه‌ای متداول بوده است.

اما متاسفانه امروز شاهدیم در برخی خانواده‌ها، فرزندان حق گفتن و پرسش ندارند. مادران نیز ناتوان از پاسخگویی به آنها هستند. از این رو در سبک زندگی امروزی، نیاز به وجود مادرانی کاملا آگاه نسبت به مسائل است تا بتوانند با راهنمایی‌های خود مانع از بروز مشکلاتی شوند که به‌خاطر بی‌اطلاعی از آن برای فرزندان به‌وجود می‌آید و زمان برای رفع آن از دست رفته است.

حضور پررنگ اجتماعی و سیاسی

باور دارم که شخصیت سیاسی ـ اجتماعی حضرت زهرا(س) در روزگار ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و تا حد زیادی مغفول مانده است. ما امسال به متولیان برگزاری هیات‌های فاطمی، مبلغان، سخنرانان و مداحان پیشنهاد دادیم در کنار پرداختن به شهادت و سوگواری برای این بانوی بزرگ اسلام که البته ضروری است، به معرفی و انتقال ابعاد مختلف شخصیت سیاسی ـ اجتماعی حضرت زهرا(س)‌ هم توجه خاص کنند.

امروزه بیشتر از «صحیفه فاطمیه» به‌عنوان صحیفه‌ای تحلیلی و تاریخی نام برده می‌شود؛ در حالی که حضور و تلاش حضرت زهرا(س) در حوزه سیاست به‌عنوان بخش تاریخ‌ساز زندگی آن حضرت است و ایشان در حوزه انتقال مسائل برای بانوان مدینه کلاس‌ها و کرسی‌های درسی برگزار کرده‌اند و ما این بُعد از شخصیت او را کمتر به دختران مان معرفی کرده‌ایم.

مینو اصلانی - رئیس بسیج جامعه زنان کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها