روایت تهیه‌کننده «مختارنامه» از روزهای انقلاب

محمود فلاح یکی از تهیه‌کنندگان خوشنام و معتبر سینما و تلویزیون ایران است. خوشنام از این بابت که همه آنهایی که با او کارکرده‌اند،می‌گویند او بسیار خوش‌حساب است و کسی را پیدا نخواهید کرد که بگوید با او کار کرده و کار تمام شده و فلاح دستمزد نداده است! حتی در زمان ساخت سریال «مختارنامه» که تصویربرداری آن حدود پنج سال طول کشید و یکی از سنگین‌ترین سریال‌های تلویزیون ایران است.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۳۹

همین اتفاق در زمان تولید سریالهایی مانند خوشرکاب، خوشغیرت، کلانتر، وارث، تفنگ سرپر و... نیز رخ داد و فلاح دستمزد همه عوامل را تا ریال آخر بدون وقفه پرداخت . فلاح یکی از قدیمیهای تلویزیون است و در روزهای انقلاب و بهمن سال 57 یکی از انقلابیونی بود که اعتصابات تلویزیون را سر و سامان میداد. فلاح در روزهای 12 تا 22 بهمن نیز برای ارسال تصاویر امام خمینی(ره) و سخنرانیهای ایشان در مکانهای مختلف هم عضوی فعال و تاثیرگذار بود. فلاح بعد از سریال مختارنامه حال چندان خوشی ندارد و با بیماری قلبی روزگار سپری میکند.با او همصحبت شدیم تا از روزهای انقلاب برایمان بگوید، اما راستش حالش آنقدر خوب نبود که بتواند بیش از آنچه میخوانید، صحبت کند.

امیدواریم حال فلاح مثل گذشته خوب شود و باز هم بتواند سریالهای دیدنی و جذاب تهیه کند.این تهیهکننده فیلمهای سینمایی رسمعاشقکشی، جایی در دوردست و چند کیلو خرما برای مراسم تدفین را نیز در کارنامه خود دارد.

در روزهای بین 12 تا 22 بهمن، فرستنده سیاری راهاندازی کرده بودید که سخنرانی‌‌های امام(ره) را پخش میکردید. از چگونگی راهاندازی این واحد سیار برایمان بگویید؟

روز 11 بهمن یعنی یک روز قبل از ورود امام راحل به ایران، سه واحد سیار برای فرودگاه مهرآباد در بهشت زهرا و مسیر حرکت خودروی امام در نظرگرفتیم که به محض ورود امام(ره) تصاویر را مخابره میکردند و به صورت زنده از تلویزیون پخش میشد، البته بعد از چند دقیقه که نیروهای شاه متوجه ماجرا شدند پخش زنده را قطع و دستگاهها را خاموش و همکاران ما را از پخش بیرون کردند و دیگر تصاویر ورود امام(ره) پخش نشد.در روزهای بعد از یک دوربین پرتابل برای ضبط سخنرانیهای امام(ره) در مدرسه علوی استفاده کردیم. تصاویر را به وسیله فرستنده سیار برای اهالی بهارستان، سرچشمه و محله‌‌های نزدیک به مدرسههای علوی و رفاه پخش میکردیم.

بعد از 22 بهمن تلویزیون چگونه اداره میشد؟

امام خمینی(ره) رئیس رادیو و تلویزیون را منصوب کردند. ما همچنان تصاویر را بهوسیله واحدهای سیار ضبط میکردیم و برای پخش در اختیار تلویزیون قرار میدادیم.

شما بعد از پیروزی انقلاب چه سمتی در تلویزیون داشتید؟

من از قبل از پیروزی انقلاب در تلویزیون کار میکردم و بعد از آن همکاریام را تا خرداد سال 75 با تلویزیون ادامه دادم.آخرین سمتم در صدا و سیما مدیر کل تولید سیما بود.

بعد از پیروزی انقلاب در 22 بهمن تولید برنامه در تلویزیون شروع شد یا این که بیشتر از برنامههای آرشیوی استفاده میکردید؟

بیشتر برنامهها را روزانه تولید میکردیم به سطح شهر میرفتیم و مراسم و سخنرانیها را ضبط و برای پخش ارسال میکردیم تا اینکه بتدریج گروههای مختلف برنامهسازی شکل گرفت و تولید برنامههای مختلف آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها