معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور خبرداد:

اتمام فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری خوزستان تا پایان تیرماه 97

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه خوزستان استان پر ظرفیتی برای رشد، توسعه و رفاه کشور است، گفت: برای تامین آب مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مشکلی وجود نخواهد داشت اما قرار شد برای زمانبندی اجرای طرح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برنامه‌ای را تهیه و اعلام کنند .
کد خبر: ۱۱۱۸۷۴۶

رضا ویسه اظهار کرد: امروز بازدیدی از زمینهای احیا شده و یا در دست احیا، کانالهای آب طراحی شده و مراکز تقسیم آب این خبر ارسالی طرح داشتیم و وضعیت کشاورزان تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری را بررسی کردیم .وی با بیان اینکه خوزستان استان پر ظرفیتی برای رشد، توسعه و رفاه کشور است، افزود: خوشبختانه این طرح به نحو مطلوبی پیش رفته و فاز نخست آن با 86 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است .

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: طبق بررسیهای صورت گرفته فاز نخست این طرح تا پایان تیرماه سال آینده به پایان خواهد رسید و 295 هزار هکتار آماده بهرهبرداری خواهد شد و حدود 17 هزار هکتار نیز طی سال 97 تکمیل میشود .

ویسه عنوان کرد: اقدامات اولیه فاز دوم این طرح انجام و زمینهایی که باید مورد احیا قرار بگیرند شناسایی شدهاند و این نقاط تحت کنترل طرحهای اولیه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی قرار گرفته است .وی ادامه داد: به دلیل شرایط آب و هوایی کشور و کمبود احتمالی در تخصیص آب، وزارت نیرو نحوه تخصیص آب مورد نیاز فاز دوم را مورد بررسی قرار داد اما با روشهای محاسباتی دقیق در نهایت تخصیص آب مورد نیاز این طرح از سوی وزارت نیرو به دولت اعلام شد .

معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: برای تامین آب مورد نیاز اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مشکلی وجود نخواهد داشت اما قرار شد برای زمانبندی اجرای طرح، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو، برنامهای را تهیه و اعلام کنند .

ویسه با اشاره به اینکه بین سالهای 75 تا 92 تنها 70 هزار هکتار از طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده بود، گفت: پس از ارائه گزارشهای فنی، اقتصادی و زمان بندی اجرای طرح از سوی این دو وزارتخانه، تخصیص منابع مالی اجرا در دولت مورد بررسی قرار میگیرد .

وی افزود: مطالعات اجرای این طرح طولانی نشد بلکه باید پس از پایان فاز نخست طرح، فاز دوم آن اجرایی میشد. فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری با یک منحنی رو به رشد در نهایت برای 7 هزار و 600 نفر اشتغالزایی به همراه داشت. منحنی اشتغال در فاز دوم اجرای طرح نیز تکرار خواهد شد .معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ طرحی بدون رعایت الزامات زیست محیطی اجرایی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست مواردی را در خصوص مطالعات زیست محیطی مطرح کرد که این موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

تخصیص آب برای 238هزار هکتار از اراضی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

همچنین استاندار خوزستان گفت: مساله تخصیص آب برای 238هزار هکتار از اراضی فاز دوم طرح 550هزار هکتاری حل شده است و احتمال دارد، این عدد به248هزار هکتار نیز برسد . غلامرضا شریعتی اظهار کرد: یکی از موارد مصوبه پانزدهم فروردین 96 هیات دولت در خصوص خوزستان، طرح 550 هزار هکتاری و تخصیص آب مورد نیاز این طرح بود .

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه وزارت نیرو موظف شد ظرف یک ماه تخصیص آب این طرح را انجام دهد اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد، تحقق این امر تا کنون معوق مانده بود.

استاندار خوزستان افزود: بعد از نامه ای که به رئیسجمهور ارسال کردم، رئیسجمهور با قید فوریت دستور صریح تخصیص آب مورد نیاز این طرح را به وزارت نیرو داد .

شریعتی تصریح کرد: هفته گذشته نامه تقبل تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در سطحی که موردنظر ما بود یعنی 238 هزار هکتار نوشته شد که 9 هزار هکتار آن در استان ایلام و 229 هزار هکتار دیگر در استان خوزستان قرار دارد .وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که با معاون وزیر نیرو داشتیم انشالله این رقم در جداول مربوطه تخصیص آب افزایش خواهد یافت و احتمال دارد که به 248 هزار هکتار برسد. خوشبختانه مساله تخصیص آب این طرح حل شده است .استاندار خوزستان بیان کرد: امروز معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیسجمهور سفری به خوزستان داشت تا ضمن بازدید از عملیات اجرای طرح 550 هزار هکتاری، در جلسات مربوطه برای بررسی راههای تامین منابع مالی اجرای فاز دوم و تاکید بر تخصیص آب آن شرکت کند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور نیز گفت: تا پایان امسال حدود 295 هزار هکتار از زیرساختها در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری به پایان میرسد و تاکنون بخش عمده از آن به سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان تحویل داده شده و باقی مانده آن نیز در حال تحویل است . یدالله شمایلی اظهار کرد: با حضور معاون آقای جهانگیری، همکاران وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، از شمال خوزستان و اهواز، منطقه ابوفاضل، ویس٬ سلامات و میان آب بازدید شد تا برای اقدامات اجرایی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری جمع بندی و مراحل بعدی دنبال شود.

وی با اشاره به فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، ادامه داد: تا پایان سال٬96 حدود 295 هزار هکتار از زیرساختها به پایان میرسد و تاکنون بخش عمده از آن به سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان تحویل داده شده و باقی مانده آن نیز در حال تحویل است.

شمایلی در خصوص تکمیل کانالهای 1و2 که بر عهده سازمان آب و برق است٬ عنوان کرد: سازمان آب و برق در حال تکمیل کار است اما در این زمینه مشکلات مالی وجود داشت که با موافقت مقام معظم رهبری رقمی از 1.5 میلیون دلار اعتبارات جهاد نصر به سازمان آب و برق اختصاص یافت تا این سازمان کانالهای اصلی را با هماهنگی جهاد نصر و وزارت جهاد کشاورزی تکمیل کند.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور در خصوص فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، گفت: برای تخصیص آب فاز دوم جلساتی با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد که با اعلام موافقت ایشان همراه بود و یکی از اهداف سفر معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور نیز نهایی کردن تخصیص آب برای فاز دوم طرح است.

شمایلی ادامه داد: امیدوارم با سفر امروز این موضوعات حل و فصل شود و بتوانیم شبکههای اصلی و فرعی و زهکشها را در فاصله زمانی کوتاهی اجرایی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها