خبر سلامت

هورمون‌درمانی پس از یائسگی مفید یا مضر؟

استفاده از هورمون در درمان افرادی که به یائسگی زودرس مبتلا شده یا افرادی که با مشکلات یائسگی روبه‌رو هستند، می‌تواند با عوارض و فوایدی همراه باشد.
کد خبر: ۱۱۱۸۱۰۵

دکتر مریم ساداتحسینی، مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه شهید بهشتی به جامجم گفت: به افرادی که دچار یائسگی زودرس میشوند، به دلیل اینکه عوارض زیادی در پی دارد، توصیه میکنیم تحت نظر پزشک آزمایشها و بررسیهای لازم را انجام دهند و اگر منع مطلقی برای هورموندرمانی ندارند، تحت هورموندرمانی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: هورموندرمانی برای این دسته از افراد که از گرگرفتگی آزردهاند و این مساله کار و زندگی آنها را مختل کرده است، دچار بیخوابی شدهاند و در طول روز خسته و ناراحت هستند توصیه میشود. برخی موارد درمانی برای جلوگیری از پوکی استخوان و پیری زودرس مورد استفاده قرار میگیرد. وی با اشاره به فواید و عوارض هورموندرمانی افزود: هورموندرمانی گاهی به میزان بسیار کمی میتواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و موجب چاقی یا سردرد شود. البته برخی نیز ممکن است تحمل دارویی نداشته باشند که همه این عوارض قبل از اقدام به هورموندرمانی با بیمار در میان گذاشته میشود.

این متخصص زنان توصیه کرد: هورموندرمانی چیزی نیست که برای همه بیماران یک نسخه واحد تجویز شود بلکه برای هر فرد متفاوت با دیگری است؛ برای برخی بسیار مفید و برای برخی مضر است. بنابراین توصیه میکنیم افراد مورد نظر قبل از استفاده از این درمانها به مراکز درمانی یا متخصصان زنان مراجعه کنند تا بررسیهای لازم صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها