آرایش سیاسی احزاب عراقی برای ورود به انتخابات پارلمانی

«العبادی» و «مالکی» برای به‌دست گرفتن سکان قدرت رقابت می‌کنند

قرار است انتخابات پارلمانی عراق در موعد مشخص خود و در شرایطی که عراقی‌ها توانستند همه اراضی خودرا از دست داعش آزادکنند،‌ برگزار شود. در این میان، گروه‌ها و جناح‌بندی‌های شیعی، سنی و کردی در حال چانه‌زنی و رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه برای بستن لیست‌های انتخاباتی خود هستند.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۱۷

رزگار محمد امین، نایب رئیس کمیسیون عالی انتخابات در عراق در این باره گفته است: 24 میلیون رای دهنده واجد شرایط در انتخابات پارلمانی عراق هستند. به گفته وی تاکنون 205 گروه سیاسی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده و 31 ائتلاف نیز بین گروههای سیاسی تشکیل شده است. اینها همه بیانگر تنوع گرایشهای سیاسی در انتخابات پیش روی عراق است. پارلمان عراق 328 کرسی دارد که برای کسب اکثریت باید جریانی 165 کرسی بهدست آورد تا بتواند نخستوزیر مورد نظر خود را انتخاب کند. نخستوزیر، بالاترین مقام اجرایی درکشور به حساب میآید که طبق قانون اساسی از بین شیعیان برگزیده میشود. به گفته محمد امین، برای اولینبار در تاریخ انتخابات پارلمانی در عراق از دستگاههای الکترونیک استفاده خواهد شد و انتخابات کاملا الکترونیکی برگزار میشود به نحوی که رایدهنده میتواند اطمینان داشته باشد رای آنها دستکاری نخواهد شد.

چند دستگی میان شیعیان

به گزارش النشره، یکی از پدیدههای مهم انتخابات پیش رو، چند دستگی میان شیعیان بخصوص بر سر نخستوزیری حیدرالعبادی، نخستوزیر فعلی و مالکی، نخستوزیر سابق است که هر دو از حزب الدعوه برآمده اند . این دو در عین حال، دو ائتلاف جداگانه تشکیل دادهاند که رویکردهای مشابه زیادی با هم دارند. به همین دلیل برخی مخالفان میگویند دلیل این کار جمعآوری کرسیهای بیشتر در پارلمان آینده عراق است تا به این وسیله دولت آینده نیز در دستان حزب الدعوه باشد.

در این میان، حیدر العبادی ائتلاف خود را ائتلاف النصر و الاصلاح نامیده است. این ائتلاف از طرفداران العبادی به اضافه طرفداران نیروهای حشد الشعبی و 15 حزب سیاسی دیگر به رهبری هادی العامری با عنوان ائتلاف الفتح المبین است. دربیانیه این ائتلاف جدید آمده است: ما پس از آزادسازی کلیه اراضی عراق، روند بازسازی و عمران کشور را آغاز میکنیم و درهای ائتلاف خود را به روی کلیه نیروهای ملی و خیر عراقی باز میکنیم. ما میخواهیم به افراد خبره و حرفهای برای حفظ مشارکت کلیه عراقیها بهمنظور داشتن کشوری یکپارچه اعتماد کنیم. گروههای عصائب اهل الحق به رهبری شیخ قیس الخزعلی، المستقبل و الوفاء و التغییر، تجمع عدالت و وحدت و تجمع عراق آینده در زمره این ائتلاف هستند.

علاوه بر اینها، گروه حکیم، رهبر جریان الحکمه نیز به ائتلاف النصر پیوست. در کنار اینها گروه مستقلون به رهبری حسین شهرستانی، وزیر اسبق نفت عراق و از چهرههای سرشناس این کشور همراه ائتلاف پرچمهای خیر ـ اهل تسنن ـ به رهبری خالد العبیدی وزیر سابق دفاع و نیز معاهدون به ریاست عبداللطیف همیم و ائتلاف الوفاء دراستان الانبار به رهبری قاسم الفهداوی نیز به این ائتلاف سراسری پیوستند.

در مقابل این ائتلاف، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی قرار دارد. این ائتلاف مرکب از «جریان وسط» به رهبری موفق الربیعی و برخی دیگر از شخصیتهای مهم سیاسی از جمله حمد الموسوی، احمد ملا طلال، علی مالکی و یاسر صخیل است.

در این میان جریان صدر قرار دارد که هنوز به هیچ یک از این دو ائتلاف نپیوسته است اما با وزن سیاسی خود میتواند نقشی تعیینکننده در پیروزی هرکدام از این ائتلافها داشته باشد. جعفر موسوی، رئیس هیأت سیاسی جریان صدر 20 دسامبر از تشکیل حزب ملی الاستقامه خبر داد وی همچنین گفت قرار است ائتلافی انتخاباتی تحت عنوان «سائرون للاصلاح» در بغداد اعلام شود. به گفته او، این ائتلاف شامل شش حزب سیاسی است که در کمیته عالی ثبتنام کردهاند و در رأس آن حزب کمونیست عراق قرار دارد. به گزارش الحیات مقتدا صدر در واکنش به تشکیل ائتلاف به رهبری العبادی گفته است «توافقات سیاسی مبتنی بر طایفه گرایی زمینه ساز بازگشت فاسدان خواهد بود.» وی با رد قاطع پیوستن به ائتلاف العبادی گفت قصد دارد از نیروهای مستقل و تکنوکرات حمایت کند.

چند دستگی میان سنیها

دودستگی در ائتلافهای سیاسی تنها به شیعیان محدود نمیشود بلکه به گروههای سیاسی سنی نیز مربوط میشود. ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه توانست 30 گروه سیاسی را به فهرست خود ملحق کند که مهمترین آنها سلیم جبوری، رئیس پارلمان و صالح المطلق، معاون سابق نخستوزیر هستند. درحالی که اسامه نجیفی، رئیس ائتلاف «متحدون» و اثیل نجیفی و رافع العیساوی، وزیر سابق دارایی و شخصیتهای سیاسی دیگر تصمیم گرفتهاند ائتلاف دیگری را با خمیس الخنجر، رهبر طرح عربی تشکیل دهند.

در مجموع این پرسش مهم مطرح میشود که با توجه به بحران اقتصادی موجود در اقلیم و اختلافات عدیده میان احزاب و جریانهای سیاسی این اقلیم، آرایش نیروهای سیاسی کردی برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان عراق در می2018 به چه صورت خواهد بود؟ در هفته گذشته در فضای سیاسی اقلیم کردستان بحثهای جدی پیرامون نوع مشارکت کردها در انتخابات می 2018 مجلس نمایندگان عراق مطرح شد. در این میان ظهور دو جریان سیاسی «ائتلاف برای دموکراسی و عدالت» به ریاست برهم احمد صالح،نخست وزیر سابق اقلیم کردستان و «نسل نو» به ریاست شاسوار عبدالواحد رئیس جریان «خیر در شرایط کنونی» در روند برگزاری همهپرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، عرصه معادلات سیاسی را تاحدود زیادی با ابهام مواجه کرده است.

در هر صورت با توجه به این که قرار است 12 می سال جاری میلادی ـ اواخر اردیبهشت سال 1397 ـ انتخابات پارلمانی عراق برگزار شود این پرسش مطرح است که فراتر از این با ائتلافهای موجود، آینده عراق به کدام سمت خواهد رفت؟ آیا یک بار دیگر حیدر العبادی برنده انتخابات بوده و نخست وزیر خواهد شد یا با تشکیل ائتلافهای جدید شخص دیگری به نخست وزیری این کشور خواهد رسید؟ اینها همه پرسشهایی است که در روزها و ماههای آینده به آنها جواب داده خواهد شد.

حملات انتحاری در بغداد

وزارت کشور عراق دیروز از دو حمله انتحاری میدانی در بغداد خبر داد که دهها کشته و زخمی برجای گذاشت. به گزارش ایسنا و به نقل از سایت سومریه نیوز، وزارت کشور عراق گفت این انفجارها در میدان الطیران در مرکز بغداد در حالی رخ داد که عاملان انتحاری گروهی از کارگران در این میدان را هدف قرار داده بودند. آمار نهایی این حملات 38کشته و 95 زخمی اعلام شد. سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد، بعد از اطمینان از اطلاعات دریافتیم که دو انفجار بهواسطه دو عامل انتحاری رخ داده است. وی افزود: تکههای بدن قربانیان در نزدیکی محل انفجار مشاهد شده است. نیروهای امنیتی که مسیرهای نزدیک به محل حمله انتحاری را بسته بودند این مسیرها را باز کردند. حیدر العبادی، نخستوزیر عراق بعد از نشست امنیتی در بغداد دستور تحت پیگرد قرار دادن بقایای تروریستها و مجازات آنها را صادر کرد. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز هیچ گروه یا سازمانی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است . بغداد بعد از پیروزی علیه گروه تروریستی داعش شاهد ثبات امنیتی نسبی است، اما هر از گاهی انفجارها و حملات تروریستی در این شهر بهوقوع میپیوندد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها