وزیر کار با اشاره به آخرین وضعیت کشتی سانچی تاکید کرد

وقـت طلایـی تمام نشده است

هنوز وقت طلایی تمام نشده است؛ این امیدوارکننده‌ترین اظهار نظر، هفت روز پس از آتش گرفتن نفتکش «سانچی» در سواحل شرقی چین است که باعث ناپدید شدن 30 دریانورد ایرانی شد. علی ربیعی که از سوی رئیس‌جمهور، مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه شده است با بیان این موضوع گفت: عملیات اطفای حریق ادامه دارد و در صورت کاهش دما، نیروهای تجسس وارد نفتکش خواهند شد. همزمان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز با تاکید بر حرارت بالای کشتی از احتمال خاموش شدن حریق تا امروز (شنبه) خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۶۳

شنبه هفته گذشته، نفتکش 274 متری «سانچی» ایران، حامل 115 هزار تن میعانات گازی در 160 مایلی سواحل شرقی چین با یک فروند کشتی فلهبر هنگکنگی برخورد کرد و آتش گرفت. از آن زمان تاکنون از 31 سرنشین ایرانی و بنگلادشی خبری در دست نیست. هویت تنها جسد ایرانی کشف شده نیز هنوز شناسایی نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق گفت: «تیم چینی از پنجشنبهشب در انجام عملیات اطفای حریق فعالتر شده است. همچنین آتشخوارهای ژاپن، کنار آتشخوارهای چینی وارد عملیات شده و فوم زیادی روی نفتکش آتش گرفته پاشیدهاند. » علی ربیعی با بیان اینکه آتش، کمی تحت کنترل درآمده است، افزود: «چنانچه دمای کشتی اجازه دهد نیروها به صورت هلیبرد روی عرشه خواهند رفت و عملیات تجسس آغاز خواهد شد البته در حال حاضر دمای نفتکش به اندازهای نیست که به نیروها اجازه ورود به عرشه را بدهد. امیدواریم دیگر شاهد انفجار جدیدی نباشیم» اشاره ربیعی به وقوع انفجارهای پی در پی در حین انجام عملیات اطفاست که خاموش کردن آتش را با سختی روبهرو کرده است. ساعت 10 صبح دیروز نیز در حالی که احتمال خاموش شدن آتش میرفت، ناگهان انفجار دیگری رخ داد و شرایط را دشوار کرد.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه در پاسخ به این سوال که آیا میتوان به پیدا شدن مفقودین امیدوار بود یا خیر، گفت: «نمیتوان پیشبینی کرد اما نمیخواهیم خبر نگرانکننده بدهیم. باید به خانوادههای مفقودین آرامش داد. کارشناسان به من گفتند پیشبینی این موضوع نیاز به علم پیچیدهای دارد. ما هنوز وقت طلایی داریم و هرچه در توان داریم، انجام میدهیم.»

هفت روز پس از حادثه، امواج دریا، نفتکش سانچی را به سمت جزیرهای در ژاپن به حرکت درآورده است. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: «اگر کشتی موتور نداشته باشد با وزش باد حرکت میکند اما اینگونه نیست که وارد آبهای ژاپن شده باشد بلکه به سمت جزیره اوکیناوای ژاپن یعنی به سمت جنوب شرقی حرکت کرده است. این موضوع به نفع ماست چون آتشخوار ژاپن نیز در این مسیر قرار دارد.» هادی حقشناس با بیان اینکه ساعت 10 صبح جمعه، انفجار دیگری در نفتکش رخ داد، افزود:« اگر این انفجار رخ نمیداد، عملیات اطفا به پایان رسیده بود. طبیعی است در یک کشتی که 115 هزار تن محموله نفتی دارد و درجه اشتعال آن بین بنزین و گاز است، انفجار اتفاق بیفتد.» به گفته وی، یک تیم تجسس 12 نفره شامل تکاوران نیروی دریایی ایران نیز در منطقه حضور دارند تا به محض خاموش شدن آتش و پایین آمدن دما، وارد نفتکش شوند و عملیات تجسس را آغاز کنند.

وزیر کار دیروز برای پیگیری آخرین وضعیت اطفای حریق به چین سفر کرد. همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس از احتمال گرفتار شدن دریانوردان در اتاق ایزوله خبر داد و گفت: اگر آنها در محیط ایزوله گرفتار شده باشند،برای نجات جان دریانوردان باید سریعتر اقدام کرد.

گلایه همسران چشم انتظار دریانوردان

«قرار بود دو سه روز دیگر به کره برسد و حدود سه هفته بعد در خارگ باشد، آخرین تماسش یک ساعت قبل از حادثه بود. گفته بود خستهام، لحظهشماری میکنم که برگردم. گفته بود اگر برگردد قرار است اتفاقات خوبی بیفتد، همان اتفاقاتی که آرزوهای کوچکش بود.»

باور نمیکند چنین اتفاقی افتاده و مطمئن است که هست و جایی در نفتکش سانچی نفس میکشد. میگوید به وضوح این صحنه را میبینم که همگی 31 نفر برمیگردند.

به گزارش ایلنا، شکوفه عبداللهزاده همسر احسان ابولی قاسمآبادی است. چشمانتظار بازگشت شوهرش. میگوید: ممکن است دود وارد محیط ایزولهای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیدهایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته میشود چینیها کمکاری میکنند، ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانیها اهمیتی نمیدهد.

از خاطراتش میگوید و ادامه میدهد: احسان همیشه به من میگفت که من روی بمب ساعتی هستم و من همیشه به او خندیدهام، مگر میشود برای یک کشتی با این عظمت اتفاقی بیفتد؟ باورم نمیشود اتفاقی که میگفت به این زودی افتاده باشد. مطمئنم زنده است، خواهش میکنم هرچه زودتر کاری کنند، هرچه زودتر احسان برگردد.

همسر این دریانورد میگوید: در ماموریتهایش روز و شب را فراموش میکرد، وقتی که دریا بود روزهایش را در تقویم ثبت میکرد تا زمان از دستش نرود. او یک نابغه بود، جزو استعدادهای درخشان بود و در دبیرستان تیزهوشان تحصیل کرده است، به زبان روسی و انگلیسی مسلط بود، او یک نخبه بود، حیف است با دنیایی از آرزوهای کوچک، حبس شود.

منصوره یحیایی محمدکاوسی همسر افسر اول تدارکات کشتی سانچی هم از کارن، پسرش میگوید که دوری پدر را دیگر تاب نمیآورد.

می گوید: کارن شش ساله نمیداند چه اتفاقی برای پدرش افتاده است، زمانی که پدرش در ماموریت است یک ماه زمان میبرد نرمال شود تا یک ماه شببیداری دارد، در خواب میترسد، ماه دوم حالش خوب میشود از ماه سوم دوباره بههم میریزد، اعتماد به نفسش را از دست میدهد، حساس میشود، آن زمان من میفهمم که محمد باید برگردد انگار نبضش در دریا میتپد.

او از بیمهریهای برخی رسانهها میگوید که روز اول با احساساتش بازی کردند، میگوید یک بار در رسانهها و شبکههای مجازی گفتند پرسنل کشتی زندهاند و ما را امیدوار کردند اما خبرشان تکذیب شد. میگوید: مطمئنم زمان برای دریانوردان ما در کشتی سانچی به سختی میگذرد، 5 روز است که کشتی میسوزد چرا کسی کمک نمیکند؟ چرا نیرو از دیگر کشورها نمیآید؟ روز اول طوفان و دود بود چینیها همکاری نکردند. روز دوم چرا کاری نکردند؟ چرا فشار بینالمللی وارد نمیشود؟ کشورهای اطراف چرا وارد عمل نمیشوند؟

برخورد خسارت نفتکش ایرانی با تحریمها

نایجل کوشنر، مدیر موسسه حقوقی دبلیو لیگال و متخصص امور ایران دیروز گفت: هرگونه فرآیند پرداخت خسارت پیچیده خواهد بود، زیرا در مورد این حادثه چهار موضوع مربوط به بیمه نفتکش وجود دارد: خود کشتی، محموله، آلودگی و تلفات انسانی.

به گزارش تسنیم، کوشنر افزود: از نظر قانونی احتمالا مشکلی برای شرکتهای بیمه جهت پرداخت خسارت وجود نخواهد داشت، اما در عمل پرداخت خسارت تقریبا غیرممکن است. بیمههای متعددی در این زمینه دخیل خواهند بود و این مستلزم پرداختهای متعددی است. من تاخیرهای طولانی و ناامیدکنندهای را در موارد قبلی در ارتباط با بازار (بیمه) لویدز مشاهده کردهام. وی معتقد است با توجه به تحریمهای بانکی آمریکا و عدم همکاری تجاری بسیاری از شرکتها و موسسات بانکی با ایران این روند با چالش روبهرو خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها