پسر 16 ساله‌ای دارم که دچار برخی اختلالات روانی است، چند وقت قبل او را پیش روانپزشکی بردیم و برایش فلووکسامین و دی‌والپراکس تجویز کرده است و برای خواب هم چون خوابش به هم ریخته قرص لورازپام تهیه کردیم سوال من این است که آیا بیماری پسرم خوب می‌شود و تا چه زمانی باید درمان دارویی را ادامه دهیم.
کد خبر: ۱۱۰۵۶۵۵

سلام مراجعه به روانپزشک و دارودرمانی بهترین و در اولویت‌ترین فعالیتی است که فرد بیمار و خانواده وی باید انجام دهند. هرچند فرض اولیه بر این است که بسیاری از اشخاص مبتلا به اختلال روانپزشکی به دارودرمانی تا آخر عمرشان نیاز دارند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند حدس بزند که بیمار، به‌عنوان یک فرد منحصربه‌فرد، چگونه به درمان‌ها پاسخ می‌دهد یا در آینده نیازهای او چه خواهد بود. افرادی که مدت طولانی با این بیماری‌ها درگیر هستند، اغلب متوجه نوسانات خود شده و ممکن است نیازشان به دارو کاهش یابد یا بدون عوارض قطع گردد. مدت و زمان درمان بیماری روانپزشکی به تشخیص پزشک بستگی دارد. ولی باید متذکر شد در مدت دو تا چهار هفته اول پس از شروع مصرف دارو، بیمار احساس می‌کند که یک‌سری از علائم اولیه بیماری روبه بهبود است.

لازم و واجب است که بیمار درمان را فارغ از هر پیشرفتی در حال خود تا زمان مشخص شده ادامه دهد. با کنترل دارویی بیمار مبتلا به بیماری روانپزشکی می‌تواند به جامعه بازگشته و فعالیت‌های معمول زندگی داشته باشد. در کنار دارودرمانی، روان‌درمانی می‌تواند بسیار موثر باشد، چرا که دارودرمانی به تنهایی مهارت‌های لازم برای مقابله با فشارهای روانی را به افراد مبتلا آموزش نمی‌دهد. روان‌درمانی به فرد مبتلا به بیماری روانپزشکی کمک می‌کند بیاموزد چگونه در درازمدت با این اختلال کنار بیاید.

سلام به چاردیواری، من سال گذشته یک شکست عاطفی داشتم و از همسرم جدا شدم و بعد از آن هم خواهرم دچار بیماری سرطان شد و در عرض شش ماه او را از دست دادیم. در این مدت بشدت گوشه‌گیر شده‌ام و گاهی مدت‌ها در اتاقم به یک گوشه خیره می‌شوم و نمی‌توانم چشم بردارم، حوصله هیچ‌کس را ندارم و نوعی ترس از زندگی و نزدیک شدن به آدم‌ها در من ایجاد شده است، برخی می‌گویند افسرده شده‌ام، می‌خواستم بدانم در چنین شرایطی به مشاور روان‌شناس مراجعه کنم یا پزشک روان درمان و مغز و اعصاب.

مجموعه علائم شما نشان‌دهنده تشخیص افسردگی است. در مورد ابتلا به افسردگی اگر از یک سال پیش اتفاقی مثل ناکامی تحصیلی، شکست عشقی و از دست دادن عزیزان و... افتاده که افسرده شده‌اید، به عبارتی اگر یک دلیل بیرونی مشخص برای افسردگی وجود داشته باشد، باید حتما اول به روان‌شناس مراجعه کنید؛ ولی اگر هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و بدون دلیل مشخص و بزرگی دچار این حالات شده‌اید و در خانواده هم افرادی مثلا مادر، خواهر، برادر و... نشانه‌های افسردگی شدید را داشته‌اند، آنجاست که درمان اساسی لازم می‌شود. معمولا درمان افسردگی با ترکیب یک روان‌پزشک و روان‌شناس جواب می‌دهد. متأسفانه برخی خانواده‌ها، مراجعه به روان‌شناس را عیب می‌دانند و فکر می‌کنند فرد باید اختلالی داشته باشد تا به روان‌شناس مراجعه کند؛ در حالی‌که افراد می‌توانند در بهترین حالت‌ها هم از تخصص روان‌شناس، برای پیشرفت خود استفاده کنند. بنابراین توصیه من این است که ابتدا به یک روان‌شناس مراجعه کنید و اگر لازم باشد، روان‌شناس شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

عطیه رضایی - روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها