دیدگاه

موقت مثل هوای سالم تهران

‌کیفیت هوا تابع دو پارامتر است: نخست، شرایط آب و هوایی و دوم، میزان تولید آلودگی. یعنی اگر در شرایط آب و هوایی ثابت، میزان تولید آلودگی افزایش پیدا کند، کیفیت هوا افت خواهد کرد. اما اگر ورود ذرات آلاینده به هوا بیشتر شود، ولی شرایط جوی ناپایدار باشد و بادهای شدیدی بوزد، شاهد بهبود کیفیت هوا خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۱۰

آلودگی هوای هفته گذشته تهران را نیز باید از همین منظر تحلیل کرد. به عبارت دیگر، شرایط جوی پایتخت از روزهای ابتدایی هفته گذشته تا ظهر پنجشنبه، پایدار بود و چون با وجود تمام تمهیدات مسئولان، تغییر محسوسی نیز در روند تولید آلودگی رخ نداده بود، شاخص‌های کیفیت هوای پایتخت در این روزها ثابت بود. وقتی در کنار این مساله، چهارشنبه شب نیز مردم به علت ترس از وقوع زلزله شدید به خیابان‌ها هجوم آوردند و صدها هزار منبع تولید ذرات آلاینده اضافه بر شرایط عادی در آن شب روشن شد، میزان آلودگی هوا در بیشتر نقاط تهران به شرایط بحرانی وبسیار ناسالم رسید و معلوم نبود اگر باد و باران پنجشنبه نبود، چه وضع خطرناکی در این کلانشهر به وجود می‌آمد.

این باد و باران سبب شد کیفیت هوای پایتخت تا حدودی بهتر شود، اما چون میزان تولید ذرات آلاینده هوا در تهران همواره بسیار بالاست، هوای پاک و سالم در این شهر همیشه موقتی است. این شرایط در فصول سرد سال که شرایط جوی عمدتا پایدار است و پدیده وارونگی دما نیز رخ می‌دهد، با شدت بیشتری موجب تهدید سلامت شهروندان تهرانی می‌شود و تهرانی‌ها باید از اوایل آبان تا اواخر بهمن، هر روز منتظر هوای آلوده باشند. مگر این که مدیران این کلانشهر با عزمی جدی تلاش کنند جلوی منابع آلوده‌کننده هوای پایتخت را به هر شکل ممکن بگیرند.

تولید آلودگی هوا در تهران هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود، چراکه در طول روز، تردد میلیون‌ها خودرو در این کلانشهر باعث می‌شود از ساعات ابتدایی روز تا نزدیک نیمه‌شب در بسیاری از نقاط تهران شاهد ترافیک سنگین باشیم و در نتیجه ذرات آلاینده، بی‌وقفه به هوا وارد شود و از نیمه‌شب تا صبح نیز که میزان تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها کاهش می‌یابد، این کامیون‌ها هستند که بار آلوده کردن هوا را در این ساعات به دوش می‌کشند. در کنار این دو، فعالیت کارخانه‌های بزرگ و کوچک در اطراف این کلانشهر و همچنین دیگر منابع آلاینده هوا در تابستان و زمستان باعث می‌شود تهرانی‌ها در سال 96 که امروز دومین روز از زمستان آن را تجربه می‌کنند، فقط 12 روز هوای پاک‌ را تجربه کرده باشند.

دکتر یوسف رشیدی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها