نیکی هیلی دولت‌های عضو را تهدید کرد اگر به قطعنامه فلسطین رای دهند، نامشان را یادداشت می‌کند

ژست مبصری «هیلی» در کلاس سازمان ملل

سفیر آمریکا در سازمان ملل به جامعه بین‌الملل هشدار داد، کشورهایی که در رای‌گیری امروز پنجشنبه مجمع عمومی علیه تصمیم ترامپ درباره قدس موضعگیری ‌کنند، منتظر باشند تا اسامی‌شان به رئیس‌جمهور آمریکا داده شود! مجمع عمومی سازمان ملل قرار است امروز پیشنهاد ترکیه و یمن را درباره قدس به رای بگذارد.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۲۵

طرحی مشابه چند روز پیش در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد،اما به دلیل وتوی آمریکا رد شد. اقدامی که مورد استقبال صهیونیست‌ها قرار گرفت و یک‌بار دیگر حمایت بی دریغ آمریکا را از رژیم اشغالگر سرزمین‌های فلسطینی به اثبات رساند. دولت دونالد ترامپ که به‌دلیل سیاست‌های نابخردانه اش در سطح جهانی دچار انزوا شده هم‌اکنون تلاش می‌کند با توسل به راهکارهای مضحکی از این قبیل خود را از مخمصه نجات دهد. تهدید نیکی هیلی بیشتر به رفتارهای کودکان دبستانی شباهت دارد. این مساله سطح درک مقامات آمریکایی را از نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که آن را تا سطح بازی‌های کودکانه فرود آورده اند.

هراس از یک محکومیت جدید

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل همچون مبصرهای کلاس در نامه‌ای کتبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با دقت رای گیری روز پنجشنبه را می‌بیند و از من هم خواسته است تا اسامی کشورهایی را که علیه ما رای می‌دهند، یادداشت کنم. ترکیه و یمن از جانب گروهی از کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده مجمع عمومی شدند. این دو کشور پیش‌نویس قطعنامه‌ای را روز سه‌شنبه ارائه کردند که درباره مساله قدس است و تاکید دارد هرگونه تصمیم درباره موقعیت قدس هیچ ماهیت و تاثیر حقوقی ندارد و باید متوقف شود. قطعنامه‌های مجمع عمومی به طور کلی برای دولت‌های عضو کلی غیرالزام است.اما مقامات دولت خودگردان می‌گویند این طرح در چارچوب «اتحاد برای صلح» تقدیم می‌شود که به موجب قطعنامه 377 مجموع عمومی است و هر طرحی دراین چارچوب تصویب شود برای تمام اعضای مجمع عمومی ازجمله اعضای شورای امنیت لازم‌الاجرا خواهد بود.

روز دوشنبه گذشته مصر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره متوقف شدن تصمیم ترامپ در به رسمیت شناخته شدن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد. این پیش نویس گرچه 14 رای موافق داشت، اما فقط آمریکا آن را وتو کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد 15 عضو دارد که پنج عضو دائمی آن از حق وتو برخوردارند. ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل می‌گوید مجمع عمومی سازمان ملل بدون نگرانی از وتوی آمریکا به جامعه بین‌الملل خواهد گفت، تغییر وضعیت بیت‌المقدس ناممکن خواهد بود.

حق سرنوشت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 194 عضو دارد و دولت خودگردان فلسطین نیز یکی از دولت‌های ناظر دراین سازمان به شمار می‌رود که حق رای ندارد. روز گذشته شبکه الجزیره اعلام کرد، 182 کشور این مجمع به قطعنامه فلسطین رای مثبت خواهند داد. هرچند آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای عضو این سازمان درهماهنگی با آمریکا با آن مخالف باشند. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب می‌گوید همه کشورهای عربی از مجمع عمومی سازمان ملل می‌خواهند قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کند که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم ‌کند.

به گزارش رویترز، تا کنون فقط ده جلسه اضطراری مجمع عمومی تشکیل شده که آخرین‌بار در سال 2009 و با موضوع مشابه اشغالگری در قدس شرقی و اراضی خصوصی فلسطینیان بود. جلسه امروز در واقع ادامه آن جلسه است. طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

مقامات دولت فلسطین می‌گویند در صدد آن هستند که با تلاش‌های دیپلماتیک خود بتوانند عضویت کاملی در مجمع عمومی به‌دست آورند. طی دو سال گذشته دولت خودگردان به عضویت بسیاری از نهادهای وابسته به سازمان ملل ازجمله یونسکو و اینترپل در آمده است. این دولت همچنین در مورد شهرک‌سازی‌های خودسرانه رژیم صهیونستی شکایتی را تسلیم دادگاه لاهه کرده است. اگر مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی درباره فلسطین رای مثبت بدهد ـ که تقریبا قطعی خواهد بود ـ این رای برگ برنده دیگری برای ملت فلسطین در راه مبارزه آنان با اشغالگران و حامیان بین‌المللی شان خواهد بود. ده روز پیش ترامپ با اعلام این‌که قدس، پایتخت اسرائیل است آب پاکی روی مذاکرات صلح ریخت و نشان داد دولت‌های آمریکا همواره در صدد تامین منافع صهیونیست‌ها بوده و از این پس نیز خواهند بود. رای وتوی بعدی آمریکا نیز به گفته بعضی کارشناسان، سیلی محکمی به‌صورت کسانی بود که به تلاش‌های آمریکا برای تحقق صلح در خاورمیانه امید بسته بودند.

ادامه انتفاضه

گروه‌های مقاومت فلسطینی بی توجه به بازی‌های سیاسی سیاستمداران آمریکایی واسرائیلی همچنان به انتفاضه خود ادامه می‌دهند. منابع خبری دیروز اعلام کردند نظامیان رژیم صهیونیستی با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی 27 شهروند فلسطینی را بازداشت کردند. رسانه‌های عربی اعلام کردند اشغالگران صهیونیست در جریان این حملات، چندین رهبر جنبش‌های حماس و فتح و شماری از فعالان و اسرای آزاده را هم به اسارت گرفتند. با اعلام موضع ترامپ، موج تازه‌ای از مخالفت‌ها و اعتراضات در داخل و خارج از سرزمین‌های فلسطینی شکل گرفت. طی درگیری‌های ده روز گذشته دست‌کم 12 فلسطینی شهید و صدها نفر مجروح شده‌اند. فلسطینی‌ها در اعتراضات خود بر این واقعیت تاکید دارند که همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان بیت المقدس را پایتخت فلسطین می‌شناسند و تلاش‌های اسرائیل و آمریکا برای یهودی جلوه دادن این شهر مقدس، آب در هاون کوبیدن است.

مقاومت بهترین گزینه

خالد البطش، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین از گزینه مقاومت به‌عنوان بهترین گزینه برای مقابله با دشمن صهیونیستی یاد کرد. به گزارش شبکه المیادین، وی اظهار کرد: خیزش مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت برای مقابله با اقدام ترامپ علیه قدس اشغالی ادامه خواهد یافت. البطش یادآور شد: ما از محمود عباس می‌خواهیم شکست نهایی مذاکرات سازش را رسما اعلام کرده و از تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل عقب‌نشینی کند. وی تصریح کرد گروه‌های فلسطینی در برابر اقدامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بیکار نخواهند نشست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها