طی چند ماه اخیر با وجود این‌که فرانسه در ظاهر بر اجرای برجام و پایبندی بر آن تاکید دارد، اما شاهد انتقاداتی از سوی این کشور علیه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای کشورمان و در حقیقت همصدایی با ادعاهای آمریکا در این زمینه بودیم.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۱۹

در همین زمینه ماه پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای خواستار گفت‌وگو با ایران در موضوع موشکی شده بود.

دیروز نیز سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از سفر روز دوشنبه ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور به واشنگتن خبر داد و گفت: قرار است در این سفر درباره مسائل مختلف از جمله منطقه خاورمیانه و ایران گفت‌وگو شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره افزود: لودریان بر تعهد این کشور در اجرای کامل برجام تاکید کرد اما در عین حال از فعالیت‌های ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده و گفت وزیر خارجه فرانسه در مورد نگرانی‌هایمان در خصوص ادامه برنامه موشکی بالستیک ایران رایزنی خواهد کرد.

مطرح شدن این‌گونه نگرانی‌ها از فعالیت‌های موشکی ایران در حالی است که پس از روی کار آمدن ترامپ و طرح ادعاهایی علیه ایران همچون افزایش تهدیدات منطقه‌ای کشورمان، و در واقع ایفای نقش پلیس بد از سوی آمریکا، در طرف مقابل فرانسه تلاش کرد در نقش پلیس خوب ظاهر شده و به عنوان میانجی عمل کند. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد بر اهمیت حفظ برجام تاکید کرده، اما در عین حال گفته بود: پاریس تلاش خواهد کرد ترامپ را درباره مناسب بودن این گزینه متقاعد کند هر چند می‌توان آن را بعد از سال 2025 تکمیل کرد.

در واقع در کنار پلیس بدهایی چون ترامپ و نتانیاهو یکباره فرانسه در نقش پلیس خوب ظاهر شد و از گزینه مذاکره برای الحاق متمم‌هایی به توافق‌نامه‌ای سخن می‌گوید که در سال 2025 به محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران پایان می‌دهد.

با توجه به این‌گونه اظهارنظرها به نظر می‌رسد فرانسه با این نقش آفرینی تلاش می‌کند فرآیندی را تکمیل کند که از سوی ترامپ و نتانیاهو آغاز شده تا میزان آمادگی تهران را برای قبول اضافه کردن متمم‌هایی به برجام بیازماید که به محدود شدن دوباره برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان زمان برجام منجر می‌شود.

فضاسازی علیه برنامه موشکی ایران

رفتار آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ نشانه‌هایی از پلیس بد را به نمایش گذاشته است که در جهت تهدید و ایجاد نگرانی در ذهنیت سایر کشورها تلاش می‌کند. این در حالی است که باید اروپا و از جمله فرانسه را در قالب پلیس خوب مورد توجه قرار داد، چرا که هر دو سوی این ماجرا یعنی آمریکا و اروپا یک رویکرد را در مقابل ایران در نظر دارند، اما با ادبیاتی متفاوت، اروپا نیز تلاش دارد برجام را به مانند موافقت‌نامه‌ای قابل قبول مورد پذیرش قرار دهد، اما در عین حال محدودیت‌های جدید را علیه کشورمان ایجاد کند و در همین راستا با طرح مسائلی نظیر برجام2 و 3 در ارتباط با برنامه‌های موشکی ایران برای نفوذ زمینه‌سازی کند.

این در حالی است که مقامات ارشد کشورمان بارها از مذاکره‌ناپذیر بودن فعالیت‌های موشکی کشورمان سخن گفته و بر خط قرمز بودن برنامه‌های دفاعی کشورمان و حق دفاع مشروع تاکید داشته و اظهار کرده‌اند در این حوزه هیچ محدودیتی را نخواهند پذیرفت. مقامات کشورمان همواره در پاسخ به ادعاهایی علیه فعالیت‌های دفاعی کشورمان تاکید کرده‌اند، برنامه موشکی ایران فقط برای دفاع از خاک و ملت ایران در برابر تهدیدات است و جمهوری اسلامی نیز همانند هر کشور دیگری در دنیا حق دارد از خود دفاع کند. بنابراین ایران برای توسعه توان و ظرفیت دفاعی خود از هیچ‌کس اجازه نمی‌گیرد و به فعالیت‌های موشکی خود ادامه خواهد داد.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی که چندی پیش در جمع نخبگان داشتند در این زمینه فرمودند: «اروپایی‌ها از همصدایی با آمریکایی‌ها در مسائلی نظیر قدرت دفاعی ایران و حضور ایران در منطقه بپرهیزند، چرا که ما مطلقا هم آوازی اروپایی‌ها با زورگویی‌های آمریکا را قبول نمی‌کنیم. آنهایی که موشک و سلاح اتمی دارند ملت ایران را از داشتن موشک 2000 یا 3000 کیلومتری نهی می‌کنند، این موضوع و دیگر مسائل مربوط به ایران به شما چه ربطی دارد؟»

در راستای توانمندی نظامی ایران و نفوذناپذیری در این ارتباط، اروپا و آمریکا به
چشم انداز خوبی از کارآیی تهدیدات نظامی علیه ایران نرسیدند و بر همین اساس است که امروز به نظر می‌رسد پس از شکاف موقتی که بین اروپا و آمریکا پس از اجرای برجام شکل گرفته بود، امروز هر دو در حال ترمیم این شکاف بوده و به دنبال رویکرد دیپلماسی در مواجهه با ایران هستند و بر این موضوع به اجماع رسیده‌اند.

در همین خصوص پارلمان اروپا روز جمعه با بیان ادعاهای اثبات‌نشده از ایران خواست وارد فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک نشود.

به گزارش جروزالم‌پست، در بیانیه پارلمان اروپا فعالیت‌های موشکی ایران تهدید امنیتی خوانده شده‌ و بر ضرورت اجرای کامل قطعنامه 2231 تاکید شده است.

ائتلاف دیپلماتیک

در ادامه همصدایی اروپا و آمریکا علیه فعالیت‌های موشکی ایران، جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از جوسازی‌ و شوی تبلیغاتی سفیر این کشور در سازمان ملل علیه کشورمان گفت که نیازی به یک موضع نظامی شدید علیه ایران نمی‌بیند.

وی در پاسخ به این‌که آیا سخنان نیکی هیلی مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران به یمن می‌تواند دلیلی برای پاسخ نظامی آمریکا باشد، گفت: ما به یک ائتلاف دیپلماتیک نیاز داریم، نه ائتلاف نظامی.

به نظر می‌رسد سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه نیز در جهت تکمیل کردن همین پازل باشد و مقامات آمریکایی در تلاشند از برخی کشورهای منطقه نیز به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهدافشان علیه جمهوری اسلامی ایران بهره بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها