ستاد مبارزه با موادمخدر ناکارآمد است

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با احتساب افزایش 50 درصدی بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس و تعلق مبالغ ناشی از درآمد‌های قاچاق، افزایش جریمه‌ها و مبالغ بیمه معتادان، در مجموع 450 میلیارد تومان بودجه به مجموعه‌ای تعلق می‌گیرد که تاکنون عملکرد مناسبی در زمینه کاهش مصرف و فروش مواد مخدر و اعتیاد نداشته است.
کد خبر: ۱۱۰۳۰۵۸

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با میزان با تشریح بودجه سالانه ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به عملکرد این ستاد انتقاد کرد و توضیح داد: بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال‌های گذشته به‌طور مداوم افزایش یافته به طوری که در سال92 همزمان با شروع دولت یازدهم بودجه این ستاد 110 میلیارد تومان بود و در سال97 بودجه پیشنهادی به مجلس 255 میلیارد تومان است.

وی افزود: بر اساس بند 57 سیاست‌های کلی نظام که سال گذشته مصوب شد، دولت موظف است به مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی پرداخته و مصرف را با هدف کاهش 25 درصدی اعتیاد تا پایان برنامه ششم توسعه مدیریت کند. بر این اساس مجلس طبق بند 70 همین قانون در اسفند سال گذشته به منظور پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، مجوز فروش اموال ناشی از قاچاق مواد مخدر از سوی ستاد را صادر کرد. براین اساس مبالغ حاصل از آن ابتدا به حساب دولت و سپس به حساب ستاد واریز نمی‌شود و در قالب بودجه سنواتی به این ستاد تعلق می‌گیرد.

صفاتیان با اشاره به افزایش 50 درصدی بودجه سال 97 ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در لایحه دولت به مجلس، بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر با افزایش
50 درصدی همراه است که معادل 120 میلیارد تومان برآورد شده است. بنابر این ستاد علاوه بر 250 میلیارد تومان بودجه دولتی، از120 میلیارد تومان بودجه ناشی از درآمد‌های قاچاق و افزایش جریمه‌ها و 75 میلیارد تومان مبالغ مربوط به بیمه معتادان بهره‌مند می‌شود.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بودجه قابل توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر، عملکرد این ستاد را ناکارآمد و غیرقابل قبول دانست و خاطرنشان کرد: ضعف عملکرد سیستم ستاد به اندازه‌ای مشهود است که در دو سال گذشته چندین جلسه در حوزه بررسی آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد از جانب عالی‌ترین مقام کشور برگزار شد. نکته قابل تأمل این است که با توجه به بودجه‌های کلان اختصاص یافته به ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ اتفاق جدیدی در زمینه کاهش اعتیاد و مصرف مواد مخدر رخ نداده به طوری که آمار‌ها نشان‌دهنده افزایش میزان اعتیاد از یک میلیون و 300 هزار نفر در سال گذشته به دو میلیون و 800 هزار نفر در سال جاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها