درحالی که جزیره کیش بهترین منطقه مرجانی خلیجفارس محسوب میشود ، طرح توسعه هتلسازی در شرق و بندر در شمال این جزیره روز شمار مرگ مرجانهای آن را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۸۰

به گزارش ایسنا ، عملیات تخریب و خاکریزی بر روی مرجانهای شرق جزیره کیش که از چندی پیش برای ایجاد یک هتل در داخل دریا بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است، هماکنون به شدت در حال انجام است؛ به شکلی که در این منطقه نه تنها دیگر خبری از صخرههای مرجانی نیست بلکه به گفته مسؤولان سازمان محیط زیست افزایش کدورت آب، روزشمار مرگ مرجانهای اطراف این منطقه را نیز آغاز کرده است.
این در حالیست که بر اساس اظهارات معاون دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست این اقدامات که با مجوز سازمان مناطق آزاد کیش در حال انجام است، بدون مجوز محیط زیست بوده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در تلاش است تا بزودی اقدامات خشک کردن دریا و تخریب صخرههای مرجانی در شرق جزیره را متوقف کند.
مهندس صدیقی با هشدار نسبت به نابودی و تخریب شدید صخرههای مرجانی این منطقه میگوید: مرگ بیصدای مرجانها آغاز شده است.
وی با اشاره به این که بهترین منطقه مرجانی با بالاترین پوشش زنده صخرههای مرجانی در شرق جزیره کیش واقع است میافزاید: در واقع این منطقه تنها منطقه مرجانی زنده و با کیفیت باقیمانده در شرق این جزیره است که متاسفانه با کمال تعجب منطقه آزاد کیش فعالیت هتلسازی و خشک کردن دریا را درست در همین منطقه مجوز داده و این اقدام آغاز شده است.
به گفته وی این امر نشاندهنده عدم اطلاع از پوشش صخرههای مرجانی پیرامون جزیره کیش و بدون هیچ گونه ملاحظات زیستمحیطی صورت گرفته است.
معاون دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید میکند: در شرق جزیره کیش هتل «لوتوس» با سرمایهگذاری بخش خارجی قرار است حدود 300 متر در داخل دریا پیش رفته و حدود 10 هزار مترمربع از دریا را خشک کند.
وی با اشاره به این که نقشه اجرایی توسط مشاور پروژه تهیه شده است میگوید: عملا ساختوساز در این منطقه آغاز شده که پیشبینی میشود برای احداث این هتل دهها هزار مترمکعب خاک در داخل دریا ریخته شود.
به گفته معاون دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست این در حالیست که باید اول پوشش صخرههای مرجانی و زیستگاههای حساس پیرامون جزیره کیش بررسی میشد.
وی همچنین از آغاز طرح تهیه نقشه مناطق حساس ساحلی کشور خبر داده و میگوید: بخشی از این طرح تا پایان امسال به اتمام میرسد.
معاون دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به ساختوساز در شمال جزیره کیش اشاره و تصریح میکند: در شمال جزیره کیش طی سال اخیر به دلیل ساخت و سازها، ورود آلودگی به دریا، توسعه توریست، بندرسازی و اسکلهسازی بخش اعظم صخرههای مرجانی از بین رفته و در واقع اقدامی برای جلوگیری از این خسارات انجام نشده است.
معاون دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که این دفتر قصد دارد در رویکرد جدید خود با تمامی این موارد برخورد کند تصریح میکند: قصد داریم جلو هرگونه تخریب را در سواحل جنوبی کشور چه از سوی ارگانهای دولتی و چه خصوصی بگیریم.
گفتنی است مدیرکل دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نامهای به مدیرعامل منطقه آزاد کیش خواستار توقف تخریب مناطق مرجانی این جزیره و جلوگیری از احداث هتل در شرق این جزیره شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها