گلخونه

بامبوی لوتوس

بامبو گیاهی است که برای ایرانی‌های علاقه‌مند به نگهداری گل و گیاه در سال‌های اخیر آشناست و حتی در سر خیابان‌ها و چهارراه‌ها هم خرید و فروش می‌شود. گیاهی که به دلیل رشد سریع و شکل خاص تزئینی‌اش طرفداران زیادی دارد.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۳۵

در این ستون درباره بامبو و شیوه‌های نگهداری آن پیش از این نکاتی را نوشته بودم، اما بامبو هم مانند بسیاری از گیاهان دیگر انواع مختلفی دارد که یکی از زیباترین و مشهورترین نوع آن «بامبو لوتوس» است، گیاهی که به نسبت از نظر قیمت جزو گیاهان لوکس محسوب می‌شود و البته به همان اندازه زیبا هم هست.

بامبوی لوتوس برخلاف خانواده خود که زادگاهش آسیای شرقی بود، بیشتر بومی غرب آفریقا و مناطق استوایی است و برخی منابع از کامرون به عنوان کشوری یاد می‌کنند که بامبوی لوتوس به آنجا تعلق دارد. برگ‌هایی به طول 12 تا 25 سانتیمتر و عرض به نسبت لاغر به رنگ سبز تیره یا ابلق از ویژگی‌های قابل شناسایی بامبوی لوتوس است و البته مانند بامبو رشد سریع و ساقه‌های خیلی بلند ندارد.

شرایط نگهداری

نور: از نظر نیاز به نور لوتوس مانند خانواده‌اش چندان گیاه پرتنوعی نیست و یک نور متوسط و البته غیرمستقیم برایش کفایت می‌کند، اگر نور مستقیم به آن بخورد برگ‌هایش لکه‌های قهوه‌ای‌شکلی پیدا می‌کند.

آبیاری: بامبوی لوتوس تقریبا در فصل سرما نیاز به هفته‌ای سه بار آبیاری دارد؛ اما به عنوان یک دستورالعمل کلی این نکته را در نظر بگیرید که در فاصله دو آبیاری‌تان باید سطح خاک بامبوی لوتوس همواره مرطوب باشد و هیچ‌گاه خشک نشود، پس از آبیاری هم آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

دما: دمای ایده‌آل برای بامبوی لوتوس دمای داخل خانه است، یعنی یک هوای معتدل بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد.

رطوبت: همان طور که اشاره شد خاک لوتوس باید همواره مرطوب باشد، پس یک رطوبت متوسط را نیاز دارد.

تمیز کردن برگ: اصولا گیاهانی که محور زیبایی‌شان برگ است و نه گل، باید نظافت برگ‌هایشان را جدی گرفت، بامبوی لوتوس را هم می‌توان به وسیله پارچه یا اسفنج مرطوب برگ‌هایش را درخشان کرد.

تغذیه: محلول تقویتی در قالب کود مایع برای آن مفید است که باید حداکثر ماهی یک بار مورد استفاده قرار گیرد و نه بیشتر چون ریشه‌های آن حساس است و می‌سوزد.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها