عربستان جایگاه حریری در لبنان را تخریب کرد

مصاحبه سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان که استعفای خود را در ریاض اعلام کرده بود حاکی از تناقضات متعددی بود. در همین رابطه با سیدمرتضی موسوی خلخالی، کارشناس ارشد مسائل جهان عرب گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۹۳۳۹۰

زوایای مختلف گفت‌وگوی سعد الحریری با شبکه المستقبل چطور قابل ارزیابی است؟

سعد الحریری و خانواده‌اش از تابعیت عربستان برخوردار هستند. در حقیقت وی جزو افراد دو تابعیتی محسوب می‌شود. از سال‌های گذشته پدر وی (رفیق حریری) با مقامات عالی آل سعود مراودات مالی داشته است و این موارد تاکنون ادامه یافته است. سعد الحریری در داخل لبنان از جایگاه والای سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله برخوردار نیست. همچنین حریری نظام سوریه و حزب‌الله را در کشته شدن پدرش مقصر می‌داند که تاکنون هیچ‌گونه مدرکی در تائید نظر وی ارائه نشده است. سفر سعد الحریری به عربستان و استعفای او از سمت نخست وزیری در یک کشور بیگانه، مخالف صریح قانون اساسی لبنان است و توطئه‌ای است که عربستان طراحی کرده بود که با موضع‌گیری هوشمندانه رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و چهره‌های مطرح سیاسی لبنان از جمله دبیر کل حزب‌الله تا حدودی خنثی شده است. عربستان با این اقدام به‌طور روشن مشخص کرد که دشمن واقعی لبنان و ثبات در این کشور است. همان‌طور که سیدحسن نصرالله هم در سخنرانی اخیر خود اشاره کرد، عربستان در جنگ 33 روزه سال 2006 اسرائیل علیه لبنان، مشوق رژیم صهیونیستی بود. در چند روز گذشته هم یکی از مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرد که این رژیم خود را آلت دست عربستان نخواهد کرد. یعنی رژیم صهیونیستی وارد جنگی جدید که تبعات سنگینی دارد، نمی‌شود. لازم به ذکر است که عملکرد اخیر سعد الحریری و توطئه عربستان با اجماع خوبی توسط لبنانی‌ها که شامل اهل سنت،‌ مسیحیان مارونی و شیعیان هستند، محکوم شد. این نشان داد که در مسائل مربوط به منافع ملی، ملیت لبنان هم نظر و متحد هستند. شیعیان لبنان گرچه از لحاظ سیاسی در رده سوم محسوب می‌شوند و ریاست مجلس هم از این طیف می‌باشد،‌ اما از لحاظ نظامی قدرت اول است.

حزب‌الله لبنان ضامن امنیت، تمامیت ارضی نه‌تنها لبنان بلکه کشور همسایه آن، سوریه است. یکی از مواردی که سعد الحریری در این مصاحبه به آن تعرض کرد نیروی حزب‌الله بود. اگر لبنان برای حزب‌الله مهم نبود که این نیروی مقاومت به مقابله با گروه‌های تروریستی ارتفاعات عرسال که مرتبا عمق این کشور را هدف حملات خود قرار داده بودند، نمی‌رفت. امروز ثابت شده است که جنگ و پیروزی در آن فقط با نیروی نظامی میسر نیست بلکه حمایت مردمی هم لازم است. نمونه آن عراق است که از زمانی‌که نیروهای مردمی را وارد جنگ با داعش کرد، پیروزی‌ها میسر شد. حزب‌الله لبنان از پشتیبانی مردمی برخوردار است که طبیعتا خوشایند آقای سعد الحریری و عربستان نیست.

سعد الحریری با در نظر گرفتن این رویدادها بعد از بازگشت احتمالی به لبنان از چه جایگاهی برخوردار خواهد بود؟

لازم به ذکر است که «کنوانسیون وین» در رابطه با مصونیت دیپلماتیک مورد پذیرش تمامی کشورها از جمله عربستان قرار گرفته است. این اقدام سعودی‌ها در راستای به گروگان گرفتن نخست وزیر قانونی یک کشور و اجبار به استعفای او نقض فاحش حقوق بین‌الملل است. عربستان از لحاظ وضعیت داخلی در شرایط نامساعدی به سر می‌برد اما برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات، ایران را به مداخله در کشورهای منطقه متهم می‌کند. خود کشورهای منطقه این گفته‌های عربستان را نمی‌پذیرند و رد می‌کنند. اما در رابطه با بازگشت احتمالی سعد الحریری به لبنان که در مصاحبه یکشنبه شب هم به آن اشاره داشت باید گفت که وی از جایگاه شایسته‌ای برخوردار نیست و معادلات سیاسی به نحوی تغییر پیدا کرده است که او در حاشیه قرار خواهد گرفت یا با سفر به فرانسه یا بازگشت به عربستان به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها