در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین، رسانههای اجتماعی (اصول و کاربردها) اثر پاویسا شلدون، ترجمه دکتر حسین حسنی منتشر شده است.
این کتاب اصول و کاربردهای رسانههای اجتماعی را در موقعیتهای ارتباطات میانفردی، رسانههای جمعی، سازمانی و سیاسی بررسی میکند.
فناوریهای رسانههای اجتماعی شکلهای بسیار متفاوتی دارند که از جمله میتوان به سایتهای شبکه اجتماعی همانند فیسبوک و توئیتر، وبلاگها، ویکیها، سایتهای به اشتراکگذاری آنلاین ویدئو و عکس (همانند پینترست)، سایتهای رتبهبندی و نشانهگذاری اجتماعی و سایتهای گپزنی متنی و ویدئویی (همانند اسکایپ) اشاره کرد.
به طور خلاصه این کتاب به برخی از پرسشهای زیر پاسخ می دهد:
- چه کسانی از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟
- آیا ما میتوانیم روابط معناداری را از طریق رسانههای اجتماعی برقرار کنیم؟
- افراد به هنگام بحرانها و بلایای طبیعی چگونه از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند؟
- افراد چگونه از رسانههای اجتماعی برای کسب حمایت اجتماعی و برانگیختن تغییر سیاسی استفاده میکنند؟
- آیا حریم خصوصی مرده است؟
- کارفرمایان چگونه از رسانههای اجتماعی برای نظارت بر کارمندان خود استفاده میکنند؟
- معلمان و دانشآموزان چگونه با استفاده از رسانههای اجتماعی با هم ارتباط برقرار میکنند؟
- نهادهای تبلیغاتی چگونه از رسانههای اجتماعی برای ترویج محصولات و خدمات خود بهره میبرند؟
- چرا مردم به رسانههای اجتماعی معتاد شدهاند؟
این کتاب را انتشارات ثانیه در 208 صفحه و به بهای 17000 تومان روانه بازار کتاب کرد.
کتابی که راهنمای کاربردی مسئولان برای مصاحبه با رسانههاست
«مدیران بخوانند؛ چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم؟»
انتشارات ثانیه همچنین کتاب «مدیران بخوانند؛ چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم»، نوشته الن استیونس را با ترجمه عباس رضایی ثمرین، روزنامهنگار منتشر کرد.
در میان کتب متعددی که نحوه مصاحبهگری را به خبرنگاران و اهالی رسانه میآموزد، این کتاب برای اولینبار توصیههایی کاربردی، به طرف دیگر این معادله، یعنی مصاحبهشوندهها ارائه میدهد. در این کتاب برای همه کسانی که به نوعی سر و کارشان به رسانهها و خبرنگاران میافتد، یک چارچوب عملیاتی و قابل پیادهسازی ارائه شده که کیفیت حضور آنها در خروجی رسانهها و به تبع اعتبار و شهرت آنها و سازمانشان را افزایش میدهد.
سیاستمداران، مدیران، سخنگوها، مدیران روابط عمومی، مشاوران رسانهای و به طور کلی همه کسانی که در معرض مصاحبهها و سوالات خبرنگاران و روزنامهنگاران هستند یا مسئولیت طراحی سیاستگذاری رسانهای مرتبط با ارگانها و سازمانها دارند، مخاطبان اصلی این کتاباند، خبرنگاران، روزنامهنگاران و مخاطبان رسانهها هم با مطالعه این کتاب دید تازهای به مقوله مصاحبه پیدا میکنند.
به عنوان فردی که قرار است طرف مصاحبه رسانهها باشد، این کتاب نکاتی به شما میآموزد تا بتوانید عملکردی بینقص ارائه کنید، سوالات را پیشبینی و مدیریت کنید، پاسخ سوالات دشوار را بدهید، در بحرانها از اعتبار خودتان و سازمانتان محافظت کنید و نهایتاً طوری ظاهر شوید که رسانهها باز هم سراغتان بیایند.
کتاب در یازده فصل تدوین شده که در هر یک از این فصول به یکی از ابعاد مختلف مصاحبههای رسانهای اختصاص دارد. در فصل اول، نکات کلی برای شرکت در همه انواع مصاحبههای رسانهای مرور شده است. نحوه پاسخ به درخواستهای مصاحبه، آمادگی ذهنی و روحی و نحوه تعامل با رسانهنگارها از جمله نکاتی است که در این فصل به آنها پرداخته شده است.
فصل دوم به هدف و پیام محوری مصاحبه اختصاص دارد. نحوه انتخاب و گزینش محور اصلی، فرایند قلاباندازی در چینش اطلاعات، جملات کلیدی و نقلقولهای طلایی موضوعات مهم این فصل است.
در فصل سوم مصاحبهشونده همه ویژگیهای لازم را برای اینکه صدایش در طول مصاحبهها- خصوصا مصاحبههای صوتی، تصویری – استاندارد باشد، فرا میگیرد. فصل چهارم به ظاهر و پوشش فرد در مصاحبهها اختصاص دارد و در فصل پنجم، که به زبان بدن اختصاص دارد، مصاحبهشونده مهارت و نکاتی را میآموزد تا مطابقت زبان گفتار و زبان بدن خود را به بالاترین سطح ممکن برساند. فصلهای پنجم، ششم و هفتم هم به ترتیب به مصاحبه با نشریات چاپی، رادیو و تلویزیون اختصاص دارد. در فصل بعدی هم نکات مرتبط با مصاحبههای تلهکنفرانس و ویدئوکنفرانس مرور شده است.
فصل نهم به برگزاری نشست خبری اختصاص دارد. فصل دهم به طور کلی به سوالات خبرنگاران در همه مصاحبهها میپردازد. پیشبینی سوالات، نحوه پاسخ به آنها، نحوه برخورد با سوالات انتقادی تند و ... مواردی است که در این فصل به آن پرداخته شده است. در فصل یازدهم و آخر کتاب هم یک راهنمای کاربردی برای مدیریت رسانهای بحران ارائه شده است.
نویسنده انگلیسی این کتاب، الن استیونس، متخصص رسانه، روابط عمومی و تبلیغات و یک برنامهساز رادیو-تلویزیونی است. او در چهل سال گذشته در سمتهای مختلفی در حوزه رسانه و روابط عمومی ایفای نقش کرده و کسبوکارهای مهمی را راهاندازی نموده است. استیونس در مقطعی، مشاور رسانهای کابینه انگلستان بوده و در تیم رسانه رویدادهای بزرگی همچون المپیک حضور داشته است. استیونس صاحب تالیفات متعددی در حوزه رسانه، تبلیغات و برندسازی است و به عنوان متخصص این حوزه در کنفرانسهای متعددی در سراسر جهان – از جمله ایران- سخنرانی کرده است.
مترجم این کتاب هم عباس رضایی ثمرین است که سالها سابقه روزنامهنگاری مکتوب، آنلاین و تصویری دارد و در مجموعههای مختلف دولتی و خصوصی به عنوان مشاور رسانهای ایفای نقش کرده است. او در حال حاضر دبیر تحریریه بخش خبری 21 در شبکه اول سیماست.
کتاب «مدیران بخوانند؛ چگونه با خبرنگاران مصاحبه کنیم؟» را انتشارات ثانیه با شمارگان 1000 نسخه، در 119 صفحه و به بهای 12000 تومان روانه پیشخوان کتابفروشیها کرده است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم