«چتلِین» نام نشریه کانادایی انگلیسی‌زبانی است که پیرامون موضوع سبک زندگی زنان منتشر شده و به عنوان پرفروش‌ترین نشریه این کشور شناخته می‌شود. این نشریه همراه نشریه خواهرش «شتلِین» که به زبان فرانسه منتشر می‌شود، هر دو زیر نظر موسسه رسانه‌ای راجرز که زیرشاخه‌ای از شرکت بزرگ ارتباطاتی راجرز است، قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۶۰

مجله چتلین در چند قالب چاپی و کاغذی، وبسایت، نسخه مبتنی بر سیستم آیاواس و کتاب الکترونیک منتشر شده و طیف وسیعی از علایق زنان از غذا و دستورالعملهای مختلف طبخ گرفته تا مد و زیبایی، دکوراسیون منزل، سلامت، کتاب و داستانهای واقعی را در بر میگیرد.

اولین شماره از نشریه چتلین در ماه مارس سال 1928 توسط بنگاه انتشاراتی مکلین هانتر به چاپ رسید. هدف از چاپ این نشریه، پرداختن به جامعه مخاطبانی متفاوت از دیگر نشریات این بنگاه چون «مکلینز» و «فایننشال پست» بود. انتشارات مکلین هانتر برای انتخاب نام این نشریه تازه خود، از زنان کانادایی نظرسنجی کرد و مبلغ هزار دلار را هم به عنوان جایزه ویژه برای نام برتر
در نظر گرفت. در این مسابقه 75 هزار نام پیشنهاد شد و همین عامل، شور و اشتیاق زنان کانادایی را برای انتشار اولین شماره مجله افزایش داد.

سرانجام پیشنهاد زنی خانهدار که ملیت بریتانیایی ـ کلمبیایی داشت برگزیده شد. چتلین اشاره به نام دستهکلیدی دارد که زنان خانهدار در قدیم از آن برای باز کردن درهای مختلف خانهها و عمارتهایشان استفاده میکردند. این لقب بعدها به زنان خانهدار هم داده شد و به معنی زنی است که اداره امور خانه را عهدهدار است.

دوریس اندرسون سردبیری بود که از سال 1957 تا 1977 هدایت این نشریه را عهدهدار شد. در دوران سردبیری او، نشریه به یکی از پیشگامان مسائل مربوط به زنان تبدیل شد و در مطالب و شمارههای مختلف خود، به بررسی موج روزافزون فمینیسم و افزایش قدرتگیری زنان در سطح جامعه پرداخت؛ مسیری که در دوران حضور سردبیران بعدی چون میلدرد ایستونا و رونا ماینارد هم ادامه پیدا کرد.

با توجه به شکستهای مالی اخیر چتلین و سقوط قیمتهای درج آگهی تجاری در مطبوعات کانادایی، این نشریه که سابق بر این به صورت ماهانه به چاپ میرسید، در تصمیمی جدید از ابتدای سال 2017 به صورت دو ماه یکبار و تنها شش شماره در سال منتشر میشود. دیگر نشریات وابسته به موسسه راجرز هم در وضعیت مشابهی به سر میبرند و برای کاهش هزینههای چاپ و انتشار، عمدتا در حال تبدیل به نشریات دیجیتال هستند. این موسسه همچنین اعلام کرده تصمیم دارد نشریه فرانسوی زبانش (شتلین) را به نشریهای مستقل تبدیل کرده و از نظارت و حمایت خود خارج سازد.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها