چای در «بهشت» آزاد شد!

لغو ممنوعیت نوشیدن چای و نسکافه در صحن علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید
کد خبر: ۱۰۸۸۴۷۵

درحالی که بیش از 2 ماه از آغاز به کار شورای پنجم می‌گذرد‌، برخلاف‌ انتظار‌ افکار عمومی درخصوص پرداختن اعضای شورا به مشکلات اصلی پایتخت‌، آنها به تصویب مصوباتی می‌پردازند که در فضای مجازی جنجال به‌پا کرده برای نمونه می‌توان از تصویب مصوبه 12 سال پیش نام برد یا از جلسه دیروز اعضای شورای شهر نوشت که در آ‌ن تصویب شد نوشیدن چای و نسکافه در صحن علنی شورا آزاد باشد.

به گزارش جام‌جم،‌ خرید تبلت‌ و خودروهای جدید برای اعضای شورای شهر یکی دیگر از مصوبه‌های خبرساز شورای شورای شهر است، خبری که اتفاقا واکنش تندی از سوی برخی از اعضای شورا را به همراه داشت.

‌مدتی پیش مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم به موضوعات بی‌فایده مطرح در شورا اعتراض کرد. او گفت: الزامی برای برگزاری هشت جلسه در ماه نداریم. ما می‌توانیم دو جلسه برگزار کنیم، اما اجازه دهید موضوعات در کمیسیون‌ها پخته شود تا برای صحن علنی موضوع داشته باشیم، وگرنه می‌توان تفسیر آیت‌الکرسی را دستور کار جلسه قرار داد و از آن هم حتما لذت برد! او اعلام کرده بود وقتی لایحه و طرحی برای بررسی در جلسات نداریم، لزومی به برگزاری جلسه علنی نیست.

این درحالی است که به نظر می‌رسد طرح و لایحه وجود دارد، اما در حد لغو ممنوعیت نوشیدن چای و نسکافه در صحن علنی است.

بدون هدف و سرگردان

طرح‌ها از دو مسیر در شورا مورد بحث قرار می‌گیرد، یا در قالب لایحه است که شهردار ارائه می‌کند یا در قالب طرح است که اعضای شورا مطرح می‌کنند.

ابوالفضل قناعتی، عضو پیشین شورای شهر تهران به جام‌جم می‌گوید: وقتی می‌بینیم چیزی برای بحث در شورا وجود ندارد، نشان می‌دهد اعضای شورا طرحی ندارند. اگر غیر از این است باید از این آقایان سوال شود که شما پس برای چه کاری آمده‌اید به شورای شهر تهران؟ ‌درواقع این اعضا چه هدفی داشتند از ورود به شورا وقتی چیزی برای ارائه ندارند.‌

عضو سابق شورای شهر تهران معتقد است؛ اعضای شورای شهر فعلی بدون هدف و سرگردان وارد شورای شهر شده‌اند و به همین خاطر هیچ راه‌حلی برای مشکلات شهری ندارند.

قناعتی این موضوع را فقط محدود به اعضای شورای شهر نمی‌داند. روی انتقاد او به شهرداری نیز هست، آن‌طور که او توضیح می‌دهد لایحه‌ها نیز باید از سوی شهردار ارائه شود، اما مصوبات فعلی ‌نشان می‌دهد که خود شهرداری هم حرفی برای گفتن ندارد. به همین دلیل سطح مصوبات را در حد برداشتن ممنوعیت خوردن چای و نسکافه در شورا پایین آورده‌اند.

شورای مردم نیست

مهرداد مال‌عزیزی، کارشناس شهری و طراح بوستان آب و آتش اما مشکل شوراها را فراتر از مصوبات اخیر می‌داند. او معتقد است، شورای شهر، شورای شهروندان است نه شورای شهرداری‌ها. مال‌عزیزی به جام‌جم می‌گوید: اگر شوراها به واسطه ماهیت وجودی‌شان شورای تمام شهر بودند؛ یعنی همه دستگاه‌های ذی‌ربط شهری و روستایی را مورد پرسش قرار می‌دادند، ازجمله شهرداری‌ها آن زمان می‌شد امید داشت‌ که شورا دارد به سمت مدیریت یکپارچه شهری می‌رود.

این کارشناس شهری با اشاره به مشکلات شهری و ناتوانی اعضا در حل آنها می‌افزاید: این‌که از سوی شهروندان امروز در رابطه با عملکرد شوراها گله وجود دارد بر‌می‌گردد به ضابطه ترکیب انتخاب اعضای شورا در مصوبات وزارت کشور.

به اعتقاد او، در این ضابطه روی ترکیب دانش و تجربه نامزدهای شورای شهر تاکیدی نشده است.

آن‌طور که مال‌عزیزی توضیح می‌دهد باید ترکیب حداقلی اعضای شوراها به تخصص‌های برنامه‌ریزی شهری، ‌آمایش سرزمین و علوم اجتماعی مربوط باشد. این سه مقوله، بنیانی است که می‌توان براساس آن شهر را مدیریت کرد.

به گفته او، اگر تخصص اعضا حول این سه رشته می‌بود، ما می‌توانستیم امید داشته باشیم که مصوبات شوراها یا دهیاری‌ها مشکلات و دغدغه‌های مردم را حل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها