زردچوبه؛ دارویی طبیعی

آیا می‌توانیم داروها را با ترکیبات طبیعی جایگزین کنیم؟ حدود 6000 مطالعه زیست پزشکی مقالاتی درباره زردچوبه منتشر کرده‌اند. سال‌ها مطالعه محققان روی این ادویه قدرتمند نشان داده است که زردچوبه دارای فواید سلامت مهمی برای مغز و بدن ماست.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۵۷

کورکومین، ترکیب فعال موجود در زردچوبه آن را به جایگزین طبیعی خوبی برای بسیاری از داروهای خطرناک تبدیل می‌کند که هیچ‌گونه عوارض جانبی مضری ندارد. چند داروی شایع می‌توانند با زردچوبه جایگزین شوند:

داروهای کاهش‌دهنده کلسترول - لیپتور/ آتورواستاتین

در مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام شد محققان دریافتند کورکومین، پلی فنول اصلی زردچوبه، بهتر از آتورواستاتین (Atorvastatin) یا لیپیتور (Lipitor) ـ داروهای کاهش‌دهنده کلسترول بد خون ـ
عمل می‌کند. همچنین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، زردچوبه در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، عملکرد موثرتری دارد.

داروهای استروئیدی ـ کورتیکواستروئیدها

مطالعات نشان می‌دهد کورکومین در مقایسه با داروهای استروئیدی ـ که برای مقابله با عفونت و التهاب تجویز می‌شوند ـ بیماری التهابی چشم را بهتر کنترل می‌کند. همچنین بر اساس مطالعات، عملکرد کورکومین در تنظیم ژن‌های التهابی نیز موثرتر از استروئیدهاست.

داروهای ضد افسردگی ـ فلوکستین/ امی‌پرامین

مطالعه روی مدل‌های حیوانی که در سال 2011 انجام شد، نشان داد کورکومین در کاهش رفتارهای ناشی از افسردگی نسبت به فلوکستین یا امی‌پرامین موثرتر عمل می‌کند.

داروهای رقیق‌کننده خون ـ آسپیرین

براساس مطالعات، کورکومین دارای اثرات ضد پلاکت است. این نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند گزینه درمانی طبیعی‌تر و ایمن‌تری نسبت به آسپیرین باشد. این ویژگی کورکومین، بویژه برای بیماران مبتلا به ترومبوز عروقی (لخته‌های موجود در شریان) اهمیت زیادی دارد.

داروهای کاهنده قند خون ـ متفورمین

محققان در مطالعه‌ای که در سال 2009 انجام شد دریافتند کورکومین قادر است AMPK (تنظیم‌کننده اصلی متابولیسم سلول) را که جذب گلوکز را افزایش می‌دهد فعال کند. بر اساس این مطالعه کورکومین، در فعال شدن AMPK، 500 تا صد هزار بار قوی تر از متفورمین عمل می‌کند.

داروهای شیمی‌درمانی ـ اگزالی پلاتین

مطالعه‌ای که در سال 2009 در مجله بین‌المللی سرطان منتشر شد، نشان داد کورکومین به عنوان یک عامل ضد انعقادی در سلول‌های روده بزرگ در مقایسه با داروی شیمی‌درمانی اگزالی پلاتین عملکرد موثرتری دارد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند کورکومین قادر به هدف قرار دادن انواع مختلف سرطان، از جمله ملانوم (جدی‌ترین نوع سرطان پوست)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان‌های دستگاه گوارش و سرطان تخمدان است.

منبع: worldhealthchoice.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها