گزارش جام‌جم از مشکلات برگزاری نمایشگاه پوشاک

نمایشگاه ایرانی برای عرضه پوشاک خارجی!

تنها یک روز به برگزاری پنجمین نمایشگاه ایران مد باقی‌مانده،‌ در حالی که براساس تجارب گذشته، گمانه‌زنی‌هایی از احتمال بروز تخلف شرکت‌کنندگان خارجی بخصوص برندهای ترکیه در این نمایشگاه مطرح شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۴۵

در این زمینه، برخی تولیدکنندگان داخلی معتقدند، احتمال تکرار دوباره تخلف‌های نمایشگاهی بویژه از سوی برندهای ترکیه بالا گرفته است، خصوصا با توجه به این که اخیرا ترک‌ها مرکز تجاری خود در قلب تهران را هم راه‌اندازی‌کرده‌اند. بنابراین اگر برای این معضل، چاره‌اندیشی نشود، مثل این است که برای ترکیه نمایشگاه برگزار می‌کنیم.

اولویت قرار دادن تولیدکنندگان خارجی و همچنین امتیازهای پنهانی که در اختیار آنها قرار گرفته، نگرانی اصلی تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی پوشاک است.

نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران (ایران مد 96) از سیزدهم تا شانزدهم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

پارادوکس حمایت و ممانعت

مجید نامی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران درباره بی‌توجهی‌های صورت گرفته به صنعت پوشاک به جام‌جم گفت: با توجه به مشکلات و معضلاتی که در صنعت پوشاک کشور علی‌رغم تمام مزیت‌های اقتصادی آن وجود دارد، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند در ارائه توانمندی‌ تولیدکنندگان ایرانی به مصرف‌کنندگان داخلی، موثر باشد.

نامی افزود: هنگامی که از برگزاری نمایشگاه پوشاک صحبت می‌شود، با این که وزارت صنعت، معدن و تجارت از آن استقبال می‌کند، نهادهایی هستند که تصویر دقیقی از آن ندارند و مشکلاتی برای اجرای آن ایجاد می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی پوشاک، گردهمایی فعالان داخلی و خارجی برای انتقال تجارب و معرفی توانمندی‌هاست، نه این‌که بخواهیم هفته مد یا چیزی شبیه این داشته باشیم.

این کارشناس صنعت پوشاک تصریح کرد: طی دو سال گذشته، همه مدیران بر حمایت از صنعت پوشاک تاکید کرده‌اند در حالی که در اصلی‌ترین شیوه معرفی توانمندی‌های صنعت پوشاک ایران، کارشکنی‌های متعددی صورت می‌گیرد.

سوءاستفاده خارجی‌ها از نمایشگاه‌های ایران

در همین حال، مجید افتخاری، عضو انجمن صنایع نساجی با اشاره به بازار 12میلیارد دلاری پوشاک در ایران به جام‌جم گفت: متاسفانه صنعت پوشاک، با وجود تمام امتیازهایی که به خود اختصاص داده، از سوی مسئولان جدی گرفته نشده است، به نوعی که بخش قابل توجهی از این بازار در اختیار تولیدکنندگان خارجی قرار گرفته است.

افتخاری با اشاره به مظلومیت صنعت پوشاک افزود: پوشاک ایران تاکنون با کمترین امتیازها و امکانات روی پای خود ایستاده، اما بازار رقابت برای تولیدکنندگان ایران با تولیدکنندگان خارجی، نابرابر و غیرمنطقی است.

وی گفت: در نمایشگاه‌های تخصصی قبلی، وقتی تولیدکنندگان و فعالان خارجی با توانمندی‌های ایران روبه‌رو می‌شدند، ابراز تعجب می‌کردند. از این‌رو، حمایت از نمایشگاه‌ها لازم است تا بتوان مخاطبان را به این باور رساند که تولیدکنندگان ایرانی دارای توانمندی‌ منحصربه‌فردی هستند.

وی درباره سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان خارجی از نمایشگاه‌های ایرانی گفت: سال گذشته با این‌که فروش کالا در نمایشگاه مجاز نبود، تولیدکنندگان ترکیه اقدام به فروش محصولاتشان کردند به صورتی که بعد از خرید، سه تا پنج روز بعد هم کالا را در تهران تحویل می‌دادند، اما هیچ برخورد قانونی با آنها نشد، در حالی که اگر یک تولیدکننده ایرانی در نمایشگاه ترکیه چنین تخلفی را انجام دهد،‌ نتایج نگران‌کننده‌ای منتظر اوست.

افتخاری سوءاستفاده ترکیه از نمایشگاه‌های ایران را بیش از این موارد دانست و افزود: بی‌تفاوتی یا عدم برخورد قاطعانه با متخلفان ترکیه‌ای باعث شد،‌ حتی این تولیدکنندگان با آگاهی از امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران برای تولیدکنندگان پوشاک سوریه ایجاد کرده بود،‌ دوباره اقدام به سوءاستفاده از بازار ایران کنند به این ترتیب که تولیدی‌های ترکیه با ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان سوریه سعی کردند محصولات ترکیه را با نام سوریه در بازار ایران عرضه کنند.

واردات از مبادی قانونی

سعید جلالی‌قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم با اشاره به مشکلات مختلف دریافت مجوز برگزاری نمایشگاه به جام‌جم گفت: براساس اعلام نهادهای رسمی، تقریبا 5/2 میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور صورت می‌پذیرد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: تولیدکنندگان فعال پوشاک در ایران هیچ مشکلی با واردات قانونی و مدیریت‌شده پوشاک ندارند، اما واردات غیرقانونی از مبادی قانونی کاملا مشخص و واضح صورت می‌گیرد که قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را به صفر نزدیک کرده است.

قدیری به جام‌جم گفت: متاسفانه پوشاک کیلویی و بدون نام و نشان به صورت استوک در حجم بسیار بالا از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها