در مسیر تبدیل مناطق طبیعی کردستان به محدوده‌های حفاظت‌شده، سنگ‌اندازی می‌شود

بی‌مهری به محیط‌زیست کردستان

کردستان یکی از استان‌هایی است که دارای طبیعتی بکر، زیبا، سرسبز و کوهستانی بوده که همین طبیعت کم‌نظیر، زمینه‌ساز ایجاد 9 منطقه حفاظت‌شده و شکارممنوع زیست محیطی شده است اما کم‌لطفی‌ها درراه رساندن امکانات و همچنین تبدیل سایر مناطق طبیعی به حفاظت شده موانع جدی ایجاد کرده که باید برای آن فکری کرد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۶۲

به گزارش جام‌جم، طبیعت بکر کردستان تا این برهه از زمان 1750 گونه گیاهی و نیز گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل 31 گونه پستانداران، 202 گونه پرندگان، 23 گونه خزنده، شش‌گونه دوزیست و 15 گونه ماهی دارد که گونه‌های مختلف دیگری در دست شناسایی و مطالعه‌اند و همچنین برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری بومی و مختص به منطقه کردستان هستند.

براین اساس، در کل منطقه‌های حفاظت‌شده و شکارممنوع «زرینه هه وه تو» با 24 هزار هکتار مساحت، منطقه حفاظت‌شده بیجار، منطقه «عبدالرزاق» سقز 39 هزار هکتار، منطقه «بدر و پریشان» قروه 44 هزار هکتار، منطقه «کوسالان و شاهو» مریوان 57 هزار هکتار و پناهگاه «زریوار» مریوان 3292 هکتار از مناطق حفاظت‌شده استان کردستان بوده که در مجموع با 200 هزار هکتار 7 درصد از مساحت استان را دربر می‌گیرد.

علاوه بر این منطقه «چل چمه» و «سارال» با 92 هزار هکتار، غار «کونه شم شم» دیواندره، «توراق تپه» با شناسایی سه‌گونه خفاش، ده هزار هکتار از منطقه شکار ممنوع اطراف زریوار، منطقه شکار ممنوع «شهدای محیط‌بان» بیجار، «چنگ الماس» بیجار، «داشکسن» و «کوره میانه» که زیستگاه سمندر خال زرد کردستان است از مناطقی بوده که از سال 89 به بعد در مراحل ارتقا به منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع است.بااین حال در راه تبدیل سایر مناطق طبیعی استان کردستان به منطقه حفاظت‌شده زیست‌محیطی مانع ایجاد می‌شود.

کمبود امکاناتپ در کوران کم‌لطفی‌ها

معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت از محیط زیست استان کردستان دراین باره می‌گوید: در راه ارتقای سطح مناطق طبیعی به مناطق حفاظت شده، پارک ملی، شکارممنوع و ویژه مشکلات فراوانی وجود دارد.

اقبال حمیدی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: یکی از مشکلات در این راه کم‌لطفی و عدم پاسخ‌دهی ادارات و دستگاه‌های اجرایی است که این دستگاه‌ها با پیگیری زیاد محیط زیست به این امر مشکل جواب می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: ارتقای مناطق طبیعی استان به مناطق حفاظت‌شده ساختار محیط زیست را تغییر داده و می‌تواند اثرات مثبتی را روی محیط زیست قرار دهد. بااین حال توجه لازم به آن نمی‌شود.

اما برای حفظ، نگهداری، حفاظت و استفاده مفید از این طبیعت خدادادی کردستان، زیرساخت‌ها و امکاناتی نیاز است که بنا به اذعان کارشناسان محیط زیست در استان کردستان امکانات، اعتبارات و تجهیزات لازم و کافی وجود ندارد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان به کمبود نیروی انسانی در بخش محیط‌بانی و پاسگاه‌های محیط زیست اشاره کرد و افزود: ساختار نیروی انسانی برای 200 هزار هکتار از مناطق زیست‌محیطی استان 400 نفر بوده که در حال حاضر تنها 54 نفر محیط‌بان در استان داریم.

پلنگ ایرانی کوسالان در انتظار امکانات

این مقام مسئول به نمونه‌ای از این کم‌لطفی‌ها وکمبود امکانات اشاره می‌کند ودر مورد اقدام نکردن برای کشف یا حفاظت از پلنگ ایرانی در زیستگاه «کوسالان» شهر مریوان می‌گوید: فقر تجهیزات و نبود کارشناسان و متخصصان خبره از مسائل مهمی است که شناسایی و حفاظت از این گربه‌سان در حال انقراض را به تأخیر انداخته است.

حمیدی در مورد شواهد و قرائن وجود پلنگ در زیستگاه کوسالان، می‌افزاید: تا الان شواهد و قرائن زیست آن دیده شده و علاوه بر شهادت افراد بومی، حتی برخی نشانه‌های زیست این گربه‌سان هم پیدا شده است. وی اضافه کرد: چون این پلنگ شبگرد است،امکان مشاهده مستقیم آن وجود ندارد و علاوه بر آن به دلیل حفظ جان محیط‌بانان و کارشناسان به زیستگاه این جانور نزدیک نمی‌شویم.

بلای سلاح‌های شکاری

معاون نظارت و پایش حفاظت از محیط زیست کردستان به مشکل مهم دیگری در استان کردستان اشاره وتصریح می‌کند: تعداد سلاح‌های موجود در استان از تعداد تمام زیست‌مندان موجود بیشتر است.

حمیدی خاطرنشان می‌کند: فصل بهار، فصل زاد و ولد کل جانوران و زیست مندان است که این جانوران در معرض تهدید سلاح‌های شکاری و شکارچیان هستند.

وی تصریح کرد: باید به مردم گوشزد کرد با شکار این حیوانات زندگی آنها در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

وی افزود: آمارها از وجود 45 تا 50 هزار قبضه سلاح در سطح استان خبر می‌دهد که اثرات مخربی روی محیط زیست دارد.

این مقام مسئول گفت: بعد از شکار، تصادفات یکی دیگر از عوامل از بین رفتن جانوران و حیوانات بوده که مکاتبه با ادارات برای بهسازی جاده‌ها و معابر برای عبور حیوانات وحشی تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است.

نبود منطقه حفاظت شده در جنوب کردستان

در همین حال یکی از کارشناسان حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز از نبود منطقه شکارممنوع یا حفاظت شده در جنوب استان کردستان خبر می‌دهد.

محمداحسنی می‌افزاید: اما مناطقی چون «ئاوه لان» و مناطق دیگری که بکرند در دست مطالعه و بررسی برای تعیین محدوده حفاظتی هستند.

وی تصریح می‌کند: به عنوان مثال در منطقه «بدر و پریشان» قروه گونه کل و بز وجود دارد و در منطقه بیجار هم گونه‌های فراوانی وجود دارد که در جنوب استان نیست. بااین حال تلاش بسیاری برای پوشش تمام مناطق بکر و طبیعی کردستان تحت حفاظت محیط زیست لازم است که نیاز به همکاری بیشتر دستگاه‌های مسئول داریم.

زهره نادری‌مقدم

جام‌جم کردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها