رکود در بخش صنعت بخصوص واحدهای کوچک و متوسط، همچنان مهم‌ترین معضل اقتصادی این بخش محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۹۳

با این‌که آمارهای منتشر شده از رشد اقتصادی مثبت کشور خبر می‌دهد؛ وضعیت صنایع کوچک و متوسط که سهم بالایی از اشتغال را در کشور به‌عهده دارند، مطلوب نیست.

وضعیت رکود صنایع، دیروز هم مجددا در مراسم معارفه وزیر جدید صنعت، از جانب رئیس خانه صنعت مطرح شد.

رئیس خانه صنعت با بیان این‌که رکود، صنعتگران را بیچاره کرده است، گفت: صادرات صنعتی آن‌طور که خواسته نظام است، انجام نمی‌شود. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه محمدرضا نعمت‌زاده و محمد شریعتمداری وزرای سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به داد صنعت برسید، وضعیت صنعت از این حرف‌ها گذشته است، رکود ما را بیچاره کرده و وضع صادرات آن‌طور که خواسته رهبری و نظام است، پیش نمی‌رود.

وی با بیان این‌که عوامل محیطی، صنعت را بیچاره کرده است، افزود: با وجود بانک‌هایی که نه رفتارشان از نظر مراجع تقلید، شرعی است و نه از نظر جوامع بین‌المللی قابل قبول است، صنعت نمی‌تواند رشد کند.

وی تأکید کرد: نزول اندر نزول، صنعتگران را بیچاره کرده و بهره مرکب بانک‌ها ما را داغان کرده است. تسهیلات وقتی به دست ما می‌رسد که دیگر نوشدارو پس از مرگ سهراب است. وی با تأکید بر این‌که باید به بخش خصوصی واقعی توجه شود، خطاب به شریعتمداری گفت: شما جوان مانده‌اید ولی در وزارت صنعت پیر خواهید شد. این بخش، کمر خم می‌کند. صنعت با مشکلات زیادی همراه است و با برخی رانتها کار کرده که امروز باید در مورد آن فکرها شود.

کاهش نرخ سود بانکی و واقعی شدن نرخ ارز

محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و دبیر ستاد تنظیم بازار دولت درباره خروج صنایع از رکود و تناقض‌های آماری به جام‌جم گفت: من تاکید می‌کنم که درآمار‌ها تناقضی وجود ندارد. حتی در این باره مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که به آمارهای مراجع رسمی نباید خدشه‌ای وارد شود اما آمارها متنوع است و دلیل آن هم تعاریف مختلف در مرکزهای جمع‌آوری آمار است.

وی افزود: در ارتباط با رکود یک تعریف علمی وجود دارد و ما در شرایطی در رکود هستیم که دو فصل پیاپی سه‌ماهه رشد اقتصادی کشور منفی باشد. با این تعریف، ما رشد اقتصادی داشتیم، اما به‌ آن معنا نیست که در کشور ما صدها هزار واحد صنعتی با کمتر از ظرفیت خود کار نکنند یا تعطیل نباشند یا ورشکسته نباشند یا اگر تولید می‌کنند تقاضا به حد کافی برای آن وجود داشته باشد.

بهرامی‌ارض‌اقدس تاکید کرد: نرخ ارز تقریبا طی سال‌های اخیر ثابت مانده و واردات تسهیل شده و تولید داخل با تورم مواجه شده است. قاچاق کالاهای مشابه تولید داخل هم مزید بر علت شده تا تولید توان خود را از دست بدهد.

وی با اشاره به نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار گفت: تورم 10 درصد اعلام شده به آن معنا نیست که همه کالاها تنها 10 درصد رشد قیمت داشتند. در برخی کالاها 20 درصد و حتی در برخی موارد افزایش قیمت وجود نداشت و میانگین 450 قلم کالا تورم کشور را تشکیل می‌دهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی که دولت روی آن اهتمام دارد یک قدم بزرگ در جهت حمایت از تولید است و امیدواریم گام بعدی واقعی شدن نرخ ارز باشد تا امنیت سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد. از سوی دیگر، نباید از توان بخش خصوصی در کشور غافل شد و دولت در این زمینه باید به این بخش اعتماد کند.

رشد اقتصادی حاصل از نفت نه تولید

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو شورای رقابت اظهار کرد: حالا که دولت ادعا می‌کند اقتصاد ایران سال گذشته 12درصد رشد کرده، یعنی وارد دوره رونق شده است.

وی افزود: رکودی که قبلاً داشتیم به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت‌ها بود، رونق امروز هم به دلیل فروش بیشتر نفت خام است. این‌که از رکود خارج شدیم به معنای این نیست کارخانه‌هایی که قبلا تعطیل شده بود به چرخه برگشته، چون دولت در این حوزه موفقیتی نداشته بلکه برخی کارخانه‌های جدید وارد چرخه اقتصاد شده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی رشد اقتصادی را ایجاد کرده‌اند.

این اقتصاددان گفت: این‌که رشد اقتصادی ما مثبت شده لزوماً نشان‌دهنده این نیست که کارخانه‌های تعطیل شده، احیا شده‌اند. بهتر است ابتدا دولت کارخانه‌های تعطیل شده را احیا کند و واحدهای تولیدی جدید را معرفی کند.

وی عنوان کرد: رشد اقتصادی مبتنی بر نفت، اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه پولی به دست دولت رسیده و دولت می‌تواند با این پول بدهی‌های خود را بدهد یا واردات غیرضروری انجام دهد.

بخش خصوصی را راه بدهیم

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در این باره به خبرنگار ما گفت: نظر مقام معظم رهبری این است که آمارها باید در زندگی روزمره مردم حس شود و دولت باید در این جهت تلاش کند.

وی افزود: اقتصاد یک زنجیره بزرگ است، اما متاسفانه ما در مباحث اقتصادی بخشی نگری می‌کنیم و بخش خصوصی را در اقتصاد راه نمی‌دهیم، در حالی که بخشی از مشکلات به دست این بخش حل خواهد شد.

فاضلی با بیان این‌که اقتصاد تا زمانی که دولتی است ایراد و اشکال دارد، تصریح کرد: سود تسهیلات به نفع و کمک حال تولید نیست. از سوی دیگر ساز و کار صادرات نیز فراهم نشده و هزینه‌های بالایی را تحمیل می‌کند.

رئیس اتاق اصناف کشور ادامه داد: ما رشد منفی اقتصادی را به رشد دو رقمی رساندیم، اما در کنار این موضوع معضل بیکاری حل نشده است. بخشی از معضل بیکاری می‌تواند توسط بخش خصوصی حل شود.

وی با اشاره به تیم اقتصادی دولت گفت: تیم اقتصادی کارآمد است و امیدواریم تا پایان سال، با برنامه‌ای که دولت تدوین کرده ثمره آن در زندگی مردم دیده شود.

بخش تولید زیر 50 درصد کار می‌کند

احمد کیمیایی اسدی، نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران به جام‌جم گفت: با توجه به دیداری که مقام معظم رهبری با هیات دولت داشتند، محورها و اولویت‌های اصلی اقتصاد مشخص شد و آن هم بحث خروج از رکود، ساماندهی و افزایش اشتغال بود.

وی افزود: بر این اساس همه وزارتخانه‌ها باید یک معاونت اقتصادی تشکیل دهند تا رکود موجود در کشور از بین برود.

کیمیایی اسدی با اشاره به این‌که گفته می‌شود با توجه به رشد اقتصادی در کشور دیگر رکود نداریم، گفت: اکنون بخش تولیدی کشور زیر 50 درصد کار می‌کند و بخش خصوصی و دولتی هر دو در این زمینه مقصر هستند؛ یکی به دلیل این‌که کالای با کیفیت تولید نکرده‌ و دیگر این‌که شرایط صادرات را فراهم نکرده‌اند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: خروج از رکود ارتباط مستقیمی با اشتغال دارد و سالانه یک میلیون نفر به جمعیت شاغل کشور افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت برای حل مشکل رکود باید گام‌هایی را بردارد که اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ سود بانکی یکی از آنها بود که امیدواریم در قدم بعدی شاهد کاهش نرخ سود تسهیلات نیز باشیم. سود بالای سپرده بانکی در حالی با نرخ 25 درصد و بالاتر پرداخت می‌شد که سود تولید 10 درصد بود.

کیمیایی اسدی گفت: اگر نرخ ارز واقعی شود، تولیدات باکیفیت ایرانی می‌تواند به بازارهای جهانی ورود کند و در این شرایط حتما از رکود خارج خواهیم شد.

یک جای کار عیب دارد

مقام معظم رهبری در دیداری که با هیات دولت داشتند خاطرنشان کردند: «درباره رکود هم آمارهای اعلام ‌شده درست است، ولی هنوز واحدهای کوچک و متوسط فراوانی وجود دارد که زیر ظرفیت کار می‌کنند یا تعطیل شده‌اند و این واقعیت نشان می‌دهد که یک جای کار عیب دارد که باید آن را پیگیری و رفع کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها