جام‌جم از تاثیرگذاری پرده‌نقره‌ای برسلامت گزارش می‌دهد

سلامت جامعه از دریچه لنز سینما

سینما به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی ـ هنری جدا از وجه سرگرمی و هنری، نقش موثری در آگاهی‌بخشی از ضرورت‌های جامعه و البته فرهنگسازی دارد. از آنجا که سلامت موضوعی است که عموم مردم با آن در ارتباط هستند سالانه آثار زیادی با این محوریت ساخته می‌شود که در دل قصه و درام و کاملا غیرمستقیم در جهت تحقق جامعه‌ای سالم گام برمی‌دارند. البته در این زمینه فیلم‌هایی مانند «بودن یا نبودن» یا سریال «روزگار قریب» (هر دو به کارگردانی کیانوش عیاری) هم بودند که مستقیم به این حوزه ورود کردند و به دور از هرگونه شعارزدگی نقش مهم و موثری در جهت افزایش سطح دانش، بینش و آگاهی عمومی جامعه داشتند.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۰۸

امروز اختتامیه دومین دوره از جشنواره فیلم سلامت با حضور دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و چهره‌های شاخص سینما و حوزه سلامت در تالار وحدت برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که با توجه به تاثیرگذاری زبان گویای هنر بر ترویج و اشاعه فرهنگ و سبک سالم زندگی همواره مورد تایید رهبر انقلاب بوده و است. به همین بهانه جام‌جم با فیلمسازان حاضر در این دوره از جشنواره درباره شرایط سینمای ایران برای ورود به حوزه سلامت، به گفت‌وگو پرداخته که درادامه می‌خوانید.

جشنواره سلامت ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

مجید برزگر کارگردان فیلم سینمایی «یک شهروند کاملا معمولی» که فیلمش در این دوره از جشنواره حضور پررنگی داشته، با اشاره به اهمیت سلامت در جامعه در گفت‌وگو با جام‌جم بیان کرد: بخشی از اهداف سینماگران از پرداختن به سینما، دغدغه مندی آنها نسبت به مسائل اجتماعی است؛ پس انتظار می‌رود در این زمینه کمک‌رسان باشد.

او ادامه داد: خیلی کم پیش می‌آید فیلم‌هایی با رویکرد پزشکی ساخته شود. در حقیقت فیلمسازان سوژه‌های خودشان را می‌سازند و اگر موضوعی به سلامت مرتبط باشد با توجه به آن موضوع درباره اش تحقیق می‌کنند. مثلا بخشی از فیلم من، درباره پیرمردی بود که در آستانه شروع آلزایمر قرار داشت، بنابراین من تحقیقات زیادی راجع به این بیماری داشتم و آن را به تصویر کشیدم. اتفاقا در همین خصوص آقای دکتر بابک زمانی (رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران) هم گفتند یک شهروند کاملا معمولی، بهترین نمونه آلزایمر در سینمای ایران است یا مثلا فیلمسازی که یکی از شخصیت‌های داستانش مبتلا به سرطان یا اعتیاد، اسیدپاشی و... است حتما برای آن تحقیقات مفصلی می‌کند.

برزگر درباره جشنواره فیلم سلامت گفت: در این دوره از جشنواره سلامت جمعیت بسیاری برای تماشای فیلم‌ها آمده بودند، اما به نظرم واجب است جشنواره سلامت رویکردش را روشن تر کند. از این جهت که هر فیلمی که در آن فردی بیمار باشد الزاما به جشنواره سلامت مرتبط نمی‌شود و کم است فیلم‌هایی که از اساس با رویکرد سلامت ساخته شوند. حتی فیلم خود من موضوعش اصلا سلامت نبود و می‌توانست در این جشنواره حضور نداشته باشد؛ اما مثلا فیلم «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری مشخصا راجع به اهدای عضو است. این فیلم توانست قوانین و نگاه مردم را نسبت به اهدای عضو عوض کند و حتی در زمان خودش در مجلس هم تاثیرگذار باشد.

کارگردان «پرویز» خاطرنشان کرد: جای این جشنواره در سینمای ایران خالی بود. در جشنواره فیلم سلامت باید فیلم‌هایی با مضمون سلامت به معنای عام تولید کرد تا از این طریق توجه مردم به آن جلب شود. جشنواره سلامت قابلیت بین‌المللی شدن را هم دارد و می‌تواند فیلم‌های خارجی مبتنی بر این موضوع را در آن نمایش بدهد. چنانچه جشنواره فیلم سلامت بتواند از فیلم‌های سفارشی فاصله بگیرد و موضوعاتی مانند سلامت روان، میزان خشونت در جامعه، ایدز، آلودگی های منجر به بیماری های لاعلاج و... را برای فیلم هایش درنظر بگیرد و با صراحت درباره آنها فیلم بسازد می‌تواند اهداف خود را بالاتر ببرد.

لزوم پرداخت به سلامت در لایه‌های فیلم

داوود خــیــام، کارگردان فیلم سینمایی «ماحی» با مثبت ارزیابی کردن جشنواره ســــلامت در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: عنصر سلامت یک کلمه نیست و تعابیر مختلف دارد. سلامت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... همه جزو ارکان سلامت یک اجتماع هستند که باید در لایه‌های یک فیلم به آنها پرداخته شود. او درباره جشنواره سلامت تصریح کرد:‌ جشنواره سلامت جشنواره‌ای اثر گذار است، البته اگر عمومی‌تر باشد و به مردم درباره برگزاری آن بهتر اطلاع‌رسانی شود.

مردم باید به دیدن فیلم‌های این جشنواره که درباره سلامت آنهاست، بنشینند تا جشنواره به اهداف اصلی‌اش نزدیک‌تر شود. جشنواره سلامت در این دوره در انتخاب فیلم‌ها خیلی مستقل عمل کرد و صرفا فیلم‌هایی را انتخاب نکرد که در جشنواره فجر حضور داشتند.

این یعنی این جشنواره استقلال خودش را حفظ کرده و آنچه را که به سلامت مربوط بوده در آن گنجانده است. خیام درباره فیلمش گفت: فیلم «ماحی» به افرادی می‌پردازد که در گذشته‌شان با سلامت روانی بزرگ نشدند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها