ویژگی‌های حج امسال

امسال حدود 86 هزار نفر از زائران ایرانی در حج تمتع حضور دارند که عملیات انتقال حجاج ایرانی از هشتم مرداد آغاز شده است و تا سوم شهریور ادامه دارد. اکثر حجاج ایرانی نیز هم‌اکنون در مکه مکرمه سکونت دارند.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۹۲

حجاج ایرانی از 20 استان کشور به مدینه منوره و جده، انتقال داده شده‌اند. اغلب حجاج اعزام شده، برای اولین بار است که در مدینه منوره، شهر پیامبر حضور پیدا می‌کنند و پس از گذشت حدود شش روز حضور در شهر مدینه، از طریق راه زمینی به مکه مکرمه منتقل می‌شوند.

تعداد حجاج ایرانی در سال 96 به نسبت سال 94، حدود 35 درصد افزایش پیدا کرده و جالب است که از 86 هزار زائر ایرانی که به مکه مشرف می‌شوند، بیشتر از 85 هزار زائر برای اولین بار است که در حج تمتع شرکت می‌کنند. با توجه به حضور حجاج سایر کشورهای اسلامی، احتمال شیوع بیماری و گرمای هوا در کشور عربستان، ضرورت دارد که حجاج ایرانی برای حفظ سلامتشان، نکاتی را رعایت کنند تا این سفر معنوی، توام با سلامت باشد.

حساسیت‌ها بر روی حج

از نگاه حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت، حج امسال با سال‌های دیگر متفاوت است. او به برخی از تفاوت‌های حج امسال با سال‌های قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: حساسیت‌های موجود امسال و فضای مسموم ایجاد شده برعلیه حج در داخل کشور، افزایش تعداد 500 هزار زائر به کشور عربستان در سال 96، همزمانی عید قربان با روز جمعه (حج اکبر)، دمای بالای هوا در ایام تشریق از مواردی است که حج امسال را با سال‌های دیگر متفاوت می‌کند.

مدیران کاروان‌ها، به عنوان حلقه وصل سازمان با زائران عمل می‌کنند که به گفته محمدی، اگر وظیفه خود را بخوبی انجام دهند، کمک شایانی به سهولت و روانی عملیات حج خواهند کرد.

حسن حسینی‌شاهرودی، سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس هم تاکید دارد که حضور در حج امسال، تصمیم نظام بود و همه افراد و نهادها باید با همکاری و مودت در مسیری گام بردارند که حج امسال در سلامت و امنیت کامل برگزار شود.

به گفته حسینی‌شاهرودی، امسال شاهد هستیم که همه امور ضروری حجاج مثل آماده‌سازی هتل‌ها، فراهم آوردن مقدمات صدور روادید زائران، اعزام هیات پزشکی و تدارکات براساس برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شده است و امیدواریم تا پایان مراسم حج امسال، هیچ مشکلی برای هیچ کدام از زائران ایرانی پیش نیاید.

رعایت قوانین کشور میزبان

وقتی حجاج ایرانی وارد کشوری غریبه شده‌اند، بنابراین موظف هستند که قوانین آن کشور را رعایت کنند. این قوانین حتی شامل حمل داروی شخصی زائر نیز می‌شود.

چندی قبل سازمان حج و زیارت، به فهرست این داروهای ممنوعه اشاره کرد و از زائران خواست که همراه خود، این داروها را نیاورند. این داروهای ممنوعه که چندی قبل، 52 قلم دارو را شامل می‌شد، حالا به 147 قلم دارو رسیده است. مثلا همراه داشتن داروهای خانواده کودئین و مرفین در عربستان ممنوع است. زائران باید پیش از سفر با مدیر کاروان خود درباره داروهای مصرفی‌شان صحبت کنند تا از مجاز یا غیرمجاز بودن حمل آن دارو مطمئن شوند.

چندی قبل سردار حسن مهری، رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور نیز بر ضرورت رعایت قوانین کشور عربستان از سوی زائران، تاکید کرده بود: زائران از بردن داروهای ممنوعه که فهرست آنها نیز اعلام شده، حتما خودداری کنند و اگر زائری قرار است داروهای خاصی را استفاده کند، حتما نسخه آن را به همراه داشته باشد تا در فرودگاه برای وی مشکلی پیش نیاید. همچنین اگر زائران اقدام به حمل موادمخدر کنند، در مرحله نخست و پس از دستگیری در ایران به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و بین یک تا پنج سال ممنوعیت خروج از کشور را برای آنها شامل می‌شود و از سفر معنوی حج نیز بازمی‌مانند؛ اگر در کشور عربستان نیز از زائران موادمخدر دریافت شود، برابر قوانین با آنها برخورد خواهد شد.

طبخ غذای سالم برای زائران

حجاج ایرانی باید تلاش کنند که تا حد امکان، غذا را در بیرون از هتل‌ها صرف نکنند. با توجه به این‌که مصرف غذای ناسالم می‌تواند سلامت حجاج ایرانی را تهدید کند و آنها را از اعمال معنوی سفر حج محروم سازد، بنابراین نیاز است که زائران ایرانی نسبت به انتخاب مکان‌هایی که در آن غذا می‌خورند، کاملا حساس باشند.

محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت هم تاکید دارد: فعالیت آشپزخانه‌های طبخ غذا برای زائران ایرانی در عربستان سعودی از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است و باید در تمامی مراحل تهیه مواد اولیه، طبخ و رساندن غذای سالم این حساسیت‌ها مورد توجه قرار گیرد. سیاست سازمان حج و زیارت در حج امسال، مبتنی بر طبخ غذای سالم و مناسب برای زائران ایرانی و توجه به کیفیت غذای تهیه شده در آشپزخانه‌های مرکزی است.

غذای گرم برای زائران ایرانی در مدینه منوره نیز در دو آشپزخانه زین و دخیل طبخ و توزیع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها