رضا قوچان‌نژاد:

بازی با کره جنوبی تشریفاتی نیست

بازی با کره جنوبی، شما را یاد چه کسی می‌اندازد؟ حتما رضا قوچان‌نژاد. ما را که یاد او می‌اندازد، با آن گل تاریخی‌اش. آن لحظه که عرض زمین را طی می‌کرد و از پشت بازیکن کره‌ای، زیرکانه توپ را می‌قاپید، شاید همه تصور می‌کردند حرکتش به جایی نمی‌رسد، ولی او کار غیرممکن را ممکن کرد. حالا حتما تک تک‌ایرانی‌ها یک تصویر زیبا از آن گل در ذهن‌شان دارند. از آن شب؛ شب صعود به جام جهانی برزیل. قرار است چند سال پس از آن مسابقه، دوباره با کره جنوبی در خاکش بازی کنیم و این بهانه‌ای است برای گفت‌وگو با رضا گوچی... .
کد خبر: ۱۰۶۳۱۹۰

رضا! می‌خواهیم درباره بازی با کره جنوبی در روز 9 شهریور با تو حرف بزنیم. هر وقت بحث بازی با کره جنوبی می‌شود خیلی‌ها یاد تو می‌افتند.

خب خیلی از این بابت خوشحالم. برای من بازی با کره جنوبی پر از خاطره است و هر وقت می‌خواهیم با این تیم بازی کنیم، کلی خاطره خوب سراغ من می‌آید. این خاطرات را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم و تا زنده هستم همراه من هستند.

آن شب چقدر شب خاصی بود.

یک شب فراموش نشدنی. جوان‌تر بودم. مدت زیادی از حضورم در تیم ملی نگذشته بود. ما سه بازی خیلی خیلی مهم داشتیم. بازی اول با قطر بود که من گل زدم و بردیم. بازی دوم را با لبنان در تهران کردیم که باز هم برنده شدیم. من یک گل زدم. بازی آخر با کره جنوبی واقعا حساس بود. فقط در صورتی که می‌بردیم به جام جهانی می‌رفتیم.

و تو آن گل به یادماندنی را به ثمر رساندی.

راستش گلی که به کره جنوبی زدم حساس ترین گلی است که در عمرم به ثمر رسانده ام. آن موقع هیجان بازی خیلی زیاد بود. استرس هم زیاد بود. بازی از این نظر اهمیت داشت که اگر می‌بردیم می‌رفتیم جام جهانی و اگر مساوی می‌کردیم یا می‌باختیم حذف می‌شدیم. ما بعد از آن دوباره با کره جنوبی بازی کردیم ولی هیچ گاه حساسیت مسابقه به اندازه آن بازی نبود.

یادت هست وقتی گل زدی، دقیقا چه فکری می‌کردی؟

راستش را بگویم؟ وقتی گل زدم گفتم وای خدا، ای کاش همین الان بازی تمام شود. کره جنوبی خیلی تیم خطرناکی بود. در زمین خودش نمی‌خواست ببازد. بعد از آن هم یک موقعیت خیلی خطرناک داشتند که همه بچه‌ها با چنگ و دندان از دروازه مواظبت کردند. ما آن شب یک تیم واقعی بودیم. خیلی وقت‌ها تیم واقعی بودیم، ولی آن شب یک چیز دیگر بود.

بعد از بازی جو چطور بود؟

خیلی خاطره خوب از آن شب دارم. همه خوشحال بودیم. بیشتر خوشحالی ما برای این بود که تیم به جام جهانی رفت و مردم شاد بودند. چیزهایی از ایران می‌شنیدیم. می‌گفتند مردم همه به خیابان‌ها ریخته‌اند. دوست داشتیم در ایران پیش مردم کشورمان باشیم و با آنها جشن بگیریم.

تو یک جورهایی آن زمان متوجه نشده بودی چه گل مهمی زده‌ای.

(خنده) من همیشه فکر می‌کنم وظیفه‌ام این است که گل بزنم. آن شب هم وظیفه‌ام بود گل بزنم.

ولی تو با آن گل تاریخ‌ساز شدی.

خیلی‌ها بعد از این بازی چیزهای زیادی به من گفتند. راستش آن موقع من اصلا نمی‌دانستم گلم این‌قدر مهم بوده است. در ضمن همان موقع در مصاحبه‌هایم گفتم این گل را فقط رضا قوچان‌نژاد نزده است. همه در گلی که من به ثمر رساندم، نقش داشتند. کل تیم زحمت کشید. اگر این طور دفاع نمی‌کردیم، هیچ وقت نمی‌توانستیم برنده باشیم. ولی خیلی خوشحالم کسی که آن گل مهم را زد، من بودم. راستش همیشه آن دوره از زندگی برایم خیلی خاص باقی می‌ماند. روزهای خیلی قشنگی بود. آن گل‌ها و آن صعود.

حالا می‌خواهیم دوباره با کره جنوبی بازی کنیم.

بله، ما به جام جهانی صعود کرده‌ایم و حالا جلوی کره جنوبی بازی می‌کنیم. شاید بعضی‌ها فکر کنند این مسابقه تشریفاتی است و برای ما به اندازه بازی‌های قبلی مهم نیست. ولی این فکر کاملا اشتباه است. ما اصلا این طور فکر نمی‌کنیم. می‌خواهیم با همه قدرت به سئول برویم و ان‌شاءالله برای پنجمین بار متوالی کره جنوبی را شکست دهیم.

فکر می‌کنی این اتفاق بیفتد؟ از نظر روانی ما شرایط بهتری داریم.

چهار مسابقه قبلی را برده‌ایم و خود کره‌ای‌ها این را باور نمی‌کنند. ولی من معتقدم هر بازی شرایطش با شرایط بازی قبل فرق دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم چون چهار بار برده‌ایم این بار هم برنده می‌شویم. تیم‌ها هر بار قوی‌تر برمی‌گردند. قطعا کره جنوبی می‌خواهد برنده این بازی باشد. خیلی مسابقه سختی برای ما و آنها خواهد بود.

خودت برای این مسابقه چقدر آماده هستی؟

خیلی شرایط خوبی دارم و برای حضور در اردوی تیم ملی لحظه‌شماری می‌کنم. می‌خواهیم در دو بازی بعدی هم برنده باشیم و با قدرت به جام جهانی صعود کنیم. هدف ما گرفتن نتایج خوب و خوشحالی مردم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها