قاچاق دارو در سایت‌های اینترنتی دارویاب

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این‌که فروش دارو به صورت اینترنتی نوعی قاچاق محسوب می‌شود، گفت: هم‌اکنون بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست که فقط یک دکه باشد، بلکه هم اکنون سایت‌های مختلف دارویاب و... ایجاد شده‌اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه می‌کنند و به مصرف‌کننده می‌رسانند.
کد خبر: ۱۰۶۰۴۲۱

دکتر اکبر عبداللهی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان قاچاق در حوزه دارو، فروش اینترنتی آن و نحوه نظارت سازمان غذا و دارو بر این موارد، گفت: ما نمی‌توانیم روی موارد قاچاق دارو و یا فروش اینترنتی دارو نظارتی داشته باشیم؛ زیرا این دو بازار غیررسمی محسوب می‌شوند و نمی‌توانیم بر آنها نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: با همکاری و هماهنگی پلیس فتا، وبسایت‌هایی را که اقدام به فروش دارو می‌کنند، ردیابی و پیگیری می‌کنیم. البته در این کار نهادهای دیگری چون پلیس، قوه قضاییه، سازمان تعزیرات، ستاد مبارزه با موادمخدر و... نیز با ما همکاری می‌کنند. زیرا بسیاری از داروهایی که از این مسیر می‌آیند و به دست مصرف‌کننده می‌رسند، از نوع مخدر یا روانگردان هستند. بنابراین فعالیت‌های اینچنینی برای مقابله با قاچاق و خرید اینترنتی دارو در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان این‌که این اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه حتما باید توسعه یابد، افزود: وزارت بهداشت در این حوزه با کمبود نیرو مواجه است. یعنی تعداد نیرویش متناسب با هجمه قاچاق نیست. البته اقدامات نظارتی و مقابله‌ای در این حوزه را معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌دهند و ما فقط به آنها خط داده و سیاستگذاری می‌کنیم؛ اما بازوی اجرایی ما در این حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

وی میزان قاچاق در حوزه دارو را حدود 5 درصد از کل بازار دارو عنوان و اظهار کرد: بازار دارویی ما حدود 500 هزار میلیارد تومان است که معتقدیم 5 درصد از آن به صورت قاچاق عرضه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها