کارشناسان در گفت‌وگو با جام جم تاکید کردند

پشتگرمی جبهه مقاومت به وزارت دفاع انقلابی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از مهم‌ترین ارکان، در تولید قدرت کشور است و مسئولیت ساخت و تولید اقلام مورد نیاز نیروهای مسلح را براساس تدابیر و خط‌مشی فرماندهی کل قوا برعهده دارد.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۸۴

در سال‌های اخیر متخصصان وزارت دفاع، محصولات دفاعی پرقابلیت و مجهزی را برای استفاده در اختیار قوای نظامی و مسلح کشور قرار داده‌اند و توانستند با طراحی، تولید و ساخت سامانه‌های دفاعی بومی و پیشرفته در حوزه دفاع و امنیت، قدرت کشور را در جهان به نمایش بگذارند.

طراحی و تولید محصولات مختلف در بخش‌های موشکی، پهپادها و تولید باتری‌های پیشرفته برای استفاده در سامانه‌های دفاعی شامل حوزه‌های موشکی، هوایی، دریایی و زمینی برای تقویت توان بازدارندگی دفاعی از جمله فعالیت‌های وزارت دفاع در سال‌های اخیر بوده است. در این میان شاید آنچه بیش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و حیرت دشمنان را نیز به‌دنبال داشته است، افزایش دقت، قدرت و برد موشک‌های جمهوری اسلامی ایران است که مصداقی از آن را در حمله اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر تروریست‌ها در سوریه مشاهده کردیم.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران همچنین در سال‌های اخیر برای کمک به جبهه مقاومت تمام تلاش خود را به‌کار بسته و در همین راستا، تفاهمنامه‌هایی میان ایران و برخی از کشورهای حاضر در جبهه مقاومت از جمله عراق و سوریه منعقد شده است.

در چنین شرایطی دولت یازدهم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و آن‌طور که رئیس‌جمهور چندبار اعلام کرده در دولت یازدهم از لحاظ تجهیزات راهبردی به اندازه ده سال گذشته گام برداشته شده است.

اکنون در آستانه دولت دوازدهم از چهره‌های مختلفی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت دفاع نام برده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سردار حسین دهقان، وزیر دفاع فعلی، حبیب‌الله سیاری، علی شمخانی و محمد فروزنده یاد کرد. وزیر دفاع آینده چه یکی از این افراد باشد و چه فردی خارج از این مجموعه، اولویت‌هایی برای وزارت دفاع متصور است که هر چهره‌ای سکاندار این مجموعه شود باید به آنها جامه‌عمل بپوشاند و همان‌طور که رئیس‌جمهور بتازگی در دیدار فرماندهان سپاه اعلام کرد تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، موضوعی است که می‌تواند امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند و قطعا باید در دستور کار وزارت دفاع قرار گیرد.

تا 90 درصد در صنایع دفاعی به خودکفایی رسیدیم

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین زمینه با اشاره به پیشرفت‌های صنایع دفاعی کشور گفت: گروه صنایع دفاعی کشور ازجمله گروه‌هایی است که پیشرفت خوبی داشته و در جلسات و بازدیدها، شاهد بودیم که صنعت دفاعی کشور با داشتن عملکردی پویا و زنده توانسته تا 90 درصد در صنایع دفاعی به خودکفایی برسد.

نماینده اصفهان در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که پیشرفت صنایع دفاعی کشور توفیق چشمگیری داشته، افزود: در بخش‌های مختلف مثل صنایع موشکی، الکترونیک، مخابرات، صنایع مکانیک، شیمیایی و تجهیزات دفاعی هم‌اکنون به قابلیت‌های خوبی دست پیدا کردیم.

وی گفت: ‌البته رشد کشور در صنایع دفاعی، تجهیزات و تقویت قوای دفاعی به دلیل افزایش یافتن بودجه‌هاست که توانستیم در این زمینه عملکرد قابل‌قبولی را شاهد باشیم.

فولادگر درخصوص ویژگی‌های وزیر دفاع آینده و اولویت‌های این وزارتخانه افزود: وزیر دفاع آینده باید انگیزه و کارآمدی لازم در چارچوب موازین انقلاب و رهبری را به‌عنوان مهم‌ترین اصل شایسته‌سالاری دارا باشد و اعتقاد راسخ به آرمان‌های امام و رهبری داشته باشد.

تولید تجهیزات دفاعی بومی

هادی شوشتری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر این‌که وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح مطابق قانون، رابط نیروهای نظامی و دفاعی با دولت محسوب می‌شود و تامین بودجه و اقلام پشتیبانی را برعهده دارد، گفت:‌ وزیر دفاع باید با موضوعات و مسائل اساسی نظامی کشور آشنایی کامل داشته باشد و یک نظامی برجسته باشد و در عین حال باید توان ایجاد تعامل با دولت و مجلس را داشته و بتواند در حوزه پشتیبانی و تامین منابع مالی برای برنامه‌های راهبردی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موفق باشد.

عضو فراکسیون مستقلین درخصوص عملکرد وزارت دفاع طی سال‌های اخیر افزود: در مجموع با توجه به شرایط حاکم، عملکرد وزارت دفاع در تولید تجهیزات بومی و دفاعی قابل قدردانی است.

تولید سلاح‌ با استانداردهای بین‌المللی

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس نیز درخصوص اولویت‌های وزارت دفاع گفت: امروز وزارت دفاع و پشتیبانی از توان اجرایی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و با توجه به دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تامین تسلیحات بومی توانسته ساخت بسیاری از تجهیزات را در دستور کار خود قرار دهد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: با همت وزارت دفاع و به‌کارگیری نیروهای توانمند در کشور توانستیم سلاح‌های مورد نیاز نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش را که با استاندارد‌های بین‌المللی همتراز است تهیه کنیم و در بعد موشکی نیز رتبه 4 یا 5 دنیا را به خود اختصاص دادیم و در زمینه تولید پهپادها نیز توانستیم به پیشرفته‌ترین ظرفیت تولید دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت دفاع امروز علاوه بر تامین نیازهای نیروهای مسلح کشور، این قابلیت را داشته که انگیزه مقاومتی منطقه را نیز تامین و تصریح کند،‌ چنان که صنایع دفاعی کشور در سال‌های گذشته با ظرفیت تمام برای تامین سلاح مقاومت در مقابل داعش اقدام و فعالیت کرد و نتیجه این شد که داعش از صفحه عراق و سوریه در حال پاک شدن است .

وی اولویت‌های کاری وزارت دفاع را ساخت و تامین تسلیحات بومی عنوان کرد و افزود: البته تولید تسلیحات نیازمند تامین بودجه و مباحث مالی است و حمایت از نیروهای مسلح و پشتیبانی و خانواده آنان است.

لزوم استفاده مطلوب از توان دیپلماسی دفاعی

عباسعلی منصوری ‌آرانی، نماینده سابق مجلس هم با تاکید بر این‌که باید برای مقابله با تهدیدات سلاح‌های متناسب را در اختیار داشته باشیم، تصریح کرد: باید از توان دیپلماسی دفاعی بخوبی استفاده کرده و با کشورهای پیرامونی و اسلامی به‌گونه‌ای این موضوع را جا بیندازیم که قدرت دفاعی ما متعلق به جهان اسلام است.

منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: دکترین و استراتژی ما در بخش دفاعی مبتنی بر دکترین بازدارندگی است، به این معنا که هر گونه تهدید در هر جای دنیا علیه ایران و صیانت مرزهایمان را رصد کنیم و تهدیدها را قبل از وقوع در نطفه از بین ببریم.

وی ادامه داد: وزارت دفاع و شخص وزیر باید قادر به جاری ساختن بازدارندگی در معنای عام کلمه باشد و بر مبنای تهدیدها سلاح‌هایی تعریف شود که علی‌القاعده هم روزآمد باشد و هم به‌گونه‌ای باشد که بتواند تهدیدات آینده را پاسخ دهد.

منصوری‌آرانی اظهار کرد: نگرش ما این است که باید آرامش در منطقه و جهان اسلام وجود داشته باشد، بنابر این باید بتوانیم این موضوع را با پیمان‌های دفاعی و رزمایش‌های مشترک عملیاتی کنیم.

منصوری آرانی با تاکید بر تقویت بنیه دفاعی در کشور، گفت: هرچه قدرت و برتری نظامی یک کشور بر دیگران بیشتر باشد، ضریب امنیتی آن بالاتر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها