استفاده از هوش مصنوعی در دنیای کودکان تازه‌ترین کاربرد این فناوری محسوب می‌شود که اتفاقا برای بسیاری از والدین جالب توجه بوده است. کم نیستند والدینی که دقیقا نمی‌دانند آیا کودکشان از چیزی ناراحت است یا آنچه در ذهنشان به عنوان نگرانی نقش بسته، ناشی از احساس درد در کودک است؟ در اینجا فناوری وارد عمل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۲۶۶

محققان دست به ابتکار بی‌سابقه‌ای زده و تراشه‌ای را در دل یک عروسک کار گذاشته‌اند که با ارزیابی هوشمندانه وضعیت‌های مختلف کودک، پاسخ مناسب را به والدین می‌دهد. این تراشه الگوریتم‌های هوش مصنوعی را فعال کرده و عروسک را در شرایطی قرار می‌دهد که از روی تصاویر ثبت شده از حالات عاطفی کودک می‌تواند با قاطعیت بگوید کودک در چه حال و روزی قرار دارد. ثبت این تصاویر به لطف دوربین کوچکی است که در عروسک جاسازی شده است.

محققان این عروسک را به گونه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند هشت حالت عاطفی را در کودک تشخیص دهد که از آن جمله می‌توان به هیجان و خوشحالی اشاره کرد. عملکرد این عروسک و سیستم‌های نهفته در آن مبتنی بر یک باتری کوچک است. ویژگی مهم دیگر این فناوری کاربردی، قیمت تمام شده آن است. محققان قیمت تمام شده به‌کارگیری این تراشه در دل عروسک را 115 یورو (حدود 500هزار تومان) اعلام کرده‌اند. این بدان معناست که راه یافتن هوش مصنوعی به دنیای کودکان و کمک به والدین برای تربیت بهتر کودک به آسانی امکانپذیر است.

محققانی در اسپانیا این فناوری جدید را ارائه کرده‌اند. اسکار دنیز که سرپرست آنها در این پروژه بوده، می‌گوید: در آینده نزدیک شاهد چشمانی خواهیم بود که همه جا هستند. آنها تنها به عنوان چشمان یک عروسک ما را نمی‌بینند، بلکه به نوعی در حال کمک به ما هستند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در عرصه هوش مصنوعی به دست آمده است. این بدان معناست که حالا الگوریتم‌هایی در اختیار داریم که قابلیت تشخیص اشیا را دارند. آنها می‌توانند لب‌خوانی کنند و حتی تصمیم‌های مهمی بگیرند. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چنین پیشرفت‌هایی چه زمان جنبه کاربردی پیدا می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت همه چیز به گذشت زمان مربوط می‌شود.

اسکار دنیز می‌گوید: در آینده با فناوری‌های پوشیدنی، عروسک ها، پهپادها، ربات‌های کوچک و سایر فناوری‌هایی زندگی خواهیم کرد که اکنون تصورش هم کار سختی است. هوش مصنوعی مبنای عملکرد این فناوری‌ها خواهد بود.

آنچه اسکار دنیز و همکارانش در اسپانیا انجام داده اند ویژگی مهمی دارد و آن این که برای تشخیص حالات عاطفی نوزاد، نیازی به اتصال عروسک به شبکه اینترنت و پردازش‌های مبتنی بر آن نیست. پیشتر فناوری مشابهی موسوم به «دوست من کایلا»، به دلیل محدودیت‌های کاری ناشی از اتصال به اینترنت با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود. حالا اما اسکار دنیز و همکارانش امیدوارند فناوری جدیدشان سرآغاز راه یافتن کاربردی هوش مصنوعی به دنیای کودکان و یاری رساندن به والدین برای تربیت بهتر آنها باشد.

منبع: New Scientist

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها