فرهاد لطفی فعال مدنی کرد اهل بوکان، همزمان با سی امین سال بمباران شیمیایی سردشت ، هفته راهپیمایی اعتراضی صدوپنجاه کیلومتری را از بوکان تا سردشت انجام داد.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۱۵

به گزارش جام جم، وی در این باره می گوید: این راهپیمایی را در اعتراض به پایمال شدن حقوق مصدومان و قربانیان شیمیایی سردشت انجام دادە است.

لطفی بعد از دو روز پیاده روی به سردشت رسید و در همایش ملی بررسی و آسیب شناسی بمباران شیمیایی سردشت که بعد از گذشت30سال برگزار شد، حضور پیدا کرد.

این همایش با حضور شخصیتهای علمی، حقوقی و مدنی سردشت و حلبچە و شهرهای کردستان ایران،تهران و نمایندگانی از ژاپن و سازمانهای بین المللی در مجتمع فرهنگی شهر سردشت برگزار شد.

فرهادلطفی در مورد هدف خود از این راه پیمایی مدنی گفت: هدفم از این حرکت مدنی اعلام اعتراض و نارضایتی به حقوق از دست رفته ی مصدومان فاجعه بمباران شیمیایی سردشت است.او میگوید در کمال تاسف بعد از 30 سال، بی اهمیتی به شرایط نامناسب مصدومان شیمیایی سردشت ناراحت کننده است.

افراد مصدوم اغلب دچار فیبروز ریه هستند؛ به نحوی که ریه انها آسیب دیده است، دیگر نمی‌تواند مثل اسفنج باز و جمع بشود. مثل سنگ سخت و سفت می‌شود و نمی‌تواند هوا بگیرد. تومور پوستی و سوختگی‌های ناشی از مواجهه با گاز خردل در تن‌شان فراوان است و این ضایعات پوستی خیلی دردناک است.

زنان سردشت که عموماً مصدوم شیمیایی اما فاقد درصد جانبازی هستند، مثل سایر جانبازان شیمیایی از مشکلات تنفسی، چشمی، و پوستی رنج می‌برند. این شایع‌ترین جراحت‌هاست، علاوه بر آنکه عموماً به تشنج‌های مکرر، تب و لرزهای دائمی، افسردگی‌های شدید، اضطراب، مشکلات قلبی که همگی ناشی از استشمام عامل شیمیایی خردل بوده، مبتلا هستند.

یکی از مشکلات عمده مادران سردشتی این است که باید مدام دارو مصرف کنند. بعضی از مادر و پدرها در سال چند ماه را در بیمارستان می‌گذرانند و این در روحیه اعضای خانواده؛ به‌خصوص فرزندان، بسیار تأثیرگذار است.وی افزود: در جریان بمباران شیمیایی هفت تیر در سردشت، طبق آمار رسمی بیش از هشت هزار نفر مصدوم سلاح شیمیایی شدند که بعد از گذشت 30 سال تنها 1400 مصدوم شیمیایی شهر سردشت به صورت رسمی شناسایی شدە اند و از این تعداد تنها 400 نفرجانباز بالای 25درصد تشخیص داده شده اند و دیگر مصدومان هیچگونه حمایتی نمی شوند.

لطفی مدنی تصریح کرد: 95درصد مصدومان شیمیایی سردشت حقوقشان مبنی بر انواع حمایت بهداشتی و درمانی و خدمات معنوی و مادی نادیده گرفته شده است .اودر ادامه گفت: هدفم از این حرکت مدنی جلب توجه مسئولان دولتی ایران و افکار عمومی به مسئله حقوق نادیده گرفته شدەی مصدومان شیمیایی سردشت است.

لطفی افزود: مصدومان بمباران شیمیایی سردشت، 30 سال است با عوارض شدید گاز شیمیایی خردل دست و پنجه نرم می کنند و دولت در مورد این قربانیان کوتاهی فراوانی کرده و حتی وعده ساخت کلینیک تخصصی که قرار بود برای این 8000 مصدوم ساخته شود، هنوز بعد از 30سال محقق نشده است.

در این سمینار با درخواست مسئولان برگزاری همایش، این فعال بیانیه انتقادی خود را برای حاضرین در سمینار قرائت نمود و در انتهای این همایش، انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت، با اهدای لوح یادبود به این فعال مدنی، از این اقدام انسان دوستانەی او قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها