در حالی که گرمای بی‌سابقه هوا در استان خوزستان طی روزهای گذشته، شهر اهواز را به گرم‌ترین شهر جهان تبدیل کرد، وزش توفان شدید همراه با گردوغبار در استان سیستان و بلوچستان، صدها نفر را دچار مشکلات تنفسی کرده و راهی مراکز درمانی کرد.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۶۵

به گزارش جام‌جم، دو استان خوزستان در جنوب‌غرب و سیستان و بلوچستان در جنوب‌شرق کشورمان، طی چند ماه گذشته تاکنون، شاهد ورود مشکلات شدید جوی و طبیعی به آسمان خود بودند که پهنای این استان‌ها را در برگرفته و مردم این دو استان را درگیر مشکلات زیادی کرد.

گردوغبار شدید و گرمای بی‌سابقه هوا در این دو استان طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته به‌طور متناوب در رفت و آمد بود؛ طوری که وقتی در چند هفته گذشته گرمای بی‌سابقه بالای 50 درجه، مردم شهرهای متعددی از منطقه بلوچستان در جنوب سیستان و بلوچستان را کلافه و راهی مراکز درمانی کرد و موجب قطعی آب و برق آنها شد، گردوغبار و توفان سهمگین خوزستان را درمی نوردید و خسارت برجای می‌گذاشت.

این‌بار و از اواسط هفته گذشته نیز، هوای هر دو استان دستخوش تغییرات شدید جوی و بحران‌های ناشی از این تغییرات شد؛ بحران‌های طبیعی گرما و گردوغبار که همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود در هفته پیش رو نیز دست از مردم این استان‌ها برنخواهد داشت. البته این دفعه برخلاف ماه گذشته، توفان و گردوغبار مسیر سیستان را در پیش گرفت و گرما راهی خوزستان شد.

گرمای اهواز در 10 سال گذشته بی‌سابقه است

دمای اهواز روز چهارشنبه (7 تیرماه) به 53 درجه سانتی‌گراد رسید و در این روز اهواز عنوان گرم‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داد. گفته می‌شود گرمایی که این روزها نفس مردم خوزستان را بریده و به حدود 54 درجه رسیده، در حال تبدیل شدن به یک رکورد جهانی است. البته در سطح جهان چنین دماهایی در نقاطی نظیر دره مرگ آمریکا و العزیزیه لیبی تجربه شده است، اما در چند سال گذشته دمای 54درجه در هیچ نقطه‌ای از کشور ما و احتمالا دیگر نقاط دنیا ثبت نشده، به همین خاطر خبر این گرمای بی سابقه در روزنامه‌های معتبر جهان از جمله واشنگتن پست، هم منعکس شده است. این روزنامه در خبری آورده که شهر جنوبی ایران (اهواز) با دمای 7/53، درجه سانتی‌گراد به ثبت یک رکورد جهانی نزدیک می‌شود. مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به رسیدن دمای اهواز در پنجشنبه گذشته (8 تیر) به 54 درجه سانتی‌گراد، می‌گوید: چنین دمایی حداقل در ده سال اخیر در کشور بی‌سابقه بوده است.

کوروش بهادری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما می‌افزاید: روز پنجشنبه به‌جز اهواز؛ 13 شهر خوزستان همچون شهرهای امیدیه، آغاجاری، ماهشهر، گتوند، بستان، هندیجان و دزفول نیز دمای بالای 50 درجه سانتی‌گراد را تجربه کردند. گرما در گتوند خوزستان 13نفر را نیز روانه بیمارستان کرد.

روند افزایشی دما از امروز

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به کاهش حدود دو تا سه درجه‌ای دمای خوزستان طی روز گذشته ( جمعه 9 تیر) در اکثر شهرهای استان می‌گوید: از امروز (شنبه) مجددا روند افزایشی دمای هوا را خواهیم داشت.

گفتنی است که گرمای هوا در برخی دیگر از استان‌های کشور از جمله بوشهر نیز برای مردم مشکل آفرین شد. در همین راستا حجت‌الاسلام مهدی حیدری، امام جمعه موقت کنگان روز گذشته و در نماز جمعه به این گرما و تبعات آن اشاره کرد و گفت: کم‌آبی در گرمای طاقت‌فرسای تابستان مردم را کلافه کرده است که هم مسئولان باید برای رفع مشکل تلاش کنند و هم ضروری است مردم صرفه‌جویی کنند.

توفان زابل 832 نفر را به بیمارستان کشاند

و اما سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان نیز از اواسط هفته گذشته شاهد هجوم گردوغبار شدید به این خطه است. البته همه ساله در این ایام (اوایل تابستان) وزش بادهای 120 روزه در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود، بادهایی که در گذشته چون کولری مطبوع و خنک‌کننده برای هوای این استان عمل می‌کرد. اما چند سالی است که با تشدید خشکسالی و خشکی تالاب بزرگ هامون، کارایی این بادهای 120 روزه نیز تغییر کرده و به‌جای مطبوع کردن هوا، به عاملی برای برخاستن گردوغبار و توفان از بستر خشک هامون تبدیل شده و به تعبیری بلای جان مردم منطقه شده است.

توفان شدید همراه با گردوغبار غلیظ در منطقه سیستان، علاوه بر مختل کردن زندگی عادی مردم این خطه، صدها نفر را با مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی راهی مراکز درمانی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات درمانی زابل با اعلام این خبر می‌گوید: از ساعت 8 صبح ششم تیرماه جاری تا ساعت 14 بعدازظهر روز هشتم تیرماه، 832 نفر به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

دکتر علی اکبرنصیری در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: از این تعداد مراجعه‌کننده 92نفر بستری شده‌اند.

وی تاکید می‌کند: ماسک‌هایی که ما بین افراد توزیع کردیم ماسک معمولی بوده و این ماسک جوابگوی وضعیت بحرانی نیست و در واقع در این شرایط باید از ماسک‌های مخصوص استفاده شود.

هوشنگ ناظری، فرماندار ویژه زابل می‌گوید: تعداد زیادی از شهروندان طی روزهای گذشته به اورژانس و بیمارستان مراجعه کردند که بلافاصله از طرف کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی رسیدگی لازم در این زمینه انجام شده و اکنون نیز تمام مراکز درمانی زابل آماده‌باش هستند.

علی ملاشاهی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز تاکید می‌کند: سرعت وزش باد در اواسط هفته آینده به 90کیلومتر خواهد رسید.

کویر شهداد؛ 76 درجه سانتی‌گراد

گرچه دمای 54 درجه‌ای هوا در اهواز در میان نقاط مسکونی دنیا تاکنون بی‌سابقه بوده و رکورد زده است، اما رکورد گرم‌ترین منطقه غیرمسکونی جهان نیز برای ایران و منطقه گندم بریان در کویر شهداد در استان کرمان است. کویر شهداد که لقب زیباترین و در عین حال گرم‌ترین نقطه جهان را به خود نسبت داده، معمولا دمایی بیش از 67 درجه سانتی‌گراد در سایه دارد، اما دمایی که طی روزهای گذشته در این کویر ثبت شد، چیزی حدود 76 درجه بود که این درجه حرارت دما نیز تاکنون در دنیا بی‌سابقه بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها