مسئولان صنعت برق در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

نقش مؤثر مردم برای جلوگیری از خاموشی

امروز اولین روز تابستان است و با شروع فصل گرما طبعا افزایش مصرف آب و برق را شاهد هستیم. به طور معمول در سال‌های گذشته مشکل مصرف برق و هشدارهای صرفه‌جویی در تیر و مرداد داده می‌شد، اما اکنون به دلیل فرارسیدن زودتر از موعد فصل گرما این موضوع به خرداد کشیده شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۱۰

برخی مسئولان در حوزه انرژی عنوان می‌کنند که در تولید برق مشکلی نداریم و تولید کشور پاسخگوی مصرف بین 52 تا 54 هزار مگاوات است اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که مصرف بالاتر از این ارقام می‌رود. بنابراین اگر مردم می‌خواهند دچار مشکل نشوند باید در مصرف برق تا 10درصد صرفه‌جویی کنند که این رقم سطح رفاهی خانوارها را کاهش نخواهد داد.

به گزارش جام‌جم، ساعات پیک مصرف برق بین 12 تا 14 و 20 تا 23 است که اگر در طول این مدت دمای کولر گازی بین 23 تا 25 درجه و کولرهای آبی در حالت کند باشد، می‌توان تابستان را بدون خاموشی گذراند.

وقتی بار اضافی به شبکه‌های توزیع برق تحمیل شود آن موقع مشکلات فنی به وجود می‌آید و تا زمانی که نیروهای متخصص وارد کار شوند ممکن است هم خاموشی آزاردهنده باشد و هم گرما. سال گذشته پیک بار مصرف برق 53 هزار مگاوات بود و هم‌اکنون بخش تولید برق می‌تواند تا 55 هزار مگاوات برای کشور تأمین برق انجام دهد، پس کشور برای مصرف و تأمین 55 هزار مگاوات آمادگی دارد، اما اگر مصرف بیش از این ارقام شود ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که همه مسئولان وزارت نیرو نسبت به صرفه‌جویی در این حوزه تاکیدات
زیادی دارند.

حفظ یکپارچگی و کنترل شبکه

در این باره همایون حائری، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به خبرنگار ما گفت: براساس گزارش سازمان هواشناسی امسال نسبت به سال‌های قبل هوای گرم‌تری را تجربه خواهیم کرد که متناسب با این افزایش درجه حرارت، مصرف هم افزایش می‌یابد که دراین شرایط، مرکز دیسپاچینگ (کنترل توزیع برق) نقش مهم و حساسی را در حفظ یکپارچگی و کنترل شبکه به‌عهده دارد. حائری ادامه داد: همه شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده به کار خود واقف هستند و در این زمینه تلاش می‌کنند که برق موردنیاز در خطوط و شریان‌های اصلی برقرار باشد. وی تاکید کرد: اگر مردم صرفه‌جویی حداقلی داشته باشند این تابستان هم بدون خاموشی سپری خواهد شد.

همکاری واحدهای صنعتی

آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر نیز مشارکت صنایع در طرح ذخیره عملیاتی را در سال گذشته 4800واحد عنوان کرد و به جام‌جم گفت: در این طرح بیش از 600 مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفته است. کردی با بیان این‌که در این طرح طی مذاکراتی مشخص می‌شود که صنایع چه زمان‌هایی مصرف خود را کاهش می‌دهند و با خروج آنها از مدار، ظرفیت ایجاد شده در سایر بخش‌ها مصرف شود، افزود: در این طرح 24 ساعت قبل از این‌که کسری در شبکه ایجاد شود به صنایع برای خروج از مدار اعلام آمادگی داده می‌شود. وی اعلام کرد: با قراردادهای انجام شده در سال گذشته حدود 140 میلیارد تومان مشوق در این بخش به صنایع داده شده است.

احتمال کمبود 2000 مگاواتی برق در کشور

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به این‌که برای مصرف و تأمین 55 هزار مگاوات آمادگی داریم و اگر مصرف کشور به 57 هزار مگاوات برسد، 2000مگاوات کمبود تولید برق خواهیم داشت، گفت: سه راهکار برای مقابله با خاموشی برق پیش‌بینی شده است.

محمودرضا حقی فام در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که چرا کشور با رشد 9 درصدی مصرف برق مواجه شده است، گفت: امسال با دو پدیده رشد متوازن صنعت و افزایش دمای هوا مواجه شده‌ایم، البته رشد متوازن صنعت خبر خوبی است و وقتی صنعت در کشور رشد پیدا می‌کند، مصرف انرژی بیشتری طلب می‌شود، به این معنی که تولیدات صنعتی روبه ‌افزون است.

وی با اشاره به این‌که جدا از این موضوع، شبکه انتقال و توزیع برق محدودیت‌هایی دارد، عنوان کرد: طرح‌هایی در کشور اجرا کرده‌ایم که بتوانیم شبکه انتقال و فوق توزیع را تقویت کنیم، چرا که در شبکه توزیع برق مشکل کمتر است، اما متأسفانه در بخش فوق‌ توزیع، در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان، خوزستان و تهران محدودیت‌هایی داریم. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر خاطرنشان کرد: ما برای 5 درصد افزایش مصرف برق خود را آماده کرده بودیم،‌ اما در حال حاضر این رشد مصرف به 10 درصد رسیده که نگرانی بزرگی برای کشور ایجاد کرده است.

چند توصیه ساده برای کاهش هزینه برق

هنگام انتخاب و خرید لوازم برقی به برچسب انرژی و میزان مصرف برق آن توجه کنیم.

حجم یخچال و فریزر باید با توجه به نیاز و تعداد خانواده انتخاب تا از فضای آن به‌طور کامل استفاده شود.

مواد غذایی را پس از سرد شدن کامل در یخچال قرار دهیم.

از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر پرهیز کنیم.

از ماشین لباسشویی هنگامی استفاده کنیم که لباس کافی برای شستن داشته باشیم.

استفاده از لوله‌کشی آب گرم محل مسکونی در ماشین لباسشویی در کاهش مصرف انرژی بسیار مفید است.

هنگام شست‌وشو، لباس‌های بسیار کثیف را از لباس‌هایی که کمتر کثیف هستند، جدا کرده و هر کدام را جداگانه در ماشین لباسشویی قرار دهیم.

از روشنایی طبیعی روز با کنار زدن پرده و کرکره‌ها به جای روشن کردن لامپ بهره‌مند شویم.

با جایگزین کردن لامپ‌های ال.ای.دی به جای لامپ‌های قدیمی‌تر علاوه بر جلوگیری از هدررفتن مقدار زیاد انرژی، هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهیم.

هنگام استفاده از لوسترها با شاخه‌های متعدد از لامپ‌های ال.ای.دی استفاده کنیم.

چند وسیله برقی مانند تلویزیون، دی.وی.دی و وسایل صوتی و تصویری را که در کنار یکدیگرند به یک چندراهی کلیددار وصل کرده‌ایم، هنگام عدم استفاده کاملا خاموش کنیم، زیرا وسایل برقی در حالت آماده به کار نیز حدود 10 درصد برق مصرف می‌کنند.

توصیه می‌شود به منظور پرداخت هزینه برق کمتر از وسایل پرمصرف برقی مانند ماشین لباسشویی، اتو و... در ساعات کم باری (23 تا 7 صبح) استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها