کاهش 11 درصدی واردات چای خارجی

محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور درباره کیفیت چای ایرانی و استقبال مردم از این محصول به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل حمایت‌های دولت از صنعت چای کشور شرایط برای افزایش تولید و همچنین تولید کیفی مهیا شد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۰۰

روزبهان اقدامات حمایتی دولت از صنعت چای را افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت وام‌های به زراعی، پرداخت وام به کارخانجات چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با پرداخت 100 درصد سهام چایکاران توسط دولت، تامین نقدینگی کافی خرید برگ سبز چای با تمام مشکلات و پرداخت به موقع مطالبات چایکاران عنوان کرد.

رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: اقدام‌های انجام شده در احیای صنعت چای کشور به گونه‌ای بود که ما بازخوردش را در اقبال مصرف کنندگان از تولیدات چای داخلی دیدیم، به طوری که مصرف چای خشک تولید کشورمان در سال 1392 نزدیک به 19 هزارتن بود و این رقم در سال 1395 به 31 هزارتن رسید که معادل 63 درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد. به گفته روزبهان، تولید برگ سبز چای در سال 1392 نزدیک به 80 هزار تن بود که با کمک‌های دولتی این میزان در سال 1395 به 139 هزار تن برداشت برگ سبز چای منجر شد. وی اظهار کرد: در واقع مصرف چای تولید داخل به نحوی افزایش پیدا کرده که میزان کل مصرف چای در کشور تغییر نداشته و این امر بیانگر آن است که مردم مصرف خود را از چای خارجی به داخلی تغییر داده‌اند.

روزبهان با اشاره به این ‌که برداشت چین اول برگ سبز چای از 15 اردیبهشت ماه آغاز شده است، گفت: در اردیبهشت ماه 40 درصد چای تولیدی سالانه کشور برداشت و فرآوری می‌شود و امسال نه تنها با 8 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته مواجه هستیم، بلکه بخش عمده چای تولیدی کشور در کارخانجات فرآوری و به فروش رسیده است.

به گفته وی، با استقبال خوب مردم از چای تولید داخل اکنون بخش اندکی از چای خشک باقی‌مانده است که در انبارها نگهداری می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان این‌که سالانه 72 درصد چای مصرفی کشور از محل واردات تامین می‌شود، گفت: با تلاش‌های دولت در حمایت از چایکاران ایرانی میزان واردات چای خارجی 11 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: واردات چای خارجی در سال 1392 نزدیک 90 هزار تن بود که در سال 1395 به 80 هزارتن رسید و این امر سبب شد در دو سال گذشته 100 میلیون دلار صرفه‌جویی در واردات چای خارجی نصیب اقتصاد کشور شود.

روزبهان افزایش مصرف چای ایرانی را علاوه بر ایجاد انگیزه برای چایکاران شمال کشور، تقویت درآمد معیشتی تولیدکنندگان این محصول، ایجاد زمینه مناسب برای تحول این صنعت، ایجاد اشتغال و صرفه‌جویی ارزی در واردات چای خارجی عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها