جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد

مقاومت، رمز پیروزی‌های منطقه‌ای

تحولات منطقه در ماه‌های اخیر به نفع محور مقاومت و به زیان آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان در جریان است و عکس‌های غرورآفرینی که از حضور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به همراه نیروهای مقاومت در مرزهای سوریه و عراق منتشر شده فقط گوشه‌ای از موفقیت‌های محور مقاومت در سال‌های اخیر است.
کد خبر: ۱۰۴۱۷۸۰

تحولات منطقه در سال‌های اخیر، روند پرسرعتی پیدا کرده و عملا تقابل میان جبهه مقاومت و محور ضد مقاومت با رهبری آمریکا شدت گرفته است.

بر همین اساس آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان از حدود شش سال پیش که بحران سوریه آغاز شد، امیدوار شدند که بتوانند این کشور را از محور مقاومت حذف کنند و ترکیه نیز براساس برخی سیاست‌های غلط به این کشورها کمک کرد و ائتلاف نانوشته‌ای علیه محور مقاومت شکل گرفت و سیل کمک‌های مالی و تسلیحاتی برای یاری رساندن به تروریست‌ها در جهت ساقط کردن دولت سوریه به منطقه سرازیر شد.

اما رفته رفته تروریست‌ها قدرت گرفته و به صورتی غیرقابل کنترل درآمدند و همین مساله حامیان آنها را نگران کرد و آمریکا و دیگر حمایت‌کنندگان تروریست‌ها تصمیم‌ گرفتند با تشکیل ائتلافی، داعش را بار دیگر به کنترل خود درآورند.

در این میان آمریکایی‌ها که در سال‌های اخیر پی برده‌اند هیچ اتفاقی در منطقه بدون حضور ایران به ثمر نمی‌رسد از جمهوری اسلامی ایران هم برای حضور در این ائتلاف دعوت کردند و از تهران خواستند در مذاکرات مربوط به مسائل منطقه شرکت کند، اما ایران که سابقه حضور در گفت‌وگو با مقامات آمریکایی را در همین سال‌های اخیر یک‌بار در بحث مذاکرات هسته‌ای آزموده است، حاضر به شرکت در چنین گفت‌وگوهایی نشد و بر موضع قاطع خود بر حمایت از دولت قانونی سوریه و محور مقاومت تاکید کرد.

تهران از ابتدای بحران سوریه تاکنون همواره بر حمایت از دولت بشار اسد به‌عنوان دولت قانونی سوریه تاکید و اعلام کرده است که هر گونه تصمیم‌گیری در مورد آینده سوریه به‌عهده مردم این کشور است.

بر همین اساس در زمانی که دولت سوریه از ایران برای مقابله با تروریسم درخواست کمک کرد، تهران با فرستادن مستشاران نظامی خود، درخواست دولت سوریه را اجابت کرد و در این سال‌ها با وجود شهدایی که در این راه تقدیم کرده‌ایم، ایران حاضر به پا پس کشیدن از موضع بحقی که در پیش گرفته، نشده است.

روسیه نیز در سال‌های اخیر به محور مقاومت پیوسته و در کنار ایران، سوریه، عراق و حزب‌الله لبنان، ائتلافی شکل گرفته که توانسته تاثیرگذاری خود را در تحولات منطقه بیش از گذشته نشان دهد و این روزها شاهد اخبار خوشی از پیروزی‌های مقاومت در منطقه هستیم.

این پیروزی‌ها را می‌توان ثمره اعتماد نکردن به دشمن و کوتاه‌ نیامدن در مقابل آن دانست و این همان مطلبی است که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان در جمع کارگزاران نظام به آن اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «اعتماد نکردن به دشمن» را از تجربه‌های اساسی و جدی خواندند که باید در مدیریت کشور به آن توجه کامل شود.

ایشان تأکید کردند: وقتی دشمن با وقاحت در مقابل شما ایستاده است، هر نوع کوتاهی شما را حمل بر ضعف و ناچاری می‌کند و گستاخ تر می‌شود، بنابراین باید کاملاً مراقب بود.

پافشاری بر مواضع، سایه جنگ را دور کرد

دکتر حمیدرضا مقدم‌فر، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم به مصادیق و ثمرات ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان اشاره کرد و افزود: در مقاطع مختلفی از جمله دفاع مقدس و مباحث دفاعی، ایستادگی ما موجب دستیابی به منافع عینی در کشور و دور شدن سایه جنگ شد.

وی با تاکید بر لزوم ایستادگی برابر دشمنان گفت: در دنیا هیچ کشوری با سازش و کوتاه آمدن در برابر دشمن به استقلال دست نیافته و بر عکس هویت خود را نیز از دست داده است.

این کارشناس ادامه داد: در دوران دفاع مقدس ایستادیم و به‌دلیل همان ایستادگی، حدود 30 سال است که شاهد جنگی در کشور نیستیم و به‌رغم این‌که کشورهای بسیاری درگیر جنگ هستند، ایران امن‌ترین کشور دنیاست.

وی با بیان این‌که به‌دلیل ایستادگی، صنعت نظامی ما از صنایع پیشرفته دنیاست، افزود: با وجود ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان ایستادیم و با وجود تعطیلی برخی فعالیت‌های هسته‌ای، این فناوری تبدیل به علم شده است.

مقدم‌فر به پیروزی‌های محور مقاومت در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: این پیروزی‌ها ناشی از مقاومت و پافشاری ما بر مواضع خودمان بود و در اینجا باید به این نکته هم اشاره شود که اگر در مقابل داعش در سوریه و عراق ایستادگی نمی‌کردیم، امروز ایران وضعیت دیگری داشت، بنابراین مقاومت ما سایه جنگ را از ایران دور کرد و نه موضوعات دیگر.

سیری‌ناپذیری قدرت‌های سلطه‌گر

حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس اظهار کرد: واقعیت این است که قدرت‌های سلطه‌گر سیری‌ناپذیر هستند و تجربه تاریخی کشور نشان داده که آنان به دنبال اهداف خود در کشور، دنیا و خاورمیانه و چپاول ملل هستند.

سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که جمهوری اسلامی با تکیه بر استقلال و حرکت در چارچوب اصول خود تا امروز به راه خود ادامه داده، گفت: به‌خاطر مقاومت و پایداری ملت و رهبری بر اصولی که انقلاب بر آن پایه‌گذاری شده، در عرصه جهانی و منطقه توانستیم جایگاه و اقتدار ویژه‌ای داشته باشیم.

وی مساله فلسطین را یکی از مواضع اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود:‌ حمایت از مردم مظلوم فلسطین یکی از آرمان‌های حضرت امام است که همواره در روز قدس، وحدت حول این محور در حمایت از تمام ملت‌های مظلوم جهان اعلام می‌شود وملت ایران نشان می‌دهد که دفاع از مظلوم جزو اصولی است که هرگز فراموش نمی‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موضع ایران در بحث سوریه و عراق افزود: با مقاومت و پایداری ایران شاهدیم که بساط جریان‌های فتنه گر همچون داعش و عناصر افراطی وهابی و سلفی در حال برچیده شدن است.

سبحانی‌نیا گفت: ‌این قضایا نشان می‌دهد هر جا بر اصول خود پافشاری کرده‌ایم، پیشرفت داشته‌ایم و هر جا در مقابل دشمن کوتاه آمده‌ایم، ضربه خورده‌ایم بنابراین باید با درس گرفتن از گذشته، نقاط ضعفی را که وجود داشته، برطرف کنیم تا در آینده شاهد پیروزی‌های بیشتری باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها