ماجراهایی از کامپیوتکس ۲۰۱۷؛

تای چی

بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی در آسیا جذابیت‌های زیادی از سیستم‌های بازی مخوف تا لپ‌تاپ‌های فوق‌باریک و ربات‌هایی که شطرنج بازی می‌کنند، در خود جای می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۹۱
تای چی

کامپیوتکس که هر سال در تایوان برگزار می‌شود، جایی نیست که بیزینس‌من‌ها چک و چانه بزنند یا شرکت‌ها آینده‌ای تئوریک ترسیم کنند. اینجا همه‌ چیز مشتری است و آنچه او به دنبالش است. مشتری‌ بازی‌خوری که کامپیوترها و پردازنده‌های نسل جدید می‌خواهد، مشتری خلاقی که به دنبال لپ‌تاپ‌های خاص می‌گردد و البته کاربران عمومی که از دیدن دستگاه‌های هوشمند و مدرن هیجان‌زده می‌شوند! کامپیوتکس شبیه به CES است، اما برای این سوی دنیا. نمایش کاربری آینده برای کاربران امروزی.

نبرد هسته‌ای

یکی از هیجان‌انگیزترین و البته به لطف نشت خبرها، قابل‌ انتظارترین رونمایی‌ها در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، معرفی پردازنده‌های سری اکس (X-Series) اینتل و غولشان، i9 هجده هسته‌ای بود! بله، درست خواندید! Core i9 اینتل، نخستین پردازنده‌ دسکتاپ با 18 هسته و 36 رشته‌ (Thread) است، یعنی بیش از چهار برابر قدرت پردازشی یک پردازنده‌ Core i7 در قوی‌ترین حالتش. اگر این‌ هم هیجان‌زده‌تان نمی‌کند، اینتل می‌گوید این اولین پردازنده‌ ترافلاپ (Teraflop) است که روی کامپیوترهای معمولی نصب می‌شود. یعنی 1012 پردازش اعشاری در ثانیه!

از این هیولای 18 هسته‌ای که بگذریم، سری اکس پردازنده‌‌های اینتل شامل پنج مدل پردازنده با 10 تا 18 هسته خواهد بود که بتدریج به بازار عرضه می‌شوند. پایین‌ترین مدل این سری، Core i9 ده هسته‌ای، فرکانس پایه‌ای معادل 3.3 گیگاهرتز خواهد داشت که تا 4.5 گیگاهرتز هم قابل افزایش است. 14 مگابایت کَش L3 و پشتیبانی از چهار کانال رم DDR4-2666 نیز از دیگر مشخصات این پردازنده‌ قدرتمند است. این پردازنده‌ها فقط یک مشکل کوچک دارند: قیمت فضایی‌شان! برای مدل 10 هسته‌ای باید حدود چهار میلیون هزینه‌ کنید و قیمت مدل 18 هسته‌ای را نپرسید بهتر است!

اما اینتل تنها بازیگر نمایش پردازنده‌های قدرتمند دسکتاپ نیست. رقیب کهنه‌کار این شرکت، AMD هم در کامپیوتکس پردازنده‌ رایزن 9 (Ryzen 9) خود را معرفی کرد تا شاهد یک جنگ هسته‌ای تمام عیار میان این دو پردازنده‌ساز باشیم. رایزن 9 که با نام Threadripper (رشته‌‌پاره‌کن!) شناخته می‌شود، هیولایی 16 هسته‌ای با 32 رشته‌ پردازشی است که از 64 لاین PCIe نسخه‌ 0/3 برای جابه‌جایی حجم وحشتناکی داده بهره می‌برد. رایزن 9 هم مانند i9 اینتل از چهار کانال رم DDR4 پشتیبانی می‌کند و فعلا نگران قیمتش نباشید، چون هنوز اعلام نشده است، ولی هرچه باشد، از اینتل ارزان‌تر خواهد بود!

بازی باریک

اگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی و قطر زیادشان را دیده باشید، احتمالا با خودتان فکر کرده‌اید که اصلا امیدی به انجام بازی‌های سطح بالا روی لپ‌تاپ‌های باریک‌تر است؟ پاسخ مثبت به این سوال را انویدیا در کامپیوتکس امسال داد: تکنولوژی مکس ـ کیو (Max-Q).

مکس ـ کیو در اصل یک راهکار طراحی است که تعیین می‌کند پردازنده‌ گرافیکی چگونه عمل کند، بازی‌ها چطور تنظیم شده باشند، سیستم خنک‌ کردن لپ‌تاپ به چه صورت عمل کند و همچنین ولتاژهای ورودی چگونه بهتر تنظیم باشند. نتیجه؟ پردازنده‌ گرافیکی GTX 1080 که با نصف مصرف برق نزدیک به 90 درصد کارایی خواهد داشت!

البته ساخت یک لپ‌تاپ بازی با این تکنولوژی نیاز به همکاری نزدیک سازنده‌ها با انویدیا دارد و از قضا اصلی‌ترین‌هایشان یعنی ایسوس، گیگابایت، ایسر و MSI همگی شرق‌ آسیایی هستند! این شرکت‌ها همکاری با انویدیا را پیش از نمایشگاه شروع کرده‌اند و نمونه‌ لپ‌تاپ‌های مختلفشان با مکس ـ کیو در کامپیوتکس ارائه شده است، اما لپ‌تاپی که چشم همه را گرفته است؟ ایسوس ROG زفیروس (Zephyrus) بود، هیولایی با قطر کمتر از دو سانتی‌متر!

آن سوی لپ‌تاپ‌ها

لپ‌تاپ‌های بازی تنها سری لپ‌تاپ‌هایی نبود که در کامپیوتکس تغییرات عمده‌ای در آنها اتفاق افتاده باشد. لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل (Convertible) و هیبریدی‌های جدید هم از پدیده‌های نمایشگاه امسال بوده‌اند.

زن‌بوک فلیپS ایسوس لپ‌تاپ لمسی‌ و قابل تبدیلی است که خیلی‌ها منتظرش بودند. صفحه‌ای 4K با چهار حالت کاربری، پشتیبانی از قلم ایسوس، پردازنده‌ i7‌ اینتل و حتی حسگر اثر انگشت و ایسوس همه‌ اینها را در باریک‌ترین لپ‌تاپ قابل تبدیل جهان جای داده است! قیمت 1100 دلاری این محصول هم چندان عجیب نیست.

نظرتان در مورد استفاده از قلم S Pen سامسونگ در یک لپ‌تاپ چیست؟ سامسونگ در کامپیوتکس نخستین لپ‌تاپ به همراه قلم مشهورش را با نام Notebook 9 Pro معرفی کرد. این آلترابوک با قلمش همان چیزی است که انتظار دارید یک لپ‌تاپ قابل تبدیل داشته باشد: مشخصات سطح بالا و صفحه‌ای با چرخش 360 درجه. تازه قلم سامسونگ برخلاف بقیه‌ قلم‌ها به شارژ نیاز ندارد.

اما محصولی که در این زمینه بیشتر از بقیه سر و صدا کرد، تبلت Eve V ساخت شرکت فنلاندی Eve Tech است. Eve V در یک جمله، همانندی از سرفس پروی (Surface Pro) مایکروسافت است، اما ارزان‌تر و بهتر. چرا بهتر؟ زیرا این تبلت که در اصل یک پروژه‌ جمع‌سپاری بوده، مواردی را در خود دارد که کاربران می‌خواستند. صفحه‌ای بهتر در عوض قلم ضعیف‌تر، باتری بزرگ‌تر در قبال قاب کمی‌ کلفت‌تر و البته مشخصاتی که لپ‌تاپ‌ها را شرمنده می‌کند: پردازنده i7، 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه‌ روی برد. وقتی متوجه می‌شوید قیمت این تبلت 800 دلار است، همه‌ چیز عالی می‌شود.

کورتانا در خانه

مایکروسافت هم بالاخره و با کمی تاخیر به بازار دستیارهای خانگی هوشمند وارد شده است. در نمایشگاه امسال از دو اسپیکر هوشمند رونمایی شد که قرار است دستیار دیجیتالی مایکروسافت، کورتانا را به اتاق نشیمن شما بیاورد.

اسپیکر Invoke ساخت شرکت مشهور هارمن کاردان (Harman Kardon)، نخستین اسپیکر هوشمند 360 درجه‌ای با کورتاناست که به شما اجازه می‌دهد تماس‌های اسکایپی برقرار کنید، با کورتانا صحبت کنید یا خانه‌ هوشمندتان را با دستورات صوتی کنترل کنید. Invoke از نظر طراحی شباهت فراوانی به آمازون اکو دارد و باید دید مایکروسافت موفق می‌شود بازار را از پیشگامان این دستگاه‌ها، یعنی آمازون و گوگل برباید.

در کنار هارمن کاردان، شرکت اچ‌پی هم در کامپیوتکس اعلام کرد که در حال ساخت اسپیکر هوشمندی با سیستم کورتانای مایکروسافت است و این محصول به‌زودی به بازار عرضه خواهد شد.

موارد خاص

درست است که اغلب چیزهایی که در کامپیوتکس معرفی شده، نسل جدید یا قدرتمندشده‌ محصولاتی است که همه‌ کاربران با آنها آشنا هستند، اما در این میان، مواردی پیدا می‌شود که دلیل جذابیتشان، متفاوت بودنشان است!

از کارت پردازشی (Compute Card) اینتل شروع می‌کنیم که یک کامپیوتر کامل در ابعاد یک کارت ویزیت است. کاربرد آن؟ کارت پردازشی در انواع و اقسام محصولات، از تلویزیون تا یخچال قرار می‌دهید و آنها را به کامپیوتر تبدیل می‌کنید! یا اگر ایده‌ اینتل برای لپ‌تاپ‌هایی با استفاده از این کارت‌های پردازشی تحقق یابد، دیگر نیازی به خرید لپ‌تاپ جدید نخواهید داشت. کافی است کارت جدید را بخرید و جایگزین کنید! این کارت‌ها حدود سه ماه دیگر به بازار عرضه می‌شوند.

ایسوس هم یک روتر معرفی کرده که وسطش یک حفره دارد! بله، درست شنیدید. روتر حفره آبی (Blue Cave) ایسوس، عملا یک مکعب با حفره‌ای در میانش است تا اگر زمانی هوس کردید دستتان را از وسط روترتان رد کنید، بتوانید! از کاربرد این حفره می‌پرسید؟ ایسوس می‌گوید یکجور عایق میان امواج آنتن‌های داخلی روتر و امواج متشعشع از چیپ وای‌فای در پایین است. حالا تشخیص این‌که یک توجیه بی‌مزه است یا یک دلیل فنی هوشمندانه را به خواننده واگذار می‌کنیم.

قطار اسباب‌بازی‌ که بدون باتری و با شارژ مادون قرمز حرکت می‌کند، رباتی که با شما شطرنج بازی می‌کند (و به احتمال زیاد از شما می‌برد)، کیبوردی با دکمه‌های قابل تعویض که میزان فشار را هم محاسبه می‌کند و دستکش‌هایی که زبان اشاره را به متن تبدیل می‌کنند از دیگر موارد خاص و جذاب نمایشگاه امسال به شمار می‌رفتند.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها