وزیر کشور روز گذشته با حضور در صحن علنی مجلس گزارشی از روند برگزاری انتخابات به نمایندگان ارائه کرد و مشکلات موجود در برگزاری انتخابات را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۷۴۱

به گزارش جام‌جم، با توجه به این‌که عمده این مشکلات به نحوه برگزاری انتخابات و نواقص موجود در برگزاری انتخابات الکترونیک مربوط بود پس از قرائت گزارش عبدالرضا رحمانی‌فضلی، علی‌ لاریجانی، رئیس مجلس بر لزوم اصلاح روش انتخابات تاکید کرد.

وی با بیان این‌که چندین بار در قوانین گفته شده انتخابات مکانیزه شود اما عملا این‌کار اجرا نشد، گفت: کمیسیون شوراها با مرکز پژوهش‌ها، وزارت کشور و شورای نگهبان جلسات فشرده‌ای را برگزار کند تا مشکل برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه را بررسی و انتخابات بعدی به صورت مکانیزه برگزار شود.

رئیس مجلس با اشاره به سخنان وزیر کشور گفت: همان‌طور که متذکر شدید باید اصلاحاتی در روش کار انتخابات صورت گیرد و صف‌های طولانی که در روز رأی‌گیری وجود داشت حاکی از این امر است. وی یادآور شد: الان فرصت خوبی است و با کمیسیون داخلی ارتباط نزدیکی داشته باشید و اشکالات مرتفع شود تا انتخابات با سرعت بیشتر برگزار شود و برای مردم آسایش لازم فراهم شود.

وزیر کشور در گزارش خود خطاب به نمایندگان تاکید کرد که برگزاری انتخابات سالم و قانونی بوده هر چند برخی از مسئولان مورد سوال و احضار دستگاه قضایی قرار گرفتند. وی با بیان این‌که در جریان برگزاری انتخابات، اعتراضات و شکایاتی از سوی دستگاه‌های نظارتی واصل شده که عمده آنها بررسی شده و یا در حال بررسی برای اعلام نتیجه است، گفت: ابهاماتی از سوی کاندیداها مبنی بر کمبود تعرفه‌ها و یا عدم درج مُهر انتخابات بر روی تعرفه‌ها وجود داشت که این ابهامات توسط سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داده شد و امیدواریم این موارد نیز رفع شود.

رحمانی‌فضلی، کندی اخذ رأی را که موجبات انتقادات بسیاری به وزارت کشور شده بود به‌دلیل انجام الکترونیکی احراز هویت رأی‌دهندگان و تضمین سلامت انتخابات که امری گریزناپذیر بود عنوان کرد و در ادامه گفت: در این راستا رسیدگی عادلانه و برابر توسط دستگاه قضایی به کلیه شکایت‌های ارسالی چه آنهایی که از سوی وزارت کشور اعلام شده و چه آنهایی که از سوی شورای نگهبان احصاء و اجرا شده و همچنین شکایت‌های ستادهای انتخاباتی هر یک از نامزدها مورد انتظار همگان است که می‌تواند تأثیرات بسزایی در انتخابات آتی داشته باشد.

وی افزود: از ساعت 8 صبح اخذ رای آغاز شد اما در تعداد اندکی شعب به‌دلیل عدم حضور دست‌اندرکاران، رای‌گیری با تاخیر آغاز شد که در دوره‌های قبل نیز این امر مسبوق به سابقه بوده است.

قدردانی از نهادهای دخیل در انتخابات

رحمانی فضلی گفت: وزارت کشور به عنوان متولی انتخابات با همکاری و هماهنگی کامل و تعامل سازنده با شورای محترم نگهبان و هیات نظارت منتخب مجلس شورای اسلامی توانست با تلاش صادقانه همکاران عزیزم در ستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین همکاری تمام دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی و قضایی و انتظامی، صدا و سیما و همدلی آحاد مردم و همراهی رسانه‌ها و مشارکت سازنده احزاب و گروه‌های سیاسی و وحدت و انسجام مثال زدنی تمام اقوام و مذاهب، برنامه‌ها و اقدامات خود را به انجام رساند.

رای‌گیری با تاخیر انجام شد

در حاشیه این جلسه داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 نیز با بیان این‌که اولین مشکل در برگزاری این دوره از انتخابات، شروع رای‌گیری با تاخیر بود، گفت: نکته دیگر این‌که در روند گرفتن مشخصات افراد، زمان طولانی صرف شد که باعث شد مردم ساعت‌های طولانی در صف بایستند که باید برای حل این مشکل تدبیر شود.

تخلفات به قوه قضاییه ارسال شود

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز گفت: طبق اظهارات رئیس مجلس، بهتر است قوانین موجود اصلاح شود. وی با تاکید بر این‌که انتظار است به تخلفات صورت گرفته بخصوص توسط مسئولینی که خودشان مجری انتخابات بودند رسیدگی شود، افزود: ساز وکار این است که به کمک شورای نگهبان وکسانی که پای صندوق بودند اطلاعات و انحرافات گزارش شده و برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شود.

به‌کارگیری روش‌های نوین

علی نجفی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: به لحاظ ساز و کـار بـرگـزاری انتخابات واستفاده از تجهیزات، باید نحوه اخذ اراء بهینه شود.

وی تاکید کرد: شایسته است وزارت کشور و دولت در اسرع وقت، لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارائه کند تا قانون هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار شد

اختصاص سهمی از بودجه انتخابات به رسانه ملی

سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در گزارشی به نمایندگان مجلس تاکید کرد که مناظرات تلویزیونی، پربیننده‌ترین و جذاب‌ترین برنامه تبلیغاتی کاندیداها بوده است.

به گزارش جام‌جم، سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی در این گزارش که در نشست علنی دیروز قرائت شد، اظهار کرد: برنامه‌های مبتنی بر قانون انتخابات برای هر نامزد در مدت 22 روز تبلیغات، 573 دقیقه در سیما و 408 دقیقه در صدا طراحی شد و به‌طور متوسط هر یک از شش نامزد با احتساب مناظرات بیش از 30 ساعت در صداوسیما حضور یافتند که سه مناظره تلویزیونی به عنوان پربیننده‌ترین، موثرترین و جذاب‌ترین آنها محسوب می‌شود.

وی افزود: تنوع برنامه‌ها به‌گونه‌ای بود که کاندیداها تمام اندیشه‌ها، گفتمان‌ها و دیدگاه‌های خود را در رسانه ملی برای مردم ایران تبیین کنند و از انجام تبلیغات پرهزینه دیگر بی‌نیاز باشند. بر این اساس پس از بحث‌های فراوان سه مناظره به صورت زنده طراحی شد و همین اقدام کمیسیون به موفقیت رسانه ملی در انتخابات براساس نظرسنجی‌ها به میزان 77 درصد منجر شد. این در حالی است که موفقیت صداوسیما در انتخابات سال 92، 68 درصد بود. قاضی‌زاده افزود: رشد 10 درصدی مشارکت در بعد از مناظره ها، همچنین کاهش مرددین شرکت در انتخابات از 30درصد به 5/18 درصد در ده روز مانده به انتخابات و روند افزایش اعتماد مردم به دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به انتخابات از طریق صداوسیما به میزان 77درصد و اعتماد 55 درصد به آن در طول نظرسنجی ها نشان از توفیقات رسانه، اقدامات موثر کمیسیون در امر تبلیغات، اطلاع رسانی دقیق، متقن و اطمینان بخش منتج به اعتماد مردم است. سخنگوی کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی خود را از 24/11/95 لغایت 29/2/96 با مدیریت واحد تحت عنوان ستاد انتخابات رسانه ملی، تشکیل شده از شش معاونت آن سازمان با چهار رویکرد در دوره «تبیینی»، «تبلیغی»، «تهییجی» و «فراخوان» آغاز کرد. از مجموع 16 هزار ساعت برنامه، 1046 ساعت برنامه در 17 شبکه سیما، 1059 ساعت برنامه در 14شبکه صدا، 6917 ساعت برنامه در 33 شبکه استانی، 576 ساعت برنامه در 30 شبکه برون مرزی و 6614 ساعت برنامه خبری ـ تحلیل در معاونت سیاسی در بخش‌های مختلف خبری ملی و استانی پخش شد. قاضی‌زاده‌هاشمی برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما را دارای حجمی گسترده و قابل ستایش خواند و افزود: امید می‌رود از بودجه چند صد میلیاردی انتخابات که در اختیار وزارت کشور است، سهم قابل‌قبولی به سازمان صداوسیما بابت مشارکت صادقانه و تلاش هنرمندانه تعلق گیرد. وی با اشاره به واصل شدن 43 شکایت از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها نسبت به مواضع نامزدها گفت: با عنایت به آن‌که اگر همه شکایت‌ها وارد دانسته شده و زمان پاسخگویی به همه آنها داده می‌شد ضمن ایجاد یک دور تسلسل نافرجام بین شاکیان و نامزدها، سیر اصلی انتخابات و تبلیغات در مسیر دیگری قرار می‌گرفت، زمانی برای پاسخگویی برای هیچ یک از شاکیان در نظر گرفته نشد.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها