بهانه‌های انتخاباتی رسانه‌های بیگانه

موضوع دخالت رسانه‌ها در سرنوشت ملت‌های دیگر در دوران جدید شکل نوینی پیدا کرده است، بخصوص پس از گذر از دوران جنگ سخت به سمت دوران جنگ نرم؛ این مساله در گذشته جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 و در دوران فتنه رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت، به این معنا که با نزدیک شدن به مقطع انتخابات سال 88 رسانه‌های جدیدی از سوی بیگانگان شکل گرفت و رسانه‌های موجود نیز زمان پخش برنامه‌های خود را افزایش دادند و درواقع سعی در پیدا کردن سرخط‌های جدیدی در داخل جمهوری اسلامی ایران داشتند تا به این ترتیب بتوانند نقطه‌نظرات و تصمیمات خود در اتاق‌های فکر رسانه‌های بیگانه را القا کنند.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۸۰

تجربه آنها در سال 88 برای کشورمان اتفاق افتاد و در سال 92 و امسال با استفاده از کانال‌های جدید و امکانات جدیدی که در این کانال‌ها و فضای مجازی وجود دارد، شکل نوینی به خود گرفت. با تداوم حیات جوامع، هوشمندی‌ها و هوشیاری‌هایی به وجود می‌آید که فضا را برای حضور مستقیم سفرا و نمایندگان کشورهای بیگانه که طمع در سرنوشت ملت‌ها دارند محدودتر می‌کند و دیگر مانند گذشته شاهد حضور سفیر برخی کشورها میان تجمعات و همایش‌های انتخاباتی ایران نخواهیم بود و شرایط سخت‌تر شده است، درحال حاضر آنها برای دخالت جای خود را به عوامل دیگری داده‌اند. یکی از آنها جنگ نرم است، آنها از طریق جنگ نرم و با آموزش‌هایی که در این ارتباط فرا گرفته‌اند، می‌توانند به دخالت‌های خود ادامه بدهند.

هراس از قدرت الهام‌بخشی ایران

رسانه‌های عربی که به شکلی در خدمت رسانه‌های بیگانه هستند، به دنبال منافع و اهداف منطقه‌ای خودشان هستند. همان‌طور که می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران نقش منطقه‌ای و نقش جهانی دارد. در نقش منطقه‌ای که حوزه استراتژیک است، مساله نفوذ جمهوری اسلامی ایران و قدرت نرمی است که در منطقه به دست آورده. ملت‌ها درحال حاضر پیام جمهوری اسلامی ایران را بخوبی درک کرده‌اند و ما درحال حاضر فارغ از قدرت‌های دولتی با ملت‌ها مرتبط هستیم و آنها پیرو مکتب حضرت امام(ره) هستند.

قدرت به وجود آمده در جمهوری اسلامی ایران، در عراق و لبنان و برخی قسمت‌های دیگر منطقه فضا را برای فعالیت و بازیگری قدرت‌هایی که به دنبال به دست آوردن نقشی در منطقه هستند، تنگ می‌کند. بنابراین رسانه‌های عربی تلاش می‌کنند اقدامی انجام بدهند که به شکلی مساله دولت‌ها را بی‌اهمیت جلوه دهند و نوک تیز حمله خود را متوجه اصل جمهوری اسلامی ایران کنند. بنابراین در مرحله بعد می‌‌بینیم آنها ادعا می‌کنند اگر دولت‌ها هم در ایران تغییر کند، تفاوت چندانی نمی‌کند و مشکل تفکر جمهوری اسلامی ایران یا موضوع مهدویت است که بتازگی از سوی عربستان مطرح شده است. آنها بشدت از موضوع مهدویت احساس خطر می‌کنند. بنابراین یک بحث این است که به دولت‌ها و تغییر دولت‌ها اهمیت ندهند و بلکه اصل و مشکل را جمهوری اسلامی ایران بدانند و با پیروز نشدن در این مرحله به سمت گرایشات سیاسی دولت‌ها متوجه می‌شوند.

رسانه‌های بزرگ و رسانه‌های غربی اعم از بی‌بی‌سی یا نوع آمریکایی‌آنها برخی اهداف دیگر را هم دنبال می‌کنند. خوشبختانه درحال حاضر جهان با توجه به سیاست‌های ترامپ به شکلی دوگانگی بین سیاست‌های اروپا و آمریکا به وجود آمده است، برای آمریکا مساله اسرائیل و تضعیف قدرت ایران در جهت تامین بیشتر امنیت رژیم صهیونیستی اهمیت دارد، تا به این ترتیب خط مقاومت بتدریج از خاصیت اصلی خود خارج شود و مساله فلسطین به محاق برود و جمهوری اسلامی ایران دست از آرمان‌هایش بردارد، طبیعتا آنها در این افق مساله را نگاه می‌کنند، اما برای ما نگاه آنها اهمیت چندانی ندارد و اصول خود را برای اجرا در دستور کار داریم.

تکرار سناریوی تحریم

اقدامی که به نظر می‌رسد درحال حاضر رسانه‌ها در دستور کارشان دارند، بهره‌برداری حداکثری از مطالبی است که با بی‌توجهی نسبت به منافع ملی در برخی مناظرات مطرح شد. در رسانه‌های بیگانه از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند و آثارش را در مواضع برخی رسانه‌های بیگانه دیدیم که به شکلی عنوان کردند برخی از این مواضع مطرح شده به عنوان نقطه ضعف است. البته همان‌گونه که رهبری فرمودند مردم با حضور حداکثری خود این توهمات را بی‌اثر خواهند ساخت. موضوع بعدی که رسانه‌های غربی به دنبال آن بودند، حضور نداشتن مردم در پای صندوق‌های رای است که برای آن با القائاتی همچون بی‌اثر بودن رای و بزرگ‌نمایی مشکلات مردم، تلاش می‌کنند آنها را نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت کنند، البته همان‌گونه که رهبری فرمودند موضوع انتخابات بهانه است و آنها اصل نظام را هدف قرار داده‌اند.

دکتر علی خندق‌آبادی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها