بخت مدال‌آوری ایران در بازی‌های همبستگی کمتر شد

پشت پرده حذف کشتی پهلوانی در باکو

اتفاقی که نباید، برای ورزش ایران رخ ‌داد و کاروان ورزش ایران در آستانه حضور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی با یک خبر ناامیدکننده روبه‌رو شد؛ اتفاقی که بعد از اختلاف میان دو نهاد بین‌المللی ورزشی در نهایت سبب حذف رقابت‌های کشتی پهلوانی از برنامه بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در باکوی جمهوری آذربایجان شد. اینک مسئولان برگزاری این بازی‌ها به طور رسمی رقابت‌های کشتی پهلوانی را حذف کردند تا بخت کسب مدال‌ برای ورزش ایران در این رشته از بین برود. با این‌حال و به‌دور از تصمیمات بین‌المللی باید به بی‌توجهی و اختلافات داخلی اشاره کرد که مسبب اصلی این اتفاق ناخوشایند است.
کد خبر: ۱۰۲۱۴۲۳

نامه ‌های بی‌جواب مهرعلیزاده

روز اول آذر 95، محسن مهرعلیزاده رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در نامه‌ای خطاب به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به پیشینه فرهنگی کشتی پهلوانی، از تلاش اتحادیه جهانی کشتی در سال‌های گذشته برای زیر سلطه بردن این ورزش پرده برداشت. مهرعلیزاده، تأسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی به ریاست علیرضا حیدری را گامی انحرافی و طراحی‌شده از سوی بیگانگان دانست که سعی در جلوگیری از توسعه و شکوفایی فرهنگ اصیل ایرانی دارند. وی در نامه خود به یک موازی‌کاری در خصوص کشتی پهلوانی اشاره کرد و از آینده‌ای خبر داد که قطعا به‌نفع این رشته نخواهد نبود. طبق قوانین وضع‌شده، ریاست فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مادام‌العمر در اختیار ایرانیان است، اما این شرایط برای فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی وجود ندارد و ممکن است در انتخابات بعدی آن، فردی از یک کشور دیگر همچون روسیه رئیس شود.

علیرضا حیدری، رئیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی درباره این موضوع می‌گوید: این حرف‌ها و صحبت‌ها به‌هیچ‌وجه حرفه‌ای نیست. جودو هم برای ژاپن است. آیا رئیس فدراسیون جهانی جودو همیشه باید یک‌ ژاپنی باشد؟ یا مگر در فوتبال و کشتی و دیگر رشته‌ها از این جور حرف‌ها زده می‌شود؟در ورزش حرفه‌ای وسط کشیدن این‌گونه شرط‌ها و صحبت‌ها اصلا درست نیست. من تا چهار سال رئیس این فدراسیون هستم. اگر خوب کار کنم باز هم به من رای می‌دهند.

نامه دوم، سوم و ...

پس از آن که مهرعلیزاده واکنش سریع و خوبی از سوی وزیر ورزش دریافت نکرد، هفتم فروردین 96 نامه دیگری به سلطانی‌فر نوشت و یک بار دیگر شرایط حساس این موضوع را متذکر شد اما باز هم خبری نشد. بهرام افشارزاده، مشاور عالی در امور اجرایی این فدراسیون نیز دست به قلم شد و در آن به حذف رقابت‌های کشتی پهلوانی از بازی‌های کشورهای اسلامی اشاره کرد. وی در این نامه به مراودات جمهوری آذربایجان با اتحادیه جهانی کشتی پس از حذف این رشته اشاره کرده است.

آذربایجانی‌های میزبان بازی‌های همبستگی اعلام کردند، فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و همچنین فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی قادر به هماهنگی با یکدیگر نیستند و به همین دلیل کشتی پهلوانی از فهرست رشته‌های شرکت کننده در بازی‌ها حذف شد.

ردپای اتحادیه جهانی کشتی

یکی از نهادهایی که بیشترین سود را از این وضعیت می‌برد، اتحادیه جهانی کشتی است. در همین ارتباط تسنیم می‌نویسد: این فدراسیون علاقه‌مند است کشتی پهلوانی را زیرنظر خودش داشته باشد و برای رسیدن به این هدف نیز از هیچ تلاشی فروگذار نیست. مذاکره نناد لالوویچ رئیس این اتحادیه با آذربایجانی‌ها نقش مهمی در حذف کشتی پهلوانی داشته است و اینک این لابی می‌تواند به کشتی جمهوری آذربایجان در رویدادهای آینده کمک زیادی کند. در واقع مسئولان جمهوری آذربایجان یک امتیاز به اتحادیه جهانی دادند و در مقابل نیز یک امتیاز از آن در آینده خواهند گرفت؛ اقدامی که بهانه اصلی آن با سفر بی‌مورد خادم، رئیس فدراسیون به جمهوری آذربایجان صورت گرفت و بهانه لازم را دست آنها داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها