پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص شورای حل اختلاف، ضمانت و خلافی ملک ورثه‌ای و به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۴۲

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

آیا هر فرد عادی می‌تواند در شورای حل اختلاف وکالت کند؟

یکی از نواقص بارز در قانون شوراهای حل اختلاف ماده 20 قانون مذکور است که وکالت صدور رای .... از حکم مقرر در ماده فوق مستثنا و تابع این قانون است حال آن‌که با استثنا شدن وکالت در شورای حل اختلاف از مقررات آیین دادرسی مدنی و کیفری در خود قانون شورای حل اختلاف نیز مقرراتی برای وکالت در نظر گرفته نشده است و با توجه به خلاف اصل بودن مواد 31 به بعد قانون آیین دادرسی مدنی که وکالت در دادگاه‌ها رو صرفا مجاز برای اشخاص دارای پروانه وکالت دانسته به نظر اشخاص عادی هم می‌توانند در شوراها وکالت کنند. همان‌طور که به نظر اکثر حقوقدانان این امر با توجه به عدم صراحت در قانون اجرای احکام مدنی نیز وجود دارد و افراد عادی هم می‌توانند در مرحله اجرای حکم اعلام وکالت کنند، اما کمیسیون پاسخگویی به سوالات تشکیل شده در زمان تصویب قانون در نظریه‌ای خلاف قانون اخیرالذکر اعلام کرد. وکالت در شورا مانند وکالت در دادگاه و تابع مقررات آن است.

ضمانت یک شرکت که تسهیلات از بانک دریافت کرده است را کرده‌ام. این شرکت بدهی خود را پرداخت نمی‌کند. آیا می‌توانم علیه اعضای هیات مدیره دادخواست تنظیم کنم یا خیر و اگر بتوانم در صورتی که آن شرکت اعضای هیات مدیره را تغییر دهد علیه کدام‌یک از اعضای هیات مدیره (قدیم/جدید) می‌توانم دادخواست تنظیم کنم؟

چنانچه ضمانت شما تضامنی باشد (که اصولا نیز در خصوص اخذ تسهیلات از بانک‌ها به همین منوال است) بانک در صورت تخلف از مفاد قرارداد و تعهدنامه حق خواهد داشت از دو مرجع یکی اداره ثبت اسناد ودیگری از طریق دادگستری نسبت به وصول طلب خود اقدام کند. در صورتی که طلب خود را از شما وصول کردند؛ شما حق خواهید داشت به طرفیت شرکت که یک شخص حقوقی محسوب شده، طرح دعوی کرده و تغییر هیات‌مدیره باعث سلب حق شما نمی‌شود ونیازی به ذکر نام اعضا هیات مدیره در دادخواست خود ندارید. در صورت وجود توافقی بین شما با شرکت درخصوص نحوه پرداخت اقساط نیاز به ارائه توافق برای راهنمایی دارد.

ملک ورثه‌ای داشتیم که از طریق مزایده فروش رفت. در برگه کارشناس دادگستری ذکر شده بود که ملک دارای خلافی است (مگر نباید خلافی ملک را خریدار پرداخت کند؟) ولی می‌خواهند خلافی ملک را از سهم ورثه کم کنند نه خریدار، آیا این کار درست است؟ اگر خیر با گرفتن وکیل مشکل حل می‌شود؟

منظور از خلافی دقیقا چیست؟بدهی ملک با فروشنده است چون مربوط به زمان تصرف یا مالکیت است. اصولا املاکی که از طریق مزایده به فروش می‌رسد هزینه‌های جاری آن با ورثه‌ای که حاضر به فروش نبوده و شما که علیه آنها طرح دعوی فروش کرده‌اید، هست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها