انتخابات مرحله بسیار حساس در تغییر و تحول مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی بین افراد و گروه‌های معتقد به یک هویت و میهن مشترک و نامزدهای آماده برای خدمت به مردم است و نماد عقلانیت و درایت یک ملت برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های بلند خود از طریق مشارکت در روندهای مردم‌سالاری است.
کد خبر: ۱۰۰۸۹۱۵

انتخابات در ایران و میزان مشارکت مردمی یک نمونه در سطح منطقه و جهان محسوب می‌شود که مشروعیت قابل توجه نظام سیاسی کشور را به رخ جهانیان کشانده و آنان را وادار به تعظیم در مقابل اراده ملت ایران کرده است. نتیجه قطعی و فوری مشارکت حداکثری و گسترده مردم در انتخابات، تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی، ارتقای منزلت و پرستیژ بین‌المللی کشور، افزایش ضریب امنیت و مصونیت کشور در مقابل بیگانگان و تحکیم موقعیت والای ایران در افکار عمومی جهان را به دنبال دارد و نتیجه آن نقش تعیین‌کننده‌ای بر معادلات و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که غیر قابل انکار و چشم‌پوشی است.

دکتر حسن غفوری‌فرد که سابقه زیادی در عرصه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری کشور داشته و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است، مشارکت بالا در انتخابات را یکی از مطالبات همیشگی رهبر معظم انقلاب می‌داند و تاکید دارد که میزان مشارکت بالا می‌تواند نقش موثری در انتخاب فرد اصلح داشته باشد. وی در گفت‌وگو با ما در این زمینه نظرات خود را اعلام کرده که می‌خوانید.

انتخابات یکی از ستون‌های اصلی دموکراسی در هر کشوری است. با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات در کشور چه اولویت‌هایی باید مدنظر قرار گیرد؟

اقتدار نظام مردمی به حضور مردم است و هرچه سطح مشارکت بالاتر باشد، طبیعی است که اقتدار نظام در دنیا و دستگاه دیپلماسی جهان افزایش پیدا می‌کند. مساله دیگر این‌ که ما یک ملت فرهنگی در نظام انقلابی اسلامی هستیم، بنابراین رعایت اخلاق در تمام مراحل چه در قبل از انتخابات یا ایام تبلیغات باید صورت گیرد و تلاش شود که هر نامزدی تنها به بیان اهداف و برنامه‌های خود بپردازد و از تخریب دیگران جدا جلوگیری کند، لذا مساله اخلاق حتما در راس باید قرار بگیرد. کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند و در حد امکانات سیاسی کشور تعهد داده و مسئولیت بپذیرند، باید از دادن وعده‌هایی که اصلا عملی نیست یا جزو وظایف آنان محسوب نمی‌شود، بپرهیزند، چون این رفتار‌ها کاری خلاف قانون است. مباحث دیگر همچون تخریب دیگر نامزد‌ها از دیگر مسائل غیراخلاقی است که باید از آن اجتناب شود،‌ اتکا به نیروهای خارجی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و همه باید حول محور قانون به فعالیت بپردازند.

مفهوم رقابت سالم در تراز انقلاب اسلامی چه معنایی دارد؟

بهترین سوال همین است. انتخابات در کشور ما، با کشورهای غربی و کشورهای ماتریالیستی تفاوت دارد، چون تراز جمهوری اسلامی تراز اخلاق بر پایه دین اسلام است و پیامبر اسلام بزرگ‌ترین رسالت خود را رواج اخلاق در جامعه عنوان و فرمودند «تنها و تنها رسالت من تکمیل و تکامل مکارم و اخلاقیات است»، بنابراین انتخابات در جمهوری اسلامی باید یک رقابت دوستانه باشد و هر فرد فقط به بیان نقاط قوت خود اتکا کند تا مردم وقتی می‌خواهند رای دهند با توجه به شایسته‌سالاری‌های افراد دست به انتخاب بزنند و روابط، ضوابط و احزاب و گروه‌ها نقشی نداشته باشند. احزابی که می‌خواهند کاندیدا در هر انتخاباتی معرفی کنند باید توجه داشته باشند که جمهوری اسلامی ایران تنها نظام اسلامی شیعه در جهان است که جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان دارد، لذا باید کسانی به این عرصه وارد شوند که در تراز انقلاب باشند تا بتوان برای آنها تبلیغ کرد. تراز انتخابات در جمهوری اسلامی ایران اخلاق‌مداری و رعایت آن با توجه به مبانی ارزش اسلامی است، چون اخلاق مطابق سابقه تاریخی مردم و فرهنگ اسلامی حاکم بر مملکت حرف اول را می‌زند و همه می‌دانند که پایه انقلاب اسلامی در کشور تنها سیاسی نبود، بلکه انقلاب ایران یک انقلاب فرهنگی بود و مردم ما که انقلاب کردند مردمی فرهنگی بودند.

برای جلوگیری از دوقطبی شدن انتخابات پیش‌رو، احزاب و گروه‌ها چه مسئولیتی بر گردن دارند؟

دوقطبی شدن به این معنی است که طرفی برای تثبیت مقام خود، ارزش‌های انقلابی
40 ساله گذشته را زیر سوال ببرد. رهبر معظم انقلاب اخیرا با اشاره به پرهیز از دوقطبی شدن امر انتخابات هشدار دادند و این هشدار در حقیقت دستور انقلاب اسلامی است که هر فرد فقط به شایسته‌سالاری خود یا کاندیدای خود فکر کند. هم‌اکنون در کشور حدود 300 تا 400 حزب وجود دارد که لازم نیست همه آنها کاندیدای جداگانه داشته باشند، لذا احزاب می‌توانند با ائتلاف، تعداد کاندیداها را در حد معقول داشته و افرادی را معرفی کنند که واقعا فکر می‌کنند می‌توانند مملکت را اداره کنند.

طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور باید از رجال سیاسی و مذهبی مملکت باشد و معلوم است کسانی می‌توانند در سطح مملکت به عنوان شخص شاخص شناخته شده وارد عرصه انتخابات شوند که سابقه مدیریت ارشد نظام، مدیر و مدبر بودن را داشته باشند.

لذا اگر افراد و احزاب فکر می‌کنند کاندیدایی ندارند دلیلی ندارد که فرد یا افرادی را معرفی کنند که می‌دانند شورای نگهبان آنها را تائید نخواهد کرد، چون قانون اساسی حداکثر شرایط را معلوم کرده و شورای نگهبان را مسئول رسیدگی و معرفی کاندیداهای اصلح کرده است. لذا احزاب و گروه‌ها نباید تلاش کنند که رقابت خصمانه داشته باشند و بهتر است رقابت دوستانه را که در جهت ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد،
در پیش بگیرند.

به اهمیت میزان مشارکت بالا در انتخابات کشور اشاره داشتید. این معیار در داخل و در ابعاد بین‌المللی چگونه می‌تواند به ایجاد اقتدار برای جمهوری اسلامی ایران منجر شود؟

مشارکت بالا در انتخابات یکی از مطالبات همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده است، چون وقتی تمام کسانی که حق رای دارند در عرصه انتخابات حاضر شوند، به همان میزان احتمال خطر و فرصت‌طلبی دشمنان کاهش پیدا می‌کند. در عین حال میزان مشارکت بالا می‌تواند نقش موثری در انتخاب فرد اصلح داشته باشد، چون مسلما 40 میلیون نفر، بهتر از سه میلیون نفر انتخاب بهتری می‌کنند. امروز همه دم از دموکراسی می‌زنند و دموکراسی یعنی حکومت مردم، بنابراین هرچه مردم در میدان انتخاب مشارکت بیشتری داشته باشند دموکراسی از قدرت و عقبه بالاتری برخوردار است و دنیا این را محاسبه می‌کند که فرد منتخب از پشتیبانی اکثریت مردمی برخوردار است. اگر مشارکت بالا باشد حتی کشورهایی که با ما روابط خصمانه دارند، مجبورند آرای مردم را در پذیرش نظام قبول کنند، اما اگر مشارکت خدای نکرده کم باشد، آنان خواهند گفت مردم از انقلاب دلسرد شدند. البته مشکلات وجود دارد و همه آن را می‌دانند، ولی مساله انتخابات بالاتر است و در روز انتخابات آنچه مهم است نظام جمهوری اسلامی و اقتدار نظام است.

گفت‌و‌گو : فاطمه امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها