بسیاری از جوانب زندگی امروزه بشر با حضور دائمی فناوری‌های هوش مصنوعی آمیخته شده است. از دستیارهای صوتی اپل و آمازون گرفته تا فناوری‌های بنیادی‌تر مانند الگوریتم‌های رفتاری و خودروهای خودران، فقط چند نمونه از هزاران کاربرد روزمره هوش مصنوعی هستند. در ادامه با ده فناوری برتر هوش مصنوعی در دنیای امروز آشنا خواهید شد، اما ابتدا ببینیم هوش مصنوعی چیست و کارشناسان آینده آن را چگونه ترسیم می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۰۵۱۱۶
10 فناوری برتر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و رایانه‌های کوانتومی

جالب است بدانید با وجود پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی که تا کنون در حوزه هوش مصنوعی به دست آمده است، این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. بشر امروز در مرحله یادگیری ماشینی عصر دیجیتال به سر می‌برد و با انواع تکامل یافته هوش مصنوعی که در فیلم‌های علمی تخیلی به تصویر کشیده می‌شود، فاصله زیادی دارد. بسیاری از فناوری‌هایی که این روزها ادعا می‌شود بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده‌اند، فاقد سیستم هوش مصنوعی حقیقی هستند و فقط به نمایی محدود از این سیستم دسترسی دارند. سیستم‌های‌ هوش مصنوعی حقیقی، قادرند بدون وابستگی به الگوریتم‌های رفتاری از پیش تعیین شده، دست به یادگیری بزنند و آگاه‌تر شوند. این قبیل سیستم‌ها به مرور زمان هوشمندتر می‌شوند و دانش گسترده‌تری کسب می‌کنند.

اما از همان آغاز ظهور هوش مصنوعی همواره این فرضیه مطرح بوده است که هوشمندتر شدن پیوسته فناوری‌های هوشمند، تهدیدی جدی برای آینده بشر خواهد بود. حتی اگر بپذیریم هوش مصنوعی حقیقی، آینده‌ بشر را با تهدیدی جدی مواجه خواهد کرد، باز هم بعید است بتوانیم مانع تکامل این روند شویم. تاریخ ثابت کرده است ما انسان‌ها همیشه سعی داریم جنبه‌های مختلف زندگی روزمره‌مان را بهبود ببخشیم و فناوری دقیقا همان ابزار کمک‌کننده‌ای است که ما را به این هدف‌ می‌رساند. پیشرفت فناوری در قرن گذشته قابل مقایسه با هیچ دوره تاریخی نیست و صد سال آینده نیز به هموار کردن مسیر برای جهش‌های به مراتب انقلابی‌تر اختصاص یافته است. این جهش‌های انقلابی به مدد تکامل هوش مصنوعی میسر خواهد شد که خود در آینده نزدیک به واسطه راه‌اندازی رایانه‌های کوانتومی به پیشرفتی باورنکردنی می‌رسد.

دانشمندان علوم رایانه پیش‌بینی می‌کنند فناوری‌های هوش مصنوعی در پی راه‌اندازی رایانه‌های کوانتومی هوشمندتر و انسان‌گونه‌تر خواهند شد. رایانه‌های کوانتومی قادرند پیچیده‌ترین معماهای زندگی بشر را در زمینه‌‌های مختلف، از مسائل مربوط به محیط‌زیست گرفته تا ناشناخته‌های کیهانی، حل کنند. حتی زمانی فراخواهد رسید که این رایانه‌ها به مغز متفکر ماشین‌های ابرانسان تبدیل خواهند شد. رایانه‌های کوانتومی حتی قادرند پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های رمزنگاری کنونی را به دلیل قدرت پردازشی شگفت‌انگیزشان به سهولت رمزگشایی کنند. حال اگر رایانه‌های کوانتومی پیش از تقویت و مقاوم‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری کنونی به بهره‌برداری برسند، چه بر سر اطلاعات امنیتی دولت‌ها خواهد آمد؟

دانشمندان معتقدند مرزهای امنیتی دنیای دیجیتال، به محض راه‌اندازی نخستین نمونه‌ رایانه‌های کوانتومی، شکسته نخواهند شد. با این حال، تلاش‌ها برای مقاوم‌سازی الگوریتم‌های رمزنگاری کنونی ادامه دارد.

برترین فناوری‌های هوش مصنوعی در دنیای امروز

همان‌طور که گفته شد فناوری‌های هوش مصنوعی که امروزه با آنها سروکار داریم، در واقع نرم‌افزارهای پیشرفته یادگیری ماشینی هستند. الگوریتم‌های رفتاری این نرم‌افزارها قادرند خودشان را با سلیقه کاربرانشان مطابقت دهند. این فناوری‌ها با وجود کاربردهای فراوانی که دارند، به معنای واقعی کلمه هوشمندتر نمی‌شوند، بلکه فقط مهارت‌ها و قابلیت‌هایشان بر پایه ‌حجم انبوهی از داده‌ها تقویت می‌شود. در ادامه نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را می‌بینید که به زندگی روزمره بشر راه پیدا کرده‌اند.

سیری (Siri)

اگر از کاربران گوشی‌های آیفون باشید، حتما دستیار دیجیتال شبه‌هوشمند اپل را که سیری نام دارد، می‌شناسید. سیری یک برنامه رایانه‌ای است که از طریق فرمان‌های صوتی با کاربر ارتباط برقرار می‌کند و قادر است با بهره‌گیری از سیستم پردازش زبان طبیعی به فرمان‌های صوتی دریافتی پاسخ دهد. این دستیار شخصی از قابلیت‌های مختلفی نظیر جست‌وجوی اطلاعات، جهت‌یابی، اضافه کردن رویداد به تقویم، ارسال پیام و بسیاری کارکردهای دیگر برخوردار است. سیری برای این که بتواند هوشمندتر عمل کند و در تشخیص و فهم فرمان‌های صوتی کاربران توانمندتر شود، از فناوری یادگیری ماشینی بهره می‌برد.

تسلا (Tesla)

تسلا همواره در تلاش است خودروهای تولیدی این شرکت را به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مجهز کند‌. خودروهای هوشمند تسلا با وجود نقدهایی که گهگاه به آنها می‌شود، همیشه مورد تحسین کارشناسان خودرو بوده‌اند، اما محبوبیت این خودروها نه فقط به دلیل توجهات کارشناسان و رسانه‌ها، بلکه بیشتر به دلیل قابلیت‌های شگفت‌انگیزی است که در رانندگی خودکار و پیش‌بینی موقعیت دارد. خودروهای تسلا به واسطه برخورداری از امکان به روزرسانی بی‌سیم، پیوسته هوشمندتر می‌شوند. بسیاری از کارشناسان خودرو معتقدند تسلا به لحاظ ویژگی‌های فنی خودرویی فوق‌العاده عالی محسوب می‌شود و تا زمانی که یکی از این خودروها را امتحان نکنید، قطعا لذت بهره‌مندی از قابلیت‌های هوشمند تسلا را لمس نخواهید کرد.

اَلِکسا (Alexa)

الکسا، دستیار شخصی هوشمندی است که شرکت آمازون به دنیای فناوری عرضه کرد. این محصول انقلابی از هر نقطه‌ای از منزل که صدای کاربر را تشخیص دهد، قادر به اجرای فرمان‌های صوتی است و در حال حاضر فقط به دو زبان انگلیسی و آلمانی ارتباط برقرار می‌کند. ازجمله قابلیت‌های فراوان الکسا می‌توان به اینترنت‌گردی، خرید، زمان‌بندی قرار ملاقات‌ها، تنظیم زنگ هشدار، پخش موسیقی، ساخت فهرست وظایف روزانه و نیز ارائه اطلاعات هواشناسی و ترافیکی اشاره کرد. این دستیار پرکاربرد، حتی از قابلیت پایش و کنترل ابزارهای تعبیه شده در منازل هوشمند نیز برخوردار است. این قابلیت بویژه برای افرادی که محدودیت‌های حرکتی دارند، مزیتی استثنایی است.

کوگیتو (Cogito)

نرم‌افزار قدرتمند کوگیتو صدای مشتریانی را که برای مثال با واحد پشتیبانی یک شرکت تماس می‌گیرند، تجزیه و تحلیل می‌کند و براساس نتایج حاصل از این واکاوی، همزمان توصیه‌های رفتاری لازم را به کارمندان واحد پشتیبانی ارائه می‌دهد تا این افراد بتوانند ارتباط شایسته‌تری با مشتریان برقرار کنند. این توصیه‌های رفتاری موجب تقویت هوش‌هیجانی کارمندان و در نهایت، افزایش رضایت‌مندی مشتریان می‌شوند. کوگیتو بر پایه یادگیری ماشینی و علوم رفتاری ابداع شده است و در میلیون‌ها میلیون تماس تلفنی که روزانه با واحدهای پشتیبانی شرکت‌ها گرفته می‌شود، کاربرد دارد.

باکس‌اِوِر (Boxever)

سرویس باکس‌اور مبتنی بر رایانش ابری است و صنعت گردشگری جامعه هدف این سرویس محسوب می‌شود. باکس‌اور با بهره‌گیری از قابلیت یادگیری ماشینی، فرصتی استثنایی را برای آژانس‌های مسافرتی فراهم ‌کرده است تا ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری بتوانند ارتباط مؤثرتری با مشتریان برقرار کنند. آژانس‌های مسافرتی مانند بسیاری دیگر از کسب‌وکارها جامعه‌ هدف را بدرستی نمی‌شناسند و به همین دلیل در ارائه خدمات ضعیف عمل می‌کنند. این در حالی است که باکس‌اور با جمع‌آوری و تحلیل انبوه داده‌های رفتاری مشتریان در سراسر وب، به آژانس‌های مسافرتی کمک می‌کند تا پیشنهادهای سازگارتری با اهداف و سلیقه هر مشتری ارائه دهند.

جان پاول (John Paul)

جان پاول یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مسافرتی وی‌آی‌پی به مشتریان لوکس‌پسند است که دیوید آمسِلِم در سال 1386/ 2007 آن را تأسیس کرد. این شرکت از یک نرم‌افزار ویژه مدیریت ارتباط با مشتری برخوردار است که ارائه باکیفیت‌ترین خدمات مسافرتی را تضمین می‌کند. این نرم افزار قادر است با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای مشتریان را شناسایی کند و بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده، عالی‌ترین خدماتی را که متناسب با نیاز هر مشتری است ارائه دهد. این خدمات ویژه از طریق همکاری با مطرح‌ترین شرکت‌های جهان نظیر شرکت خدمات مالی ویزا، هواپیمایی ایرفرانس و اورنج ایر و گروه هتلداری بین‌المللی آکورهتلز ارائه می‌شوند.

نِتفلیکس (Netflix)

شرکت چندملیتی نتفلیکس در سال 1376/ 1997 در کالیفرنیای آمریکا آغاز به کار کرد. نتفلیکس با ردیابی فیلم‌های انتخابی کاربران و تجزیه و تحلیل واکنش‌های هر کاربر نسبت به فیلم‌هایی که تاکنون مشاهده کرده است، فیلم‌های دیگری را که پیش‌بینی می‌کند با علاقه‌مندی کاربر مطابقت دارند، پیشنهاد می‌دهد. نتفلیکس اکنون بیش از 86 میلیون مشترک دارد و هوش مصنوعی نرم‌افزار این شرکت به دلیل غنی‌تر شدن پیوسته داده‌ها بتدریج در حال هوشمندتر شدن است.

پاندورا (Pandora)

پاندورا یک سرویس پخش آهنگ است که از هوش مصنوعی در شناسایی علایق کاربران بهره می‌برد. این سرویس بر مبنای پروژه‌ای با عنوان ژنوم موسیقی پیش برده می‌شود. در این پروژه هر قطعه آهنگ را تحلیلگری کارآزموده از منظر حداکثر 450 ویژگی‌ موسیقایی بررسی می‌کند. این داده‌ها در اصل، هویت هر قطعه آهنگ را مشخص می‌کنند و نقش بسزایی در شناسایی علایق موسیقایی کاربران دارند. پاندورا در مجموع با تجزیه تحلیل بازخوردهای مثبت و منفی کاربران نسبت به آهنگ‌هایی که گوش می‌کنند، هر بار پیشنهادهای هوشمندانه‌تری را متناسب با سلیقه کاربران ارائه می‌دهد.

آمازون (amazon.com)

قطعا یکی از بارزترین موفقیت‌هایی که آمازون به واسطه بهره‌مندی از هوش مصنوعی کسب کرده، افزایش فروش محصول در وبگاه این شرکت است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی آمازون با گذشت زمان پیشرفته‌تر می‌شود تا این شرکت بتواند کالاهای مورد علاقه مشتریانش را دقیق‌تر از پیش شناسایی کند. آمازون حتی در تلاش است این دقت را به حدی برساند که کالاهای مورد نیاز مشتریان را حتی جلوتر از اقدام به خرید از وبگاه شرکت به نشانی‌شان پست کند. گرچه این هدف هنوز محقق نشده است، اما تحقق چنین چشم‌اندازی در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

نِست (Nest)

شرکت نست را گوگل در دی 1382/ ژانویه 2014 به مبلغ 2/3 میلیارد دلار (حدود 12هزار و 320 میلیارد تومان) خرید. نست، ترموستات خودآموزی است که در تنظیم خودکار دمای منازل کاربرد دارد و موجب مصرف بهینه انرژی می‌شود. این ترموستات هوشمند با تکیه بر الگوریتم‌های رفتاری قادر است نیازهای گرمایی و سرمایی ساکنان خانه را یاد بگیرد و دمای محیط را مطابق با نیازهای شخصی افراد مدیریت کند. این فناوری اکنون از طریق فرمان‌های صوتی توسط الکسا نیز قابل تنظیم است.

منبع: Forbes

مترجم: صدف دژآلود

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها