کشته شدن «کیم جونگ نام» برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی همچنان به صورت معما باقی مانده و به جای این‌که حل شود بیشتر بر تنش‌های بین سه کشور مالزی، کره‌شمالی و کره‌جنوبی دامن زده است. روزگذشته به دنبال طرح برخی اتهامات علیه مالزی درخصوص پرونده ترور برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در فرودگاه کوالالامپور، وزارت خارجه مالزی سفیر پیونگ‌یانگ را احضار کرد.
کد خبر: ۱۰۰۴۲۹۰

ساعاتی پس از انتشار اولین ویدئو از ترور کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی در فرودگاه مالزی توسط رسانه‌های این کشور، وزارت خارجه مالزی کانگ چول، سفیر پیونگ یانگ را احضار کرد. احضار سفیر کره‌شمالی به دلیل اتهاماتی است که وی اخیرا به دولت مالزی درباره نحوه تحقیقات درباره پرونده ترور کیم جونگ نام وارد کرده و تحقیقات این کشور را سیاسی توصیف کرده بود .

چندی پیش سفیر کره‌شمالی اعلام کرد دولت مالزی چیزی را پنهان می‌کند و این کشور برای جلب رضایت قدرت‌های خارجی تلاش می‌کند. سفیر کره‌شمالی در کوآلالامپور با انتقاد شدید از روند تحقیقات مالزی درباره قتل برادر ناتنی رهبر کشورش، آن را تحقیقاتی با انگیزه سیاسی توصیف کرد و خواستار تحقیقات مشترک شد. وزارت خارجه مالزی همچنین سفیر خود در کره‌شمالی را برای مشورت در این خصوص احضار کرد.

به نظر می‌رسد انتشار ویدئوی مذکور پاسخی از سوی مقامات مالزی به کره‌شمالی باشد و در این ویدئو عملیات ترور در فرودگاه کوالالامپور نشان داده شده است. در فیلم مذکور یک زن از پشت به مردی که گمان می‌رود برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی است حمله کرده و سرش را می‌گیرد و در همین حال دختر جوان دیگری بر روی صورت وی چیزی که گمان می‌رود سم باشد اسپری می‌کند. در بخش دیگر این ویدئو کیم جونگ نام دیده می‌شود که با نیروهای امنیتی در فرودگاه مشغول صحبت است. پلیس مالزی اعلام کرده کیم جونگ نام در آمبولانس و در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

در همین حال نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی دیروز تاکید کرد کشورش در تحقیقات بی‌طرف عمل خواهد کرد. او به خبرنگاران گفت: هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهیم کره‌شمالی را بد جلوه بدهیم. تنها هدفمان این است که تحقیقات بی‌طرفانه باشد. امیدواریم کره‌شمالی این مساله را درک کند که مالزی وظیفه دارد طبق قوانین عمل کند. در همین حال یک مقام رسمی مهاجرت اندونزی دیروز گفت سه نفر از چهار مرد کره‌شمالی مظنون به قتل «کیم جونگ نام» برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی به دبی در امارات متحده عربی رفته‌اند. مالزی یک روز پیش گفته بود چهار مرد کره‌شمالی مظنون به هدایت ترور کیم جونگ نام در شب حمله از مالزی گریخته و به اندونزی رفته‌اند.

مساله قتل برادر رهبر کره‌شمالی به دستاویزی برای تشدید تنش‌های بین دوکره نیز تبدیل شده است. منابع کره‌جنوبی پیونگ یانگ را عامل قتل این برادر معرفی می‌کنند. کره‌شمالی به طور رسمی در این باره موضعگیری نکرده اما با کالبد شکافی جسد در مالزی مخالفت کرده و خواستار بازگرداندن جنازه به پیونگ یانگ شده است. ارتش کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی کره‌شمالی درآماده‌باش کامل قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها