3 استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر سیلاب شدید هستند

هشدار وقوع سیل برای 8 استان

در حالی که استان خوزستان تازه از وضعیت گلی خلاصی نسبی یافته، دیروز خبر رسید هشت استان دیگر از امروز تا آخر هفته جاری درگیر سیلاب و تبعات آن خواهند بود.
کد خبر: ۱۰۰۱۳۰۸

به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که دیروز تیتر بیشتر روزنامه‌های کشور به قطع آب و برق و ارتباطات خوزستان و سفر وزیر نیرو و عذرخواهی وی اختصاص داشت، کمتر کسی متوجه بود که در سایر نقاط کشور هم نشانه‌های وضعیت ویژه در حال بروز است. مانند استان بوشهر که در اقدامی کم‌سابقه یا بی‌سابقه، از شنبه هفته جاری تعطیلی مدارس استان برای امروز دوشنبه ـ یعنی 48 ساعت جلوتر ـ اعلام شد. این امر در عین حال که از بروز یک چالش سراسری حکایت می‌کند، از افزایش آمادگی دستگاه‌های اجرایی کشور برای پیش‌بینی و مقابله با بلایای طبیعی خبر می‌دهد که خبر خوبی است.

سیل شدید از امروز در3 استان

در این زمینه، ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب شرکت مدیریت منابع آب ایران وقوع سیل برای هشت استان کشور از امروز (دوشنبه) تا جمعه هفته جاری پیش‌بینی کرده است.

به گزارش وزارت نیرو، ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب براساس پیش‌بینی بارش و جریان‌های سیل، وضعیت سه استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد را در خطر وقوع سیلاب شدید اعلام کرد. همچنین هرمزگان و خوزستان در معرض وقوع جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان در معرض خطر احتمالی وقوع سیلاب تشخیص داده شده است.براساس اعلام اداره‌های هواشناسی استان‌ها و مراجع بین‌المللی پیش‌بینی جهانی هواشناسی و همچنین پیش‌بینی مدل‌های بارش و روان‌آب‌ها، چشمه‌های باران‌زا و توده‌های جوی از صبح امروز (دوشنبه) تا جمعه (29 بهمن ماه) در سطح کشور تداوم داشته و موجب بارش قابل توجه خواهد شد.

بر پایه این گزارش، از روز دوشنبه تا جمعه این هفته بارش‌هایی (به طور عمده بالای صد تا 200 میلی‌متر) در ایستگاه‌های مبنای برخی استان‌ها پیش‌بینی می‌شود؛ بر این اساس استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با اولویت نخست در معرض خطر وقوع سیلاب شدید، استان‌های هرمزگان و خوزستان با اولویت دوم در معرض وقوع رخداد سیلاب و استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و گیلان با اولویت سوم در معرض خطر احتمالی وقوع سیلاب طبقه‌بندی شد.

«زهره و مند» در معرض سیلاب

این گزارش می‌افزاید: همچنین مهم‌ترین رودخانه‌های در معرض وقوع سیلاب در جنوب کشور و ازجمله رودخانه «زهره و مند» است.

با مقایسه در ایستگاه شاخص «امامزاده جعفر» درخصوص بارندگی، دِبی متوسط روزانه این رودخانه هزار مترمکعب بر ثانیه است که دِبی لحظه‌ای معادل آن در بعضی از نقاط رودخانه به بالاتر از 2000 مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.

براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود سیلاب لحظه‌ای در بعضی از مقاطع در رودخانه زهره، به بیش از 2000 مترمکعب بر ثانیه برسد که در این زمینه براساس اطلاعات شرکت آب و نیرو سد «چم شیر» تا حدود 2800 مترمکعب بر ثانیه، امکان عبور سیلاب در مقطع سد و در مقطع بند انحرافی چم شیر 1800 مترمکعب بر ثانیه را دارد که بر اثر بروز سیلاب بالاتر از این اعداد احتمال خسارت وجود دارد که لازم است اقدام‌های مراقبتی برای کاهش خسارات انجام شود.

سدهای مهم در مدار بهره‌برداری در معرض ورود سیلاب شامل سدهای «سلمان فارسی»،‌ «چشمه عاشق» در استان فارس، «رئیسعلی دلواری» در استان بوشهر و «شمیل و نیان» در استان هرمزگان است.

تصمیمات اضطراری در برخی استان ها

بر پایه این گزارش، با تصمیم ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب مقرر شد به ستاد مدیریت بحران استان‌ها اعلام شود تا بسرعت جلسات کمیته‌های مدیریت بحران را برگزار و اقداماتی چون اطلاع‌رسانی به حاشیه‌نشینان رودخانه‌ها و مجاری تخلیه سیلاب، رفع انسداد و گلوگاه‌های موضعی در مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لایروبی مجاری شهری در جهت افزایش ظرفیت آبگذری مسیل‌های داخل شهر، ترمیم سیل‌بندها و مراقبت از تاسیسات و بویژه تاسیسات آبی در معرض سیلاب، خارج کردن ماشین‌آلات داخل بستر رودخانه‌ها و آمادگی به کار برای مقابله با سیلاب و ایجاد دیواره‌های حفاظتی توسط دستگاه‌های متولی در مناطق مسکونی سیل گیر را که از نظر ارتفاعی پایین‌تر از تراز سطح زمین هستند، در دستور کار قرار دهند.

درخواست جلسه اضطراری هیأت دولت در خوزستان

نمایندگان استان خوزستان و بیش از 50 نماینده دیگر در بیانیه‌ای از دولت خواستند جلسه اضطراری هیأت دولت را در استان خوزستان تشکیل دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این بیانیه آمده است: «بیش از یک دهه است که ریزگردها زندگی مردم در 23 استان کشور بویژه استان خوزستان را مختل کرده‌ است و در روزهای اخیر شاهد بودیم که کلیه خدمات ازجمله آب، برق و تلفن همراه برای ساعت‌های طولانی قطع بود و همه مردم استان خوزستان را به ستوه آورد.»

این بیانیه افزود: پدیده ریزگرد پیامد سیاست‌های غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه‌ها و ساخت سدهای فراوان روی رودخانه‌های استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است و حوادث و اتفاقات دیروز استان خوزستان تمام پروازها و تولید نفت را تا میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار داد و ثروت ملی و امنیت کشور از طریق نابسامانی‌های پیش آمده در خوزستان بشدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

همچنین در این بیانیه آمده است: نمایندگان استان خوزستان و بیش از 50 نفر از نمایندگان خواستار جلسه فوری و اضطراری هیأت دولت در استان خوزستان هستند تا بعد از 13 سال اقدام اساسی در این خصوص انجام شود و صرفاً به عذرخواهی و تصویب اعتبارات صوری اکتفا نکرده و مردم استان خوزستان را به شکلی ویژه‌ دریابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها