یاکوزای جـهانی

چه کسی فکرش را می‌کرد یک تکه زمین خالی این همه درام با خودش به همراه داشته باشد؟ این تکه زمین بی‌استفاده تنها چیزی است که سد راه یک پروژه بزرگ در توکیو شده است، در نتیجه کم‌کم توجه جنایتکارهای زیرزمینی ژاپن به آن جلب شده و سرنوشت دو مرد برای همیشه دستخوش تغییر می‌شود! شاید زمینی که از آن صحبت می‌کنیم کوچک باشد، ولی Yakuza 0 یک بازی «دنیای باز» گسترده است که چنان سرگرمی‌ای برایتان به ارمغان می‌آورد که سال‌هاست تجربه نکرده‌اید!
کد خبر: ۹۹۶۲۱۹
یاکوزای جـهانی

بازی تلاش کرده تعداد زیادی محتوا را در دل خود جای دهد و آنها را با یکدیگر ترکیب کند و تقریبا همیشه در انجام این کار موفق عمل کرده است تا راه عجیب خودش را شکل دهد. سری بازی‌های یاکوزا قبل از این هم موفق شده بود طرفداران خاصی برای خود در بازارهای غربی دست و پا کند، ولی هیچ‌گاه به‌صورت جدی نتوانست وارد بازار اصلی و رقابت واقعی شود. اگر قرار به برقراری عدالت در دنیا باشد، Yakuza 0 می‌تواند حق مجموعه‌ یاکوزا را در بازار بین‌الملل بگیرد.

بازگشت به گذشته

بازی Yakuza 0 برای طرفداران مجموعه است، اما برای بازیکنانی که نسبت به این مجموعه کنجکاو بودند، ولی به هر دلیل هیچ‌وقت سراغ آن نرفتند نیز می‌تواند نقطه‌ شروعی مناسب باشد. داستان بازی پیش‌زمینه‌ای برای کل مجموعه به شمار می‌رود و در سال 1988 جریان دارد. شخصیت‌های اصلی بازی چهره‌های شناخته شده‌ مجموعه یعنی کازوما کی‌‌ریو و گورو ماجیما هستند و می‌توانیم سال‌های جوانی آنها را در یک بازآفرینی خیالی‌ از شهرهای توکیو و اوزاکا ببینیم. بجز تعدادی از صحنه‌هایی که برای طرفداران قدیمی این مجموعه طراحی شده‌، نیازی نیست حتما تمام عناوین قبلی را تجربه کرده باشید تا بتوانید از بازی
Yakuza 0 لذت ببرید. ابتدا فکر می‌کردیم مثل تماشای یک سریال از وسط فصل‌های میانی به نظر برسد، ولی خوشبختانه این طور نبود!

در قسمت داستانی بازی، شما هدایت هر دو شخصیت را به عهده خواهید گرفت و تکنیک روایی بازی برای انجام این کار تغییر هر چند فصل یک بار زاویه‌ دید اتفاقات بین شخصیت‌هاست. تجربه کردن اتفاقات از دو زاویه‌ مختلف لذت‌بخش بوده و خیلی جالب است که کی‌ریو را ببینیم که دور و بر سندیکای مجرم Tojo می‌پلکد و از آن طرف هم تلاش می‌کند حس افتخار شخصی‌ خود را حفظ کند. از سویی دیگر نیز دنبال فهمیدن این است که ماجیما چقدر دیگر باید تحقیرها را تحمل کند تا از روی ناچاری خودش را کنار بکشد.

در Yakuza 0 خبری از آن سناریوی نجات دنیای غربی پسند نیست و در عوض خلافکارها را در لباس‌های رسمی شیک بر بالای کوهی از اسکناس مشاهده خواهید کرد، ولی طراحان روایت بازی به زیبایی کاری کرده‌‎اند که بی‌صبرانه در انتظار کات‌سین‌های باکیفیت بازی و پیشبرد داستان باشید. شخصیت‌پردازی کاراکترها بسیار قدرتمند بوده و با صداپیشگی عالی و انیمیشن‌های زیبا شما را به دنبال کردن روند داستان ترغیب می‌کند، اما لازم به ذکر است تمام صداپیشگی بازی به زبان ژاپنی است پس خود را برای خواندن زیرنویس آماده کنید!

جهان‌باز به سبک ژاپنی

برخلاف بسیاری از بازی‌های دنیای باز معاصر، در Yakuza 0 خبری از رانندگی نیست! در عوض شما خیابان‌های توکیو و اوزاکا را پیاده خواهید پیمود. بخش داستانی بازی همه چیز را خیلی مناسب و سر راست به شما ارائه می‌کند، ولی فعالیت‌های جانبی جایی است که فضا و اتمسفر بازی را می‌تواند گرفتار تکرار کند.

گشتن در محله‌ها، دنبال کردن رازهای مخفی و دل دادن به ماموریت‌های جانبی اغلب عجیب شما را سرگرم می‌کند مثلا می‌توانید خود را به جای یک تهیه‌کننده‌ تلویزیونی جا بزنید یا یک قلدر شلوار دزد را دنبال کنید یا به یک شرکت دارویی کمک کنید تا محصولات تجربی‌شان را تست کنند. به لطف مقیاس بزرگ بازی، این احساس به شما دست نمی‌دهد که در حال تماشای کلی ساختمان‌های کپی پِیست شده از دیگر نقاط شهر هستید، زیرا رستوران‌ها و مغازه‌هایی که می‌توانید با آنها تعامل کنید یا مینی‌گیم‌هایی که در هر گوشه انتظار شما را می‌کشند اجازه‌ این کار را نمی‌دهند.

قدم زدن‌های شما اکثرا با درگیری‌های اتفاقی همراه می‌شود که بخش زیادی از بازی یعنی مبارزات اکشن آرکید را به تصویر می‌کشد. همچنین مبارزات بخشی از گیم‌پلی است که می‌توانید به عمق Yakuza 0 پی برده و ببینید چه توجهی به آن شده است. هر دو کاراکتر چند سبک مبارزه متفاوت دارند که حین نبرد می‌توانید آنها را تغییر دهید و دریافتن این‌که در حال حاضر کدام سبک مبارزه بیشتر به کارتان می‌آید بخشی از چالش گیم‌پلی به شمار می‌رود. البته تصمیم‌گیری شما به محیط اطراف‌تان نیز بستگی دارد، مثلا اگر اشیایی نزدیک‌تان است که می‌توانند در مبارزه مفید باشند، بهتر است سبکی را انتخاب کنید که به شما اجازه‌ برداشتن و استفاده از اشیا علیه دشمنان را می‌دهد. همچنین کاراکتر ماجیما سبکی بسیار خشن برای مبارزه دارد که از نظر میزان پیچیدگی و تعداد کمبوها می‌تواند او را به یکی از شخصیت‌های مورتال کامبت تبدیل کند!

مبارزات ابتدایی بازی را می‌توانید با سرسری زدن دکمه‌ها پشت سر بگذارید، ولی اگر می‌خواهید کارتان در مبارزات انتهای داستان راحت‌تر باشد، بهتر است روی کارآمد فشردن دکمه‌های مبارزه دقت کنید. شما می‌توانید پول‌هایی را که درمی‌آورید خرج ارتقای درخت توانایی کاراکترها در سبک‌های مختلف مبارزه کرده و به حرکات و فنون جدیدی دست یابید. ضمن این‌که تعدادی از مکانیک‌های جزئی‌تر گیم‌پلی که شاید گمان کنید جایشان در بازی خالی است، توسط سیستم ارتقا و آپگرید در دسترس قرار می‌گیرد.

حرف پایانی

Yakuza 0 به نوعی آن حس دل نکندن از یک بازی را که سال‌ها پیش با کنسول PS1 تجربه ‌کردیم، برای‌تان تداعی خواهد کرد. بازی مملو از مینی‌گیم‌های منحصر به فرد یا نوستالژی است که هر وقت از گیم‌پلی اصلی بازی کمی زده شدید می‌توانید سراغ آنها بروید.

شما می‌توانید ساعت‌ها را به دارت یا بیلیارد بازی کردن در دنیای یاکوزا بگذرانید. Yakuza 0 نمونه‌ خوبی از یک چرخه‌ مثبت در گیم‌پلی است. هرچه بهتر بازی کنید و بیشتر به فکر پیشرفت باشید، بازی شرایط رشد و رسیدن به این هدف را برای‌تان هموارتر می‌کند و هنوز هم محتوای کافی برای سرگرم کردن شما دارد.

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها