5 نمایش با موضوع دفاع مقدس و 10 نمایش با محور سبک زندگی به روی صحنه می‌رود

مقاومت و سبک زندگی روی صحنه تئاتر فجر

درحالی که سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر تور استانی خود را به پایان می‌رساند، تهران از اول بهمن میزبان بخش‌های اصلی این جشنواره است که به گفته مسئولان در این دوره توجه ویژه‌ای به نمایش‌های مذهبی، آیینی و سنتی، مقاومت و دفاع مقدس و سبک زندگی داشته است.
کد خبر: ۹۹۰۴۴۴

به گزارش جام‌جم، صبح دیروز دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر به میان خبرنگاران آمد تا به تشریح بخش‌های اصلی این جشنواره بپردازد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

سعید اسدی پیش از ارائه آمار آثار بخش‌های گوناگون این جشنواره، به کلید خوردن جشنواره تئاتر فجر با برگزاری زودهنگام بخش‌های مختلف بویژه بخش استانی اشاره کرد و افزود: به سیاق سال گذشته جشنواره امسال نیز از فصل پاییز و با برگزاری بخش‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی، همایش هنرمندان استان‌ها و جشنواره‌های فجر استانی آغاز شد.

او با اشاره به محورهای این دوره از جشنواره که پیش‌تر در فراخوان اعلام شده بود، از توجه به نمایش‌های مذهبی، آیینی سنتی، مقاومت و دفاع مقدس، مسئولیت اجتماعی، ادبیات کهن و... به عنوان مهم‌ترین رویکردهای این دوره از جشنواره نام برد و بیان کرد: آثاری که در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شوند، گفتمان‌های انقلاب همچون مخالفت با خشونت و تروریسم، توجه به عدالت اجتماعی و... را مورد توجه قرار می‌دهند.

اسدی همچنین به طبقه‌بندی موضوعی نمایش‌های این دوره جشنواره پرداخت و گفت: در این دوره پنج نمایش دفاع مقدسی، شش نمایش آئینی و سنتی، ده نمایش با موضوع سبک زندگی، ده اثر با موضوع جوانان، پنج اثر با موضوع معضلات شهر و شهروندی، هفت نمایش با توجه به ادبیات کهن و... به روی صحنه می‌رود.

همچنین امسال به پویش‌هایی چون بحران آب و تعامل با انجمن نابینایان و ناشنوایان، حمایت از تولیدات داخلی و... توجه شده است و حتی نمایشی از سوی هنرمندان توانبخش سندروم داون برگزار خواهد شد.

130 نمایش بر صحنه تئاتر فجر

به گفته سعید اسدی، در این دوره از جشنواره 130 نمایش به روی صحنه می‌رود که از این میان 111 نمایش داخلی و 19 اثر از کشورهای دیگر است. او با اشاره به اجرای آثاری از کشورهای عراق، ترکیه، اسپانیا، لهستان، فرانسه، سوئیس، یونان و... در این دوره از جشنواره، عنوان کرد: 79 نمایش در بخش صحنه‌ای و 32 نمایش در بخش تئاتر محیطی و تعاملی اجرا می‌شود. او با بیان این‌که از میان آثار داخلی، 62 اثر از تهران و 49 اثر از دیگر شهرها در این دوره جشنواره حضور دارد، ادامه داد: خراسان رضوی با هفت نمایش، بیشترین آثار را در این دوره از جشنواره دارد.

دبیر جشنواره تئاتر فجر میانگین سنی کارگردان‌های حاضر در این جشنواره را 36 سال خواند و اظهار کرد: جوان‌ترین کارگردان حاضر در جشنواره 21 سال و مسن‌ترین آنها 71 سال دارند.

اسدی همچنین از افزایش حضور بانوان هنرمند در این دوره از جشنواره ابراز خرسندی کرد و افزود: حتی در بخش محیطی هم حضور بانوان در قیاس با دوره‌های گذشته پررنگ‌تر است.

اسدی همچنین به همکاری ده تماشاخانه خصوصی در این دوره از جشنواره اشاره کرد که برگزاری تعدادی از کارگاه‌های آموزشی جشنواره و اجرای آثار پنج استان که «بعلاوه تئاتر» نام دارد، اختصاص دارند.

پیشنهاد تئاتر ایران برای جهان

بخش بین‌المللی تئاتر فجر همواره محل مناقشه بوده است. بسیاری در دوره‌های گذشته این بخش را اضافی و بی‌ثمر می‌نامیدند که تنها بار مالی بر دوش جشنواره اضافه می‌کند، اما دبیر جشنواره سی‌وپنجم با اشاره به رویکرد دبیرخانه جشنواره در انتخاب آثار این بخش، در پاسخ به این انتقاد گفت: انتخاب آثار خارجی در تئاتر بسیار دشوار است، چون باید با فرهنگ ما تطابق داشته باشد. با وجود این، معرفی شیوه‌های اجرای تئاتر مهم‌ترین رویکرد ماست. افزون بر این کسانی را دعوت کنیم که توانایی معرفی تئاتر ایران را در کشورهای دیگر داشته باشند. اعتقاد من این است که تئاتر ایران برای جهان پیشنهاد دارد و باید در این جهت فرصت‌سازی کرد که یکی از این فرصت‌ها جشنواره تئاتر فجر است.

او در ادامه از برخی بی‌عدالتی‌ها در عرصه بین‌الملل گلایه کرد و افزود: متاسفانه کشور آمریکا با صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند، مشکل‌تراشی می‌کند که موضوع ما را برای دعوت از مهمانان خارجی با مشکل روبه‌رو کرده است. سال گذشته با این مساله‌ کمتر چالش داشتیم، اما امسال مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد و برای سفر برخی از گروه‌های تئاتری به ایران نتوانستیم دعوت لازم را انجام دهیم.

همچنین پیمان شریعتی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره از حضور یوجینیو باربا، هنرمند سرشناس تئاتر جهان خبر داد و گفت: جشنواره امسال در بازه زمانی 12 تا 22 بهمن نیز برگزار می‌شود و باربا در این مقطع در ایران خواهد بود و پنج اجرا دارد و در کنار آن نیز مستر کلاس و کارگاه‌هایی برای وی پیش‌بینی شده است.

تداخل با جشنواره فیلم

در بخش دیگری از این نشست، پیمان شریعتی با اشاره به این‌که بخش اصلی جشنواره به صورت رسمی تا روز 12 بهمن ادامه خواهد داشت، گفت: از 12 تا 22 بهمن بخش دیگر و درواقع ادامه جشنواره را خواهیم داشت که آن هم به حضور گروه یوجینو باربا در ایران مربوط می‌شود. او به همراه گروه خود روز 12 بهمن به ایران می‌آید و در کنار پنج اجرای عمومی، کارگاه‌های مختلفی را برگزار خواهد کرد.

با این تفاسیر نمایش‌های بین‌الملل جشنواره تئاتر با جشنواره فیلم فجر تداخل خواهد داشت که اسدی دراین باره گفت: از آنجاکه مهمانان ما در بخش بین‌الملل، هنرمندان خارجی هستند، نمی‌توانستیم زمان حضور آنان را تغییر بدهیم، چون آنها از مدت‌ها قبل برای فعالیت‌هایشان برنامه‌ریزی می‌کنند.

شریعتی هم جشنواره سی‌وپنجم تئاتر فجر را به لحاظ مهمان یکی از مهم‌ترین دوره‌های این جشنواره خواند و افزود: امسال حدود 2000 مهمان از شهرهای مختلف داریم که به تهران سفر می‌کنند و قطعا سرویس‌دهی به آنها در اولویت جشنواره است. ضمن این‌که حدود 20 گروه نمایشی خارجی هم با تعداد نفرات مختلف به ایران می‌آیند که مثلا گروه لهستان 40 نفر هستند و تمام آنها مشکلات عدیده‌ای را به لحاظ ورود در ایران دارند.

داوران صحنه سی‌وپنجم

به گفته سعید اسدی در این دوره از جشنواره چهار گروه مختلف، داوری آثار چهار بخش را به‌عهده دارند. مسابقه جوان با داوری محمد امیر یاراحمدی، شهرام زرگر و آرش دادگر برگزار می‌شود. آثار بخش مسابقه مرور تئاتر ایران نیز توسط گروهی مرکب از رضا حداد، سهراب سلیمی، حسین مسافرآستانه، رضا مهدی‌زاده و نادر برهانی مرند داوری می‌شوند. داوری آثار بخش مسابقه بین‌الملل نیز توسط گروهی مرکب از تئودور استریتو از یونان، ناتاشا ونت استند از هلند، گئو سئوک از کره جنوبی و فرهاد مهندس‌پور و مسعود دلخواه انجام می‌شود.

در بخش نمایش‌های تعاملی و محیطی نیز گروهی مرکب از حسین عاطفی، محمدحسین ناصربخت، شهرام کرمی، آزاده گنجه و عقیل تقی‌زاده، آثار را ارزیابی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها