فرانسه یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپای غربی و اتحادیه اروپاست. جمعیت فرانسه در حال عبور از مرز 67 میلیون نفر است که با این رقم، در رتبه دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. اسلام در فرانسه پس از مسیحیت، دومین دینی است که پیروان بسیار دارد و بنابرآمارهای رسمی، 10 درصد جمعیت این کشور، مسلمان هستند. حدود یک‌چهارم از جمعیت شهر مارسی را مسلمانان تشکیل می‌دهند. بیشتر مسلمانان از مهاجران قدیمی هستند و حدود 100 هزار نفر هم تغییر مذهب داده و دین اسلام را پذیرفته‌اند.
کد خبر: ۹۸۶۵۲۲

اولین نشانه‌های اسلام : نشانه‌های حضور اسلام در فرانسه به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. اغلب مسلمانان فرانسه از کشورهایی همچون الجزایر، مراکش و تونس هستند و البته در سده اخیر، موج بزرگی از مهاجرت مغربی‌ها پس از جنگ جهانی اول و دوم به فرانسه صورت پذیرفته و مسجد بزرگ پاریس در سال 1926 میلادی به افتخار مسلمانانی ساخته شد که در جنگ جهانی اول، جانشان را از دست دادند.

خواهان صلح و آرامش: بنابر تحقیقات مشخص شده است که مسلمانان فرانسه، بیش از کشورهای دیگر غربی نسبت به کشورشان احساس تعلق و پیوستگی می‌کنند. در واقع، مسلمانان فرانسه نسبت به دیگر شهروندان این کشور که مذاهب و اعتقادات دیگری دارند، رفتار و احساسی مثبت دارند. آنها طالب دوستی با دیگر مردمان این کشور هستند. اکثر مسلمانان از رفتارهای خشونت‌آمیز ابراز نفرت می‌کنند و خواهان زندگی در صلح و آرامش هستند. به طور مثال، پس از حملات تروریستی در مجله شارلی ابدو، مسلمانان فرانسه در مسجد بزرگ پاریس تجمع و تاکید کردند که آنها هرگز به دنبال رفتار خشونت‌آمیز نیستند و آرامش می‌خواهند و از اعمال تروریستی تکفیری‌ها اعلام انزجار کردند.

آموزش مذهب در مدارس خصوصی: از آنجا که مدارس دولتی در فرانسه باید سکولار باشند، به دلیل قانون مصوب جدایی دین از سیاست سال 1905، دروس هیچ مذهبی در مدارس این کشور آموزش داده نمی‌شود. بنابراین مسلمانان، فرزندان خود را به مدارس خصوصی و ویژه مسلمانان می‌فرستند. البته تعداد محدودی از این مدارس وجود دارد که بسیار پر هزینه هستند، اما مسلمانان به هر ترتیبی شده، فرزندان خود را تحت آموزش تعالیم اسلامی قرار می‌دهند. آنها به این ترتیب تلاش می‌کنند، فرزندانشان با دین اسلام آشنایی کامل پیدا کرده و از دستورهای آن پیروی کنند.

مکان‌هایی برای عبادت : در فرانسه، مردمان هیچ مذهبی اجازه ندارند در اماکن عمومی به انجام فرایض دینی بپردازند. البته مسلمانان بیش از هر کس دیگر در این خصوص تحت فشار هستند. با این حال، آنها هر کجا که بتوانند، مراسم نماز جماعت خود را به جا می‌آورند و روزهای ماه رمضان، روزه می‌گیرند و هنگام افطار دور هم جمع می‌شوند و کنار هم غذا می‌خورند. از طرفی، دو سازمان اصلی و معروف انجمن فرانسوی مسلمانان و بنیاد مسلمانان فرانسه و حدود 2125 مکان عبادت مسلمانان در کل فرانسه وجود دارد که مسلمانان می‌توانند مراسم عبادی خود را آنجا برگزار کنند.

دغدغه زنان مسلمان : مسلمانان زن فرانسوی برای داشتن حجاب بسیار در مضیقه هستند. دولت فرانسه از سال 1989، نسبت به این مقوله، بحث‌های طولانی راه انداخته است. برخی معتقدند، مسلمانان نباید حجاب داشته باشند، زیرا این کار نوعی به‌کارگیری نشانه‌های مذهبی است که در فرانسه و بویژه مدارس ممنوع است. به همین دلیل دختران و زنانی که محصل یا کارمند هستند و می‌خواهند دستورهای دین خود را اجرا کنند، با مشکل مواجه‌اند. برخی دانشجویان برای مقابله با این اقدام دولت، روزی به نام «روز حجاب مبارک» برگزار کردند تا اعتراض خود را به گوش دولت برسانند.

منبع: theguardian.com

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها