جوانان خوب بسکتبال آسیا، 4روز گرد هم جمع می شوند تا تعدادی از ستارگان بسکتبال جهان را از نزدیک ببینند. در میان این جوانان 3جوان ایرانی حضور دارند که برای دومین سال پی در پی نمایندگان بسکتبال ایران در سطح فرامرزی بسکتبال به شمار می روند.
کد خبر: ۹۸۶۴۶

سال گذشته جابر روزبهانی ، اوشین ساهاکیان و علی باهران روانه طرح بسکتبال بدون مرز شده بودند و این بار میلاد مزرعه به اتفاق نیما بخشی و محمدرضا ابراهیمی نیا مسافران شانگهای چین هستند. در سفر 4روزه سفیران جوان بسکتبال ایران هیچ گونه رقابتی نیست بلکه نمایش استعدادها است.
هم سخن شدن با ستارگان بسکتبال جهان فرصتی است تا بر تجربیات این جوانان افزوده شود. بسکتبال بدون مرز توسط اتحادیه ملی بسکتبال (NBA) و فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) با همکاری فدراسیون ها برگزار می شود.
براساس این طرح بازیکنان جوان و مستعد زیر 19سال کشورهای آسیایی در کمپ 4روزه شانگهای چین حضور می یابند و زیر نظر برترین های بسکتبال FIBAو NBAتمرین می کنند. اصول طرح بسکتبال بدون مرز براساس تجارب ، توانایی ها و تعهد افراد به این رشته ورزشی پایه گذاری شده است.
این برای دومین بار پی در پی است که طرح فرامرزی آسیا در شانگهای چین برگزار می شود. نحوه انتخاب بازیکنان به این ترتیب است که نمایندگان این طرح در رقابت های جوانان حضور می یابند و استعدادها را شناسایی کرده و به طرح بدون مرز فرامی خوانند.
محمدرضا مشحون مدیر تیمهای ملی بسکتبال در این باره می گوید: «سال گذشته پس از قهرمانی تیم بسکتبال جوانان ایران در آسیا 4نفر از تیم کشورمان به طرح بسکتبال بدون مرز فراخوانده شوند که در این بین به دلیل مشکلات گذرنامه ای اصغر کاردوست این بازیکن به چین نرفت. اما ساهاکیان ، روزبهانی و باهران را فرستادیم.»
مشحون راجع به نفرات مدیدی که به شانگهای خواهند رفت می گوید: «میلاد مزرعه و محمدرضا ابراهیمی نیا توسط نمایندگان این طرح که در محل رقابت های جوانان غرب آسیا در یمن حضور داشتند برگزیده شدند، اما نیما بخشی با اصرار ما به چین می رود.»
محمدرضا مشحون حضور جوانان ایرانی را در طرح بسکتبال بدون مرز مغتنم می شمارد: «فرصت خیلی خوبی است. جوانان صاحب انگیزه می شوند و زیر نظر بهترین مربیان و بازیکنان دنیا آموزش می بینند. این امر باعث می شود تا بازیکنان این رده سنی در دوره های آتی با دلگرمی بیشتر کار کنند.»
3جوان ایرانی از روز 17خرداد ماه با جوانان 14کشور ملاقات خواهند کرد. کشورهای سنگاپور، چین تایپه ، اردن ، هنگ کنگ ، هندوستان ، عراق ، ژاپن ، قزاقستان ، کره جنوبی ، قرقیزستان ، لبنان و مالزی به همراه چین میزبان این رویداد تماشایی ، هرکدام 3تا چهار نفر در این گردهمایی بزرگ نماینده دارند، اما سهم چینی ها با 14نفر بیشتر از سایر کشورها است.
علی باهران یکی از بازیکنان ایرانی که دوره قبل در کمپ 4روزه طرح بسکتبال بدون مرز حضور داشت می گوید: «آنجا همه چیز عالی است . برای هر کاری برنامه ریزی شده از فرودگاه تا محل کمپ تشریفات لازم انجام می شود و در کمپ به بهترین نحو پذیرایی می شوید. هیچ نقصی وجود ندارد.»
باهران درباره نکات آموزشی به جزئیات تازه ای اشاره می کند: «روز اول کارهای پایه بسکتبال را آموزش دادند. از قبیل شوت ، پاس و دریبل ، تکنیک ها مدام مرور و تاکید شد در روز آخر هم بازی کردیم.»
به گفته باهران کار کردن زیر نظر بهترین مربیان دنیا از جمله NBAبرای هر بازیکنی لذت بخش است. او می گوید: «مربیان کلیولند کاوالیرز و ایندیانا پیسرز از تیمهای NBAدر این کمپ 4روزه به ما آموزش دادند. تونی پارکر ستاره بسکتبال NBAنیز در شانگهای حضور یافت و دیدن این بازیکن بزرگ از نزدیک برایمان انگیزه بود.
طرح بسکتبال بدون مرز به آموزش تکنیک های بسکتبال برای بازیکنان مستعد و جوان زیر 19سال خلاصه نمی شود بلکه در این طرح مباحث دیگری مثل زندگی و ازدواج مطرح می شود. مبارزه با ایدز و چگونگی ایجاد تعهد در بین افراد از جمله برنامه هایی است که در این طرح به آن توجه لازم صورت گرفته است. از طرفی بر سر در کمپ شعار توانایی ، تجربه و تعهد جلب توجه می نماید.
محمدرضا ابراهیمی نیا یکی از جوانانی که در روز 17خرداد باید در کمپ بسکتبال بدون مرز حضور پیدا کند درباره احساس خود می گوید: واقعا احساس خوبی دارم. برای حضور در کنار برترین های بسکتبال لحظه شماری می کنم. وقتی شنیدم برای این طرح از ایران برگزیده شده ام خیلی خوشحال شدم.»
ابراهیمی نیا ادامه می دهد: «نمی خواهم به همین حد بسنده کنم بلکه با تمرینات مداوم سعی دارم در شانگهای جزو All Star باشم.»
بازیکنان جوان در پایان اردوی 4روزه به دسته های مختلف تقسیم می شوند و براساس نوع بازی و... کیفیت آنان برترین ها به عنوان All Star معرفی خواهد شد.
میلاد مزرعه یکی دیگر از سه جوان ایرانی در این باره می گوید: «حضور به تنهایی کافی نیست. می خواهیم اثرگذار باشیم و بسکتبال ایران را بیشتر بشناسانیم.»
مزرعه کاپیتان تیم بسکتبال جوانان ایران است. او به دلیل آسیب دیدگی رقابت های تیمش را در اردن از دست داد اما در هفته های اخیر آنقدر تمرین کرد تا به بازیهای تعیین سطح در کمپ 4روزه شانگهای برسد.
نیما بخشی بازیکن شمالی تیم جوانان نیز از چهره های مستعد است که گروه اعزامی به چین را همراهی می کند. این بازیکنان در کنار بیش از 40بازیکن قاره کهن در بالاترین سطح آموزش بسکتبال قرار می گیرند.
در جریان کمپ به تمام سوالات آنها درباره بسکتبال پاسخ داده می شود و چهره های جوان و مستعد با تجارب جدید آشنا شده و ستارگان بزرگ را ملاقات می کنند.
ستارگانی نظیر چاس چایلدرس (فوروارد - آتلانتاهاوکس)، مت بونر (سنتر - تورنتو رپتروز)، پت گریتی (فوروارد - اورلاندو مجیک)، ریکی فرام (گارد - هوستون راکتس) و هاسونگ - جین (از کره شمالی و سنتر پورتلند).
فدراسیون جهانی بسکتبال از یائومینگ ستاره بسکتبال چین هم دعوت کرده است تا در کشور خود میزبان استعدادهای جوان باشد. همچنین در این کمپ سم پرکینز، جروم ویلیامز و مایک ویلهم از مربیان و ستارگان سابق NBAحضور خواهند یافت.
این تور را از ایالات متحده امریکا دین کوپر مربی هوستون راکتس مدیریت خواهد کرد. به این ترتیب دومین دوره طرح بسکتبال بدون مرز با استفاده از تجربیات خوب دوره اول برگزار خواهد شد.
برنامه های دیگری نیز از فدراسیون جهانی بسکتبال و اتحادیه ملی بسکتبال امریکا برای توسعه بسکتبال کشورهای آسیایی در نظر گرفته شده است که مهد و ماوای اصلی این طرحها شانگهای چین است.
شهری که میلیون ها جوان چینی علاقه مند به بسکتبال هر روز رقابت های NBAرا از طریق گیرنده ها تلویزیونی دنبال می کند و اگر نام پنج ورزشکار معروف جهان را از آنان بخواهید، چهار نفر از بسکتبالیست های NBAرا معرفی می کنند!

محمد رضا پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها