روایت

پلی به شهرت نصف جهان

اصفهان پر است از جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری، باغ دلگشای مسافران داخلی و گردشگران خارجی. پر بیراه نیست که صفت نصف جهان گرفته است. آنها که دل در گرو میراث ایران دارند حتما به اصفهان سر زده‌اند و به تماشای میراث به جای مانده‌ اش نشسته‌اند.
کد خبر: ۹۸۳۶۱۱

یکی از همین شاهکارهای معماری دوره عباسی پل معروف سی و سه پل است. پلی که البته نام‌های دیگری هم دارد اما بی‌شک به شهرت سی و سه پل نمی‌رسد.

این پل به هزینه و بازبینی سردار سرشناس شاه عباس یکم یعنی الله‌وردی‌خان بنا شده‌است و فلسفه پیدایش جالب توجه است. در دوره صفویان مراسم جشن آبریزان یا آب‌پاشان در کنار این پل صورت می‌گرفته‌است و در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی آن دوران اشاراتی به برگزاری این جشن شده‌است. ارامنه جلفا هم مراسم خاج‌شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کرده‌اند. این پل در گذشته چهل چشمه داشته ولی اکنون 33 چشمه بیشتر ندارد.

سی و سه پل یکی از معروف‌ترین بناهای آبی است که نماد آناهیتاست. بیشتر سازه‌های آبی و پل‌ها به نوعی نمادی از آناهیتا هستند. بعضی از گرجی تبارها اعتقاد دارند چون حروف الفبای گرجی 33 عدد است و الله‌وردی‌خان گرجی بوده به این دلیل سی و سه پل 33 دهانه دارد، البته این نظریه را بیشتر کارشناسان و محققان رد کرده و133 را مربوط به آناهیتا می‌دانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها