دولت اوباما به دنبال طرحی برای پایان مخاصمه رژیم صهیونیستی و فلسطین است

جنجال تبلیغاتی آمریکا یا امتیازگیری صهیونیست‌ها؟

26 دی (15 ژانویه) قرار است کنفرانسی با موضوع فلسطین در پاریس برگزار شود. احتمال می‌رود در آن کشورهای شرکت‌کننده از چارچوبی پیشنهادی برای برقراری سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی حمایت کنند.
کد خبر: ۹۸۳۴۹۹

بنیامین نتانیاهو با این کنفرانس مخالف است و حتی پیش‌تر گفته بود در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

برخی از روزنامه‌های عربی می‌گویند قرار است دولت باراک اوباما پس از رای ممتنع در شورای امنیت در هفته گذشته، در این کنفرانس با ارائه طرح جدیدی دومین ضربه را بر رژیم صهیونیستی وارد کند! همچنین گفته می‌شود قرار است جان کری وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولتش طرح جدیدی را در این کنفرانس ارائه کند که به مناقشه فلسطین برای همیشه خاتمه دهد. اما با نگاهی دقیق‌تر به هردوی این ماجرا متوجه می‌شویم که نه در شورای امنیت و نه در کنفرانس پاریس قرار نیست آمریکا برای فلسطینی‌ها کاری صورت دهد بلکه بیشتر تلاش آمریکا مصروف هموار کردن راه برای ادامه حیات و بقای غده سرطانی اسرائیل در منطقه است. به عبارت دیگر طرح جان کری برای حل مناقشه فلسطین نیز چنان که خواهید دید، بیشتر در جهت تثبیت حاکمیت صهیونیست‌ها و پذیرش رسمی آن از سوی مقامات دولت خودگردان فلسطین است. طرحی که بعید به نظر می‌رسد گروه‌های فلسطینی حاضر به پذیرش آن باشند.

طرح کری چیست؟

روزنامه فلسطینی القدس در گزارشی نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد ارائه طرحی جدید درباره بحران فلسطین دارد که اساس آن به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان دولتی یهودی است. کری قصد دارد زمینه توافق نهایی مساله فلسطین طی مرحله‌ آینده حتی پس از انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا را فراهم کند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: این طرح که بزودی ارائه می‌شود، بر ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 و به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان دولتی یهودی تأکید می‌کند. در مقابل، اسرائیل نیز فلسطین را به عنوان دولتی مستقل با مرکزیت قدس (شرقی) به رسمیت می‌شناسد و دو طرف پایان درگیری‌ها را اعلام می‌کنند؛ به موجب این طرح 75 تا 80 درصد شهرک‌نشینان تحت حاکمیت اسرائیل قرار می‌گیرند و اگر شهرکی در کرانه باختری باشد یا باید اسرائیل آن را به فلسطین واگذار کند یا در ازای آن در جای دیگری زمین تحویل فلسطینی‌ها بدهد. عجیب این‌که در این طرح درباره حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های اشغالی 1948 یا دادن غرامت مالی به آنها و نیز پرونده قدس به صورت تفصیلی هیچ سخنی گفته نشده است. درعین حال درباره مقدمات امنیتی در منطقه دره اردن و تعیین مرزهای میان دولت فلسطین و اردن صحبت شده است.

قرار است جان کری سخنران کنفرانس بین‌المللی صلح در فرانسه باشد و در اظهارات خود اعلام کند که قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین است و اسرائیل باید از مرزهای کرانه باختری براساس مرزهای 1967 عقب بنشیند. همچنین قرار است آمریکا از اسرائیل بخواهد شهرک‌های واقع در دره اردن را بتدریج و طی سه تا چهار سال آینده خالی کند تا برای تحویل به دولت فلسطین آماده باشند.

تحلیل الحیات

روزنامه الحیات چاپ لندن به نقل از «ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین نوشت: نشست پاریس قرار است ساز وکار روند مسالمت‌آمیز برای حل پرونده فلسطین را مشخص کند که شامل درخواست از اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی، عقب‌نشینی از مرزهای 1967 و موافقت با تأسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس خواهد بود. این نشست قرار است با حضور نمایندگان کشورهای عربی، اروپایی و مجموعه کشورهای گروه20 برگزار شود. مسئولان فلسطینی تأکید کرده‌اند سخنرانی کری بخش مهمی از نشست پاریس را دربر می‌گیرد. نشست پاریس قرار است پنج روز پیش از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز ابراز امیدواری کرد نشست پاریس بتواند به فعالیت‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در زمینه شهرک‌سازی در اراضی اشغال‌شده خاتمه دهد. اظهارات عباس که شامگاه دوشنبه در جلسه جنبش فتح ایراد شد، نخستین سخنان علنی وی از زمان تصویب قطعنامه شورای امنیت در زمینه محکومیت شهرک‌سازی‌ها توسط رژیم صهیونیستی به عنوان «نقض فاحش» قوانین بین‌المللی است.

طرحی جنجالی و تبلیغاتی

در این طرح مسائل مهم فلسطین نادیده گرفته شده است. شهرک‌سازی‌های اسرائیل از اساس غیرقانونی بوده و حتی اخیرا در شورای امنیت نیز بر «غیرقانونی» بودن آن تاکید شد (قطعنامه 2334). اما در این طرح شهرک‌های ساخته شده به رسمیت شناخته شده و به عنوان یک امتیاز در اختیار اسرائیل قرار می‌گیرد.

سرنوشت تمام فلسطینی‌هایی که از سال 1948 آواره و سرزمین اجدادی‌شان غصب شده در این طرح نادیده گرفته شده است .

از همه اینها مهم‌تر این‌که چنین طرحی چه تضمینی برای اجرا دارد؟ آیا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی رژیم صهیونیستی حاضر است قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسد؟ آیا اسرائیل حاضر است شهرک‌های خود را درکرانه باختری جمع کند؟ آیا اسرائیل حاضر است دولتی فلسطینی را در مرزهای 1967 به رسمیت بشناسد؟ پاسخ به این پرسش‌ها تقریبا منفی است.

از این رو به نظر می‌رسد طرح جان کری بیشتر یک طرح تبلیغاتی در پایان حیات دولت باراک اوباما باشد. دولتی که طی هشت سال گذشته هیچ گام مثبتی برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها برنداشت و حال در آخرین روزهای حیات خود قصد دارد در یک اقدام جنجالی و تبلیغاتی آبروی رفته را بازخریده و به مردم جهان وانمود کند که طرفدار صلح و احقاق حقوق فلسطینی‌هاست.

در عین حال این درحالی است که طی هشت سال گذشته دولت آمریکا مانند دولت‌های پیشین این کشور از هیچ کمکی برای رژیم صهیونیستی دریغ نکرده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها