بخشهای بازرگانی با روشهای نوین بازاریابی آشنایی ندارند

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تغییری در روند جذب سرمایه به کشور ایجاد نشده است زیرا قانون و تسهیلات خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۸۱۰۵

علیرضا شیخ عطار در گفتگو با ایرنا ، با بیان آن که تاکنون خبری مبنی بر لغو سرمایه گذاری نداشته ایم ، گفت : سال گذشته جذب حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه توسط هیات جذب سرمایه تصویب شد که از این رقم افزون بر 840 میلیون دلار آن عملی شد اما از حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار تصویب شده برای سال 83 کمتر از 20 میلیون دلار آن عملی شد. وی معاونان وزارتخانه های خارجه ، دارایی و بازرگانی و همچنین بانک مرکزی و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور را از اعضای تشکیل دهنده هیات جذب سرمایه عنوان و اظهار کرد: حجم بالای تقاضای سرمایه گذاری در سال گذشته نشان می دهد این بخش نسبت به سال 83 که مباحث انرژی هسته ای شروع شد ، وضعیت بهتری داشته است . وی در عین حال تاکید کرد: هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان سرمایه گذاری ها در 2 ماه آغازین سال 85 نداریم ولی علائمی هم مبنی بر این که کسانی که به فعالیت در ایران ابراز علاقه کرده اند ، عقب نشینی کنند ، نداریم . معاون اقتصادی وزارت خارجه ، برخی انتقادهای بخشهای مختلف اقتصادی مبنی بر عدم حضور تشکیلات قوی اقتصادی در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور را ناوارد دانست و گفت : علاوه برآن که در تعدادی از سفارتخانه های ایران در خارج از کشور کارشناسان اقتصادی حضور دارند ، در تعدادی از آنها وزارت بازرگانی هم نماینده دارد. وی با تاکید برآن که سفارتخانه ها وظیفه بازاریابی ندارند، گفت : بازاریابی و برقراری ارتباط با طرفهای مقابل باید توسط همان شرکتهای اقتصادی که کارآفرین هستند ، صورت گیرد زیرا منافعش عاید آن شرکتها خواهد شد. معاون اقتصادی وزارت خارجه یادآور شد: در سمینار سفرا که اسفند 84 برگزار شد ، بصراحت به سفیران اعلام شد معیار ارزیابی آنها ، پرسنل و دیپلمات های ما ، میزان فعالیت های اقتصادی آنها در سفارتخانه ها خواهد بود. وی تاکید کرد: در زمان حاضر وزیر خارجه و تشکیلات وزارتخانه ، اهتمام ویژه ای برای کار اقتصادی دارند. به طوری که وزیر خارجه برای آگاهی از مشکلات فعالان این بخش در خارج از کشور در بیشتر نشستهای اقتصادی ، صنعتی و بازرگانی حضور می یابد. وی با بیان آن که مشکل عمده کشور در این بخش مربوط به بخشهای بازرگانی و تولیدی است ، گفت : این بخشها هنوز با روشهای نوین بازاریابی و تجارت بین الملل آشنا نیستند ، متاسفانه در بازارهای بالقوه ایران یعنی آفریقا ، آسیای میانه و امریکای جنوبی ، هنوز کار به صورت سنتی انجام می شود. شیخ عطار با بیان آن که برخی تجار هنوز نمی توانند با اعتبار اسنادی (ال.سی) کار کنند ، اظهار کرد: این تجار بدون آن که از بازار مورد نظرشان آگاهی داشته و روی آن مطالعه و کار کرده باشند ، به آن بازار کالا صادر می کنند. معاون اقتصادی وزارت امور خارجه برای مثال عنوان کرد: یک تاجر ایرانی بدون آن که بداند آفریقای جنوبی خودش صادرکننده عسل است ، 2 تن عسل به آن کشور صادر کرد. شیخ عطار سپس از بازرگانان کشورمان خواست با روشهای نوین بازاریابی آشنا شوند و در معاملات خود از روشهای جدید معاملات الکترونیکی بهره گیری کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها